طی ده روز اخیر قیمت سنگ آهن در بازار اسپات (نقدی) به دلیل وجود تقاضای قوی از سوی خریداران چینی و تداوم محدودیت عرضه سنگ‌آهن از سوی کشورهای عرضه‌کننده از جمله هند و استرالیا به روند صعودی خود ادامه داد.

به گزارش سایت سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن در بازار شایعه شد که دولت هند در نظر دارد عوارض صادرات سنگ‌آهن را به سطح ۲۰ درصد افزایش دهد و همچنین به دلیل بارندگی شدید در استرالیا عرضه سنگ‌آهن از این کشور هم محدود شده است؛ بنابراین عرضه‌کنندگان در حال بالابردن قیمت‌های فروش خود هستند. اغلب تحلیل گران بازار با اشاره به امکان تداوم شرایط و عوامل تقویت‌کننده قیمت، پیش‌بینی می‌کنند که روند افزایشی قیمت سنگ‌آهن تا اواخر ماه ژانویه و تا قبل از شروع تعطیلات سال نو در چین ادامه یابد.
هرچند تعدادی از فعالان بازار بر این عقیده اند که ممکن است قیمت سنگ آهن بعد از اتمام تعطیلات سال نو در چین تعدیل شود، لکن میزان آن قابل توجه نخواهد بود. همچنین این احتمال وجود دارد که تحت تاثیر سیاست‌های محدودکننده دولت چین و کاهش تولید فولاد، تقاضا برای سنگ‌آهن هم کاهش یابد.
متوسط قیمت (معامله شده) نقدی (spot) سنگ‌آهن ریزدانه صادراتی هند با عیار۵/۶۳ درصد برمبنای سی اف آر بنادر چین، عمدتا معادل ۱۸۸-۱۸۶ دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود چهار درصد رشد داشته است و قیمت‌های پیشنهادی جدید بالاتر از ۱۹۰ دلار/تن، سی اف آر چین است.
بانک Suisse Credit با ارائه تحلیلی پیش‌بینی کرده است که میانگین قیمت سنگ آهن در شش ماه نخست سال 2011 به حدود 178 دلار/تن، سی اف آر چین برسد. این سطح قیمت بر مبنای عدم تشدید محدودیت عرضه به دلیل شرایط جوی و نیز عدم بروز توقف غیرمنتظره تولید پیش‌بینی شده است. بنابراین در صورت بروز محدودیت بیشتر در عرضه این محصول معدنی، ممکن است قیمت سنگ آهن در سه ماهه دوم سال به سطح 200 دلار/تن، سی اف آر یا حتی 250 دلار/تن برسد. بانک مذکور قیمت سنگ آهن را برای سال‌های 2017-2016 حدود 70 دلار/تن پیش‌بینی کرده است.
تازه ترین قیمت سنگ‌آهن هندی با عیار ۵/۶۳ درصد، در بازار داخلی چین (تیانجین) با احتساب ۱۳ درصد مالیات، ۱۳۶۰ یوآن/تن(۲۰۷ دلار/تن)، سنگ آهن ۶۳-۶۲ درصد استرالیا (در منطقه Beilun چین)، ۱۳۲۰یوآن/تن (۲۰۰ دلار/تن) وسنگ آهن ۶۷ درصد برزیل،۱۴۴۰ یوآن/تن (۲۱۹ دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل، قیمت فروش انواع سنگ‌آهن وارداتی در مناطق مختلف حدود ۴۰-۲۰ یوآن/تن افزایش داشته است.
کاهش نرخ کرایه حمل
نرخ کرایه حمل از برزیل به بندر Beilun چین حدود ۲۰/۱۸ دلار/تن اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود ۲ دلار/تن افت داشته است. نرخ کرایه حمل از غرب استرالیا به بندر مذکور حدود ۵۰ /۶ دلار/تن اعلام شده است که در مقایسه با هفته قبل حدود ۵/۱ دلار/تن کاهش نشان می‌دهد. کرایه حمل از هند به بندر تیانجین چین هم حدود ۱۵-۱۴ دلار/تن گزارش شده است.
کاهش قیمت آهن قراضه
در همین حال با وجود آنکه قیمت سنگ‌آهن در بازار جهانی صعودی بود، اما روند صعودی قیمت فوب آهن قراضه، تحویل در بندر روتردام، پس از چندین هفته رشد مداوم در ده روز اخیر متوقف شد و روند نزولی به خود گرفت.
قیمت معاملاتی آهن قراضه HMS1&2(80:20) معادل 475-470 دلار/تن، فوب گزارش شده است، در حالی که قیمت هفته قبل معادل 485-480 دلار/تن، فوب بوده است، همچنین قیمت آهن قراضه HMS1&2(70:30) وShredded در سومین هفته از سال 2011 به ترتیب بالغ بر 470-465 دلار/تن و 480-475 دلار/تن، فوب روتردام گزارش شده است. در ده روز اخیر و به دنبال رشد قیمت آهن قراضه طی چندین هفته متوالی، به ویژه ترقی شدید در هفته قبل، به تدریج خریداران در کشورهای مختلف از بازار خرید خارج شده و در نتیجه تقاضا برای آهن قراضه کاهش یافت و همین عامل باعث شد که عرضه‌کنندگان، قیمت‌های فروش خود را تعدیل کنند.
افزایش قابل توجه قیمت محصولات فولادی در کشورهای مختلف و احتیاط خریداران در خرید نیز در کاهش قیمت آهن قراضه در هفته مورد بررسی تاثیر داشته است.