روز آرام فولادی‌ها در بورس کالا

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: معاملات رینگ فولاد در بورس کالا، دیروز را هم به واسطه پایین بودن تقاضا و تثبیت قیمت‌ها، به آرامی سپری کرد. در این روز، ۱۵ شرکت محصول خود را در بورس عرضه کردند که ۵ شرکت موفق به معامله محصول خود شدند. با توجه به اینکه روند قیمت‌ها در بازارهای جهانی طی هفته گذشته ثابت بود و در برخی بازارها نیز نرخ‌های پیشنهادی افت داشت، به نظر می‌رسد تنها دلیلی که برخی از فعالان بازار با استناد به آن انتظار افزایش قیمت را داشتند از بین رفته است. علاوه بر این شایعه‌ها در مورد رشد قیمت پایه شرکت‌ها از سوی سازمان‌های نظارتی که در هفته‌های اخیر در بورس منتشر شده بود نیز از بین رفته است. به گفته کارگزاران نظارت مستقیم بر قیمت‌ها طی این مدت به طورقابل توجهی از تعداد نوسان گیران بازار کاسته است و انگیزه‌هایی که قبلا برای معامله در بورس وجود داشت کمرنگ شده است.

از این‌رو همچنان شاهد معامله نشدن محصول شرکت‌های خصوصی در بورس هستیم به طوری که بیشتر معاملات مربوط به عرضه‌های دولتی است و معاملات محصولات شرکت‌های دولتی در حداقل قرار دارد. اما آنچه در این مقطع مهم است، نگرانی فعالان بازار از این رویه وتثبیت اجباری قیمت‌ها در بورس است که عرضه‌کننده‌ها را نیز گله مند کرده است به خصوص واریز وجه خرید ۲۴ ساعت قبل از عرضه که تعداد زیادی از خریداران این شرکت‌ها را به عقب رانده است. بسیاری از کارگزاران و کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند اگر این اجبار از شرکت‌های خصوصی برداشته شود و آنها دیگر مجبور نباشند محصول خود را در بورس عرضه کنند، به احتمال زیاد مجددا با کاهش تعداد عرضه‌کننده‌ها در بورس مواجه خواهیم شد. اگرچه با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور از نظر برخی از فعالان بازار نظارت بر قیمت‌ها منطقی بوده است، اما برخی نیز معتقدند اگر در این مدت به شرکت‌ها آزادی عمل بیشتری داده می‌شد و می‌توانستند محصولات خود را نرخ‌گذاری کنند به احتمال زیاد این امکان وجود داشت که شرکت‌ها به تداوم عرضه‌های خود در بورس علاقه‌مند شوند.

در این روز فولاد بناب، ذوب‌آهن اصفهان، فولاد کرمان، فولاد قزوین، البرز تاکستان، مجتمع فولاد آریا، گروه ملی، فولاد آذربایجان، مجتمع فولاد کویر، فولاد امیرکبیر خزر، سیادن ابهر، فولاد خراسان، فولاد یزد، فولاد الیگودرز و پارس آرمان شفق محصول خود را در بورس عرضه کردند.

از میان این کالاها سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر با نرخ ۷۷۰ تومان ۲۲۰ تن معامله شد. از این کالا ۱۱۰۰ تن برای ۱۷ اردیبهشت ماه عرضه شده بود.سبد میلگرد A۳، ۱۴ تا ۲۵ فولاد خراسان با نرخ ۷۷۰ تومان ۷ هزارو ۷۰۰ تن معامله شد. از این کالا ۱۷ هزارو ۶۰۰ تن برای ۳۱ فروردین‌ماه عرضه شده بود.

سبد میلگردA۳،و ۱۴ تا ۲۵ گروه ملی نیز با نرخ ۷۶۰ تومان، ۹۹۰ تن برای ۱۵ اردیبهشت ماه معامله شد. سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان نیز با نرخ ۷۶۰ تومان برای ۲۸ اسفند ماه عرضه شد که ۱۳ هزارو ۴۲۰ تن معامله شد.

میلگرد A۳، ۱۸ و ۲۰ مجتمع فولاد ذوب آریا نیز با نرخ ۲۲۰ تن ۷۶۰ تومان معامله شد. این کالا برای ۲۰ بهمن ماه عرضه شده بود. در بورس روز گذشته مجموعا ۲۶ هزارو ۴۰۰ تن معامله شد.