مرکز خدمات فولاد ایران- پس از توقف واردات قراضه در ترکیه، به نظر می‌رسد که تقاضای قراضه وارداتی در اسپانیا نیز کاهش یافته است. گزارش‌ها نشان می‌دهد که طی هفته گذشته قراضه‌ای در روتردام معامله نشده است. در حال حاضر قیمت پیشنهادی قراضه خرد شده کاهش یافته و به ۴۷۲ تا ۴۷۸ دلار هر تن فوب رسیده است. قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ (۸۰- ۲۰) نیز در حدود ۴۷۲ دلار هر تن و قیمت قراضه ( ۷۰ - ۳۰ ) ۱۲ دلار هر تن کمتر از این قیمت است. قیمت قراضه صادراتی کلاس ۱ و ۲ (۷۰ - ۳۰) بلژیک نیز در حدود ۴۸۹ دلار هر تن سی اف آر ترکیه است.

بازار آرام قراضه وارداتی در ترکیه و هند

گزارش اخیر استیل ایندکس نشان می‌دهد که قیمت قراضه وارداتی در ترکیه و هند پس از پشت سر گذاشتن روند صعودی طی چند هفته گذشته، هفته قبل تا حدودی به ثبات رسید. قیمت این محصول طی چهار هفته گذشته ۱۰ درصد افزایش یافته است. قیمت قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ (۲۰- ۸۰ ) وارداتی در ترکیه هفته گذشته به دلیل پایین بودن تقاضا در این کشور ۶ دلار هر تن کاهش یافت و به ۵۰۴ دلار هر تن سی اف آر بندر ترکیه رسید. البته قیمت این محصول ۴۴ دلار هر تن بیشتر از قیمت منتشر شده طی چهار هفته قبل است. در همین حال پس از افزایش مداوم قیمت قراضه از نوامبر ۲۰۱۰، سرانجام هفته گذشته نشانه‌هایی از افت قیمت در بازار قراضه نمایان شد؛ چرا که بازرگانان ترکیه خرید قراضه را کاهش دادند.این حرکت تاکتیکی قیمت قراضه را وادار به کاهش ۲۰ تا ۳۰ دلاری کرد و قیمت واردات قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ از ۵۰۵ تا ۵۰۷ دلار به ۴۷۵ دلار در هر تن کاهش یافته است.

از آنجایی که کارخانه‌ها قیمت‌های پیشنهادی ۴۸۵ تا ۴۹۰ دلار را برای قراضه سنگین کلاس ۱ و ۲ خلوص ۲۰-۸۰ نپذیرفتند، تجار مجبور شدند تا ۱۰ دلار دیگر قیمت‌ها را پایین بیاورند.

قیمت قراضه صادراتی ژاپن همچنان در سطوح بالا

همچنین هفته گذشته در ژاپن افزایش قیمت صادرات قراضه، موجب رشد ۶ تا ۱۲ دلاری قیمت خرید داخلی شده است.

قیمت خرید فولاد‌سازان ژاپنی پس از مزایده ۱۴ ژانویه کانتو تتسوگن که قیمت برنده ۴۶۶ دلار تحویل کنار کشتی بوده افزایش یافت. توکیو استیل از این روند تبعیت کرده، قیمت خرید را بالا برد.

ظاهرا آخرین قیمت قرارداد صادراتی قراضه سنگین کلاس ۲ ژاپن هفته گذشته در ۴۵۸ دلار فوب بسته شده که ۷ دلار نسبت به قراردادهای قبلی پایین‌تر بوده است. ولی به نظر فعالان بازار این روند رایج بازار نیست و کسی که نیاز فوری به نقدینگی داشته چنین معامله‌ای را پذیرفته است.