میانگین هر اونس طلا در هفته‌ای که گذشت، در بازارهای جهانی با نوسانات متعددی همراه بود، به طوری که کاهش 19/0 درصدی در هفته گذشته را شاهد بودیم. روز شنبه در بازار جهانی میانگین هر اونس طلا 3/1339 دلار و در این روز در بازار داخلی هر گرم طلای 18 عیار 35859/44 تومان معامله شد. در آخر هفته هر اونس طلا در بازار جهانی با 8/1336 دلار و در بازار داخل هر گرم طلای 18 عیار 36128/2 تومان معامله شد.

در هفته اول بهمن به گفته‌ کارشناسان اقتصادی سیاست‌های مالی چین در کاهش نرخ تورم و نشانه‌های بهبود اقتصادی در شاخص‌های اروپا و آمریکا از علل اصلی افت بهای طلا بودند که موجب شد قیمت هر اونس طلا در روز جمعه هشتم بهمن در پایین‌ترین قیمت با ۶/۱۳۱۳ دلار مورد معامله قرار گیرد، اما در این روز ناآرامی‌ها در مصر موجب شد تا طلا رشد قیمت داشته باشد. اخبار مربوط به تظاهرات مصر در این روز موجب بزرگترین رشد یک روزه طلا شد.
وجود تنش‌های سیاسی در مصر، منجر شد تا بازار طلا در میان سرمایه‌گذاران به عنوان بازار مطمئن و امنی شناخته شده و آنان به سمت این بازار روی آورند. تظاهرات مستقر در مصر برای سرنگونی حسنی مبارک، رییس‌جمهور این کشور، موجب ترغیب فروش جهانی سهام آسیا و افت ناگهانی آن شد.
طلا در روز دوشنبه با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران نسبت به اقتصاد جهانی و قوی‌تر شدن بازارهای اوراق‌بهادار باعث شد در پایین‌ترین سطح با ۱۳۲۴ دلار معامله شود، اما قیمت این فلز با نگرانی‌ها نسبت به ناآرامی سیاسی در مصر، دوباره با افزایش قیمت روبه‌رو شد.
در روز سه‌شنبه، همچنان طلا به عنوان یک دارایی مطمئن و معتبر شناخته شد در همین روز نرخ طلا به دنبال افزایش ارزش نفت رشد کرد. حدس و گمانه زنی‌های مربوط به افزایش نرخ تورم و تداوم تظاهرات مصر، موجب شد تا تقاضا برای طلا به عنوان عاملی در برابر ضرر و زیان احتمالی سرمایه‌گذاران با افزایش همراه باشد. در واقع تداوم این بحران‌ها مانع جلوگیری از افزایش قیمت این فلز در بازارهای جهانی نشد.
در هند افزایش تورم موجب سرازیر شدن نقدینگی‌های مردم این کشور به سمت بازار طلا و افزایش تقاضا در این بازار شد که این عامل منجر به افزایش قیمت این فلز گرانبها و بالا رفتن واردات طلا در این کشور شد. معاملات آتی طلا برای تحویل فوری در ماه آوریل در بازار آمریکا در روز چهاردهم بهمن، با رشد ۴ دلار و ۲ سنت با نرخ ۱۳۳۶ دلار و ۳ سنت در هر اونس معامله شد.
به نقل از اکونومیک تایمز (بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده طلا در دنیا)، به احتمال زیاد، امسال بانک‌های مرکزی در سراسر جهان در مقابل نگرانی‌های اقتصادی اروپا و تضعیف نرخ دلار، اقدام به افزایش ذخایر طلای خود خواهند کرد. به گفته رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، تحولات و تغییرات سیاسی روزهای اخیر دربرخی کشورهای منطقه مانند مصر نوسان زیادی رادربازارهای نفت، سهام، ارز و سکه ایجاد نکرده و بیشترین نوسانات ایجاد شده فقط در روز اول شروع تحولات مصر بوده است. به صورت کلی طی هفته‌ای که گذشت قیمت طلا در اثر تغییر و تحولات سیاسی در برخی کشورهای منطقه،2 دلار نوسان داشته است. بنابر گفته کارشناسان در کوتاه مدت ما شاهد سقوط نرخ طلا هستیم، ولی در بلند مدت شاهد افزایش قیمت این فلز گرانبها خواهیم بود. پیش‌بینی می‌شود بیشترین حجم واردات طلا در ماه آینده به دلیل شروع فصل عروسی در هند باشد.
منبع : کارگزاری مبین سرمایه