وکیوم باتوم با نرخ 374 تومان معامله شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات محصولات شیمیایی روز گذشته در آرامش برگزار شد. اگر چه روز سه‌شنبه معاملات محصولات پلیمری با سخت‌گیری‌ها زیادی از جانب بورس کالا همراه بود؛ اما دیروز اکثر محصولات شیمیایی با نرخ پایه معامله شدند و به این ترتیب پس از یک روز سخت، کارگزاران در آرامش به خرید پرداختند. البته برخی از کارگزاران بار دیگر به کنترل نامه‌های وزارت صنایع و معادن اشاره کرده و این موضوع را به عنوان وظیفه بورس و خود قبول ندارند. بسیاری از فعالان بورس، همچنین به محصولاتی اشاره می‌کنند که مشتری ندارند؛ اما بورس کالا اجازه معامله این کالاها را به خریداران نمی‌دهد.

به گفته فعالان اقتصادی، محصولاتی با تناژ بالا در رینگ پتروشیمی‌عرضه می‌شود؛ اما خریداری ندارد، با این حال بورس کالا اجازه خرید به مشتریان بدون پروانه بهره‌برداری را نمی‌دهد. این در حالی است که بیشتر این محصولات با عدم تقاضا در بورس کالا مواجه هستند.با این حال در این روز و در رینگ شیمیایی محصولات با فوب مردادماه عرضه شده و خریداران می‌توانستند محصولات را با ۵ درصد بالای فوب خریداری کنند.

البته در این روز روند قیمت‌ها در بازار داخلی با ثبات همراه بود. فعالان اقتصادی در این روز همچنین از کاهش مبادلات در بازار داخلی خبر داده و خروج محصولات پتروشیمی ‌از بورس کالا را در حد شایعه دانستند.در این روز برخی از آگاهان بازار نیز به فروش محصولات با نرخ فوب مرداد در بورس کالا اشاره می‌کنند و معتقدند عدم عرضه محصولات با نرخ بازارهای جهانی به مرور زمان سبب زیان دهی مجتمع‌های پتروشیمی‌ خواهد شد.در این روز بیشترین کاهش نرخ را زایلین مخلوط پتروشیمی ‌برزویه تجربه کرد. این کالا نسبت به آخرین عرضه در بورس کالا ۱۴۷ تومان افت قیمت داشت.در این روز همچنین وکیوم باتوم پالایشگاه نفت تبریز به‌رغم مقاومت بازار در برابر نرخ این کالا، معامله شد. ۲ هزار و ۵۰۰ تن از این کالا با نرخ ۳۷۴ تومان عرضه و معامله شد.

البته در این روز وکیوم باتوم پالایشگاه نفت تهران نیز که با نرخ ۳۷۴ عرضه شده بود، خریداری نداشت.

بسیاری از آگاهان بازار نرخ ۳۷۴ تومان را برای وکیوم باتوم گران عنوان می‌کنند و معتقدند پالایشگاه اصفهان پیش‌تر و خارج از بورس این کالا را با نرخ ۳۳۰ تومان به تولیدکنندگان قیر تحویل می‌داد.البته شایعاتی نیز در خصوص کاهش نرخ قیر در بورس کالا وجود دارد. شنیده‌ها حاکی از این است که در هفته‌های آتی دولت قصد دارد قیر را نیز با نرخ فوب مردادماه عرضه کند.

سود اروند و بندرامام با نرخ ۱۰۴ تومان خریداری شد

سودکاستیک اروند و بندرامام در این روز با میانگین نرخ یکسان توسط کارگزاران خریداری شدند. این دو کالا که به ترتیب با نرخ ۹۹ و ۱۰۴ تومان عرضه شده بودند، نهایتا با میانگین نرخ ۱۰۴ تومان معامله شدند.

متانول فناوران و شیراز نیز در این روز به ترتیب با نرخ ۲۸۰ و ۲۲۹ تومان عرضه و معامله شدند. جوش شیرین شیراز نیز در این روز با نرخ ۳۵۰ تومان عرضه و معامله شد.

معامله آف گریدها با نرخ پایه

در این روز محصولات آف گرید بندرامام، تندگویان و جم نیز عرضه و معامله شدند.

برش سنگین نفتالین دار- OFF درجه۱ بندرامام در این روز با میانگین نرخ ۳۰۷ تومان، پلی اتیلن ترفتالات OFF-LUMP درجه۲ تندگویان نیز با میانگین نرخ ۲۹۴ تومان و پلی اتیلن سنگین OFF- PEWAX درجه ۱ جم نیز با نرخ ۴۷۰ تومان معامله شدند.