گروه بورس کالا - دلایل انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن درباره افزایش قیمت سولفور مولیبدن در بورس کالا اعلام شد.

انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن در حالی دلایل رشد قیمت سولفور مولیبدن در بورس کالا را اعلام کرد که هفته گذشته بورس کالا رشد آن را بسته به سه فاکتور اعلام کرده بود، از این رو ضمن غیرمنطقی دانستن عوامل ذکر شده از سوی بورس کالا، انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان دلایل رشد اخیر قیمت این محصول را عنوان کرد. انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان مولیبدن اعلام کرد: سولفور مولیبدن ماده اولیه مصرفی صنایع تولیدکننده مشتقات مولیبدن است که حدود ۹۰ درصد قیمت تمام شده محصول اولیه؛ یعنی اکسید مولیبدن را تشکیل می‌دهد. این ماده توسط شرکت ملی صنایع مس ایران و از طریق بورس کالا عرضه می‌شود. قیمت‌گذاری این ماده براساس قیمت جهانی آن و نرخ ارز بانک مرکزی محاسبه و تعیین‌ می شود.

با توجه به اینکه ملاک ارزش‌گذاری این کالا، مقدار مولیبدن محتوی آن است، بنابراین با توجه به میزان رطوبت و روغن و کسر آن دو از وزن کل سولفور مولیبدن، مقدار مولیبدن محتوی آن محاسبه و منظور می‌شود، از این رو قیمت پایه سولفور عرضه شده در بورس کالا براساس مقدار مولیبدن محتوی آن است و هرگونه افزایش قیمت پایه آن در تاریخ ۸/۱۰/۸۹، توسط خریداران آن تنها به واسطه رقابت بوده است. بدیهی است در صورتی که سیاست‌های اتخاذ شده توسط وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی در جهت تثبیت قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش آن است بایستی در نحوه قیمت‌گذاری سولفور مولیبدن تجدید نظر شود.

از طرف دیگر با توجه به اینکه میزان تقاضای خرید سولفور مولیبدن بیش از میزان عرضه آن توسط شرکت ملی صنایع مس ایران است تولیدکنندگان مشتقات مولیبدن با توجه به قراردادهای فروش محصول خود که معمولا یکساله است و عدم اجرای آن که شامل جرایم ریالی سنگینی می‌شود مجبور به تهیه این ماده حتی با قیمت بالاتر برای جلوگیری از بروز زیان شدیدتر ناشی از عدم اجرای تعهدات خود هستند. بدیهی است، درصورت عرضه بیشتر این ماده اولیه توسط شرکت ملی صنایع مس ایران نیازی به رقابت خریداران و افزایش قیمتی نخواهد بود.

عامل دیگری که می‌تواند در شرایط به وجود آمده موثر باشد، فروش این ماده خارج از سیستم بورس کالای ایران است که قبلا این مورد به مسوولان محترم شرکت ملی صنایع مس ایران منعکس و تقاضای فروش آن صرفا از طریق بورس کالای ایران شده است تا بدین‌وسیله تمام شرکت‌های تولیدکننده مشتقات مولیبدن در شرایط رقابتی یکسان در امر تولید فعالیت کنند.