ایسنا- عرضه جو از دوازدهم ماه جاری در دو استان قم و تهران در بورس کالا متوقف شد‌.

بر اساس این گزارش عرضه جو در دو استان قم و تهران در بورس کالا با توجه به تصمیمی مبنی بر اینکه جو این استان‌ها به قیمت ۲۹۰ تومان به دارندگان پروانه دامداری با حواله‌هایی از سوی وزارت جهاد کشاورزی فروخته شود، متوقف شد. این تصمیم برای آن گرفته شد که مسوولان در سازمان تعاونی کشاورزی و وزارت جهاد کشاورزی معتقدند محصول جو دو استان تهران و قم به خارج از این دو استان منتقل می‌شود و به نیاز دامداران این استان‌ها پاسخ داده نمی‌شود.

به همین منظور طبق مصوبه هیات دولت جو این دو استان با قیمتی پایین‌تر از آنچه در بورس عرضه می‌شد در قبال ارائه ضمانت بانکی به مصرف‌کننده فروخته می‌شود و نکته مهم آن است که برای یک دامدار ارائه ضمانت بانکی کار راحتی نیست.

مدیرعامل کارگزاری توسعه کشاورزی که پیش‌تر دلایل توقف عرضه جو در استان‌های تهران و قم را غیرقابل پذیرش دانسته است، در پاسخ به این سوال که آیا در انجام تعهدات خود درباره معامله جو در دو استان تهران و قم دچار مشکل شده‌اید، می‌گوید: تا زمانی که از عرضه کالا توسط عرضه کننده مطمئن نشویم، اقدام به فروش نکرده و به متقاضی وعده فروش نمی‌دهیم.

محمدرضا گرامی‌پور‌ ادامه می‌دهد: طبق قانون تشکیلات و نهادها می‌توانند به جای برگزاری مناقصه و مزایده کالای خود را در بورس عرضه کنند. اما هیچ قانونی آنها را مکلف به عرضه در بورس نمی‌کند. بنابراین هر زمان تصمیم بگیرند می‌توانند عرضه در بازار بورس را متوقف کنند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ تعهد انجام نشده‌ای در مورد فروش جو به متقاضیان استان‌های قم و تهران نداریم، می‌افزاید: تا زمانی که عرضه از سوی کارگزاری روی تابلو بورس اعلام نشود، خریدار می‌داند که امکان معامله وجود ندارد و کارگزاری زمانی اقدام به ثبت عرضه بر تابلو بورس می‌کند که تضمین عرضه کننده را مبنی بر انجام تعهداتش داشته باشد.

به گفته این کارگزار تمام جو عرضه شده در تهران در همین استان فروخته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. استان‌های نزدیک به تهران همچون البرز، قزوین، قم و مرکزی جو مورد نیاز استان خود را تامین می‌کنند و نیازی به ارسال جو تهران به خارج از این استان نیست.

هنوز مشخص نیست چه زمان ممنوعیت عرضه جو در استان تهران و قم متوقف شود.