ایسنا- مدیرعامل اتحادیه تخصصی نخل‌داران کشور گفت:‌ از این پس عرضه خرمای تولیدی کشور در بورس کالا قوت می‌گیرد.مهندس مهدی امانی، مدیرعامل اتحادیه تخصصی نخل‌داران کشور افزود: خرما از کالاهای پذیرفته شده در بورس بوده است، ولی عرضه آن از سال‌ها قبل متوقف شده بود، ولی با مذاکرات صورت گرفته با مسوولان بورس کالای ایران درصدد هستیم تا آن را دوباره فعال کرده و از این رهگذر بتوانیم سالانه مقادیر بسیاری از خرمای تولیدی نخل‌داران کشور را به فروش برسانیم. وی اضافه کرد: با همکاری بورس کالای ایران دوره آموزشی آشنایی با بورس و فرآیند عرضه خرما ویژه مدیران عامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت‌های تعاونی تخصصی نخل داران کشور در آینده نزدیک برگزار می‌شود که شرکت‌کنندگان در این دوره آموزشی، باید مباحث فرا گرفته را به نخل‌داران عضو انتقال دهند. وی با اشاره به مزیت‌های بسیار زیاد عرضه کالا در بورس افزود: از محسنات عرضه کالا در بورس، کشف قیمت کالا، فراهم کردن امکان مدیریت ریسک قیمت، اعلام قیمت‌های منصفانه و واقعی کالاها، عرضه گسترده اطلاعات بازار، تسهیل تامین منابع مالی و تقویت سرمایه‌گذاری و تولید و مزایای بسیار دیگر است.

امانی تاکید کرد:‌ اگر خرما نیز مثل بسیاری از کالاها در بورس عرضه شود منافع بسیاری نصیب نخل‌داران کشور می‌شود و این یکی از راه‌های برون‌رفت از وضعیت فعلی است.

وی افزود: این روش هم‌اکنون در بسیاری از کشورها در حال انجام است و این اتحادیه نیز به موازات کشورهای پیشرفته روی این موضوع کار کرده و امیدواریم با حمایت گسترده نخل‌داران کشور این کار زیربنایی و اساسی تقویت شده و زمینه اجرای برنامه‌های بعدی فراهم شود.

خرید خرما توافقی انجام می‌شود

این در شرایطی است مجید خلیلی خشنود نیز معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه خرید خرما براساس قیمت توافقی و توسط سازمان تعاون روستایی انجام می‌شود، گفت: کشاورزان به صورت توافقی محصولات خود را به سازمان تعاون روستایی می‌فروشند. مجید خلیلی خشنود در گفت‌وگو با مهر در خصوص اینکه محصول خرمای کشاورزان ۸ ماه در انبارها مانده است، گفت: خرید خرما براساس قیمت‌های توافقی انجام می‌شود و هر ساله سازمان تعاون روستایی این‌کار را انجام می‌دهد.وی افزود: احتمال اینکه خرماهای مانده در انبارها برای غیرکشاورز باشد، زیاد است، زیرا کشاورزان به صورت توافقی محصولات خود را به سازمان تعاون روستایی می‌فروشند.معاون تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: در هر صورت این مشکل تاکنون منتقل نشده است و اطلاعی در این خصوص ندارم.