رقابت زمانی برای خرید آف گریدها

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات محصولات شیمیایی همانند هفته‌های گذشته در آرامش برگزار شد.

در این روز محصولات شیمیایی به صورت تسهیم به نسبت و آف گریدها مشمول رقابت زمانی شدند و به این ترتیب اکثر محصولات شیمیایی با نرخ هفته گذشته معامله شدند. البته در این روز نیز بیشتر فعالان بازار و بورس به عرضه اندک محصولات پلیمری در رینگ پتروشیمی اشاره کرده و تنها دلیل آن را کاهش قیمت‌های پایه این کالاها عنوان کردند.

برخی از فعالان بورس شرایط فعلی رینگ پتروشیمی را غیرحرفه‌ای خوانده و معتقدند سهمیه‌بندی‌ها و عدم رشد و افت نرخ محصولات در رقابت، همسان با نرخ‌های جهانی و همچنین عدم پاسخگویی به مشتریان توسط کارگزاری‌ها سبب شده است تا رینگ پتروشیمی به یک بنگاه معاملاتی کنترل شده تبدیل شود.

با این حال در این روز و در گروه پلیمرها، کریستال ملامین با نرخ یک هزار و ۴۰۳ تومان عرضه شد که در رقابت با نرخ یک هزار و ۴۷۴ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. در این روز همچنین اپوکسی رزین مایع E۶ با نرخ پایه ۲ هزار و ۷۵۹ تومان عرضه شد که در رقابت با نرخ ۲ هزار و ۸۹۷ تومان معامله شد.

البته در این روز فعالان بازار، از رکود در بازار پتروشیمی‌ها خبر داده و می‌گویند: حجم معاملات در این روز کاهش یافته است و تاجران ترجیح می‌دهند اقدام به خرید و فروش کالا نکنند. برخی دیگر از فعالان اقتصادی، عدم نقدینگی پس از عرضه‌های رینگ پتروشیمی در روز سه‌شنبه را از دلایل رکود در بازار عنوان می‌کنند و می‌گویند: بیشتر تاجران در این روز اقدام به خرید کرده و پول نقد در اختیار ندارند، به همین دلیل بازار با کندی مبادلات همراه است. با این حال گفته می‌شود بازار محصولات پتروشیمی در روزهای آتی دچار تحرک خواهد شد.

سود کاستیک با نرخ پایه معامله شد

سودکاستیک بندرامام در این روز و در گروه شیمیایی‌ها با نرخ پایه ۹۹ تومان عرضه شد که در رقابت با نرخ ۱۰۴ تومان خریداری شد. سودکاستیک اروند نیز با نرخ ۹۹ تومان عرضه و معامله شد.

اسید سولفوریک پتروشیمی رازی نیز در این روز با نرخ پایه ۹۳ تومان عرضه و معامله شد. در این روز ارتوزایلین بوعلی سینا نیز نسبت به هفته گذشته تغییر قیمت نداشت و با نرخ ۹۲۳ تومان معامله شد.

متانول شیراز و کربنات سدیم سبک در معاملات گروه شیمیایی‌ها نیز در روز گذشته با افت قیمت مواجه شدند. این دو کالا به ترتیب ۵۹ و ۵ تومان نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت داشتند.در این روز اسیدنیتریک، متانول شیراز، اوره صنعتی، جوش شیرین و اسید سولفوریک رازی وارد زمان مچینگ شدند. در گروه گازها و خوراک‌ها نیز در معاملات روز گذشته آرگون شیراز و فجر و گازمایع صنعتی با نرخ پایه معامله شدند. این کالاها به ترتیب با نرخ‌های ۹۲۲، ۸۵۸ و ۶۱۶ تومان معامله شدند.

در این روز خبری از اعلام نتیجه جلسه ۶ ساعته هیات دولت در خصوص خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا نبود و به این ترتیب فعالان بازار و بورس در این باره ابراز بی‌اطلاعی کردند. بیشتر فعالان بورس در این باره گفتند: هنوز دستورالعملی در این باره به آنها ابلاغ نشده است و به این ترتیب همه در انتظار اعلام نتایج هیات دولت هستند.

رقابت برای خرید آف گریدها

در این روز کارگزاران تنها برای خرید آف گریدها به رقابت زمانی پرداختند و به این ترتیب پلی اتیلن ترفتالات OFF -BG درجه۱، با نرخ ۸۸۸ تومان عرضه شد که در رقابت با نرخ ۹۳۲ تومان خریداری شد. پلی اتیلن ترفتالات OFF -LUMP درجه ۲ نیز در این روز با نرخ ۲۷۰ تومان عرضه و معامله شد. پلی اتیلن ترفتالات OFF۱-AM با نرخ پایه ۸۷۰ تومان عرضه شد و در رقابت با نرخ ۹۱۴ تومان خریداری شد.