گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: مبادلات بازار آتی طی هفته گذشته کاملا تابع بازار جهانی بود، به طوری‌که در ابتدای هفته از لحاظ روند قیمت‌ها در اکثر موارد افزایشی بود، اما در روزهای پایانی با افت قیمت‌ها مواجه شد‌. در این مدت حجم و ارزش معاملات بازار آتی سکه نزدیک به ۴۰ درصد رشد داشت. بازار جهانی طلا طی یک هفته گذشته دستخوش نوسانات زیادی شده بود، به طوری‌که تا روزهای پایانی نرخ اونس طلا در مرز نزدیک به یک هزار و ۴۲۰ دلار رسیده بود، اما در اواخر هفته با کاهشی قابل توجه تا یک هزار و ۳۵۸ دلار نیز رسید.

به عقیده فعالان‌، یکی از دلایل افت نرخ اونس طلا اخبار مثبت مبنی بر افزایش دوباره شاخص اعتماد مصرف‌کننده به بازار و پایان تقاضاهای به وجود آمده پس از رو به پایان گذاشتن تعطیلات ژانویه بود‌، البته از سوی فعالان افزایش بهای دلار نیز یکی از دلایل اصلی این افت نرخ بوده است.

در بازارهای داخلی نیز این روند همچون بازارهای جهانی با روندی رو به افزایش در ابتدای هفته و در پایان هفته رو به کاهش روبه‌رو بود. به طوری که در بازار نقدی نرخ سکه طرح جدید از ۳۶۶ و ۳۶۷ هزار تومان با نوسان به ۳۶۰ هزار تومان در پایان هفته رسید. بازار آتی سکه و شمش طلا نیز به تبع از بازار نقدی و تاثیرپذیر از بازارهای جهانی همراه با تغییراتی در نهایت روز پایانی را با افت قیمت سپری کرد. به طوری که سکه تحویل دی ماه از ابتدا تا پایان هفته ۴ هزار و ۶۳۵ تومان و ۸ ریال کاهش یافت‌. سکه تحویل اسفند ماه نیز با افت ۴ هزار و ۱۴۴ تومان و ۸ ریال در روز پایانی نسبت به روز آغازین معاملات مواجه شد و سکه تحویل اردیبهشت نیز به تبع از دو قرارداد قبلی ۲ هزار و ۸۱۹ تومان و ۳ ریال ارزان شد.

حجم معاملات در هفته گذشته با تبعیت از قیمت‌ها با نوسان روبه‌رو شد، اما در مجموع به دلیل سررسید قرارداد سکه تحویل دی ماه و هیجان برای نزدیکی دیگر سررسیدها تا حدودی حجم معاملات افزایش یافت.

بازار بی‌رونق شمش ۱۰ اونسی

با وجود رشد معاملات سکه‌، اما بازار شمش طلا شاهد هیچ‌گونه دادوستدی نبود.

به عقیده فعالان بازار آتی‌، یکی از مشکلات دادوستد شمش طلای ۱۰ اونسی این است که نرخ‌ها به جای اینکه براساس واقعیت‌های بازار داخلی باشد، طبق نرخ جهانی محاسبه می‌شود، این در حالی است که نوع کالاهای خارجی و داخلی با هم تفاوت دارند.

به گفته یکی از فعالان بازار علاوه بر نرخ‌های متفاوت شمش‌، نرخ متفاوت دلار در بازارهای داخلی و خارجی نیز یکی از دلایلی است که به نوعی سردرگمی ‌را برای قیمت‌گذاری این کالاها از سوی معامله‌گران موجب شده است.

این کارشناس بورس در پایان با بیان اینکه مشخص نیست شمش طلای ۱۰ اونسی با نوع جدیدش چگونه براساس نرخ‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود، گفت‌: ساخت این شمش‌ها با توجه به تازه بودن معامله این نوع کالاها دارای هزینه‌هایی است که باید مشخص شود تولیدکننده با چه روالی آنها را وارد بازار می‌کند، در حالی که هنوز هیچ گونه اطلاعات جدیدی برای معامله گران در این باره منتشر نشده است. به همین خاطر خریداران هنوز نسبت به تحویل فیزیکی آن در آینده تردید دارند.

خریداران می‌گویند، کالایی که هیچ‌گونه دادوستدی برای آن در بازار نقدی وجود ندارد در بازار آتی به فروش می‌رسد که این امر منطقی به نظر نمی‌رسد. اما در این باره برخی از مسوولان بازار براین عقیده‌اند با ورود بازیگران جدید، بازار با آینده خوش بین کننده‌تری روبه‌رو می‌شود.

در مجموع بازار آتی طی هفته منتهی به ۱۶ دی ماه با معامله ۳ هزار و ۹۳۹ قرارداد به ارزش ۱۴۴ میلیارد و ۵۵۸ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال توانست معاملات این هفته را به پایان برساند که نسبت به هفته گذشته از لحاظ حجم و ارزش به ترتیب ۶۹/۳۸ و ۸۱/۳۸ درصد رشد داشت. به باور معامله‌گران با نزدیک شدن به پایان ایام سوگواری ماه محرم، بازار نیز به طور نسبی از رکود خارج شده است، به همین دلیل از هفته‌های آینده به احتمال زیاد با نزدیک شدن به سررسید قرارداد سکه دی ماه و بسته شدن موقعیت‌های باز‌، می‌توان تداوم این روند در بازار را شاهد بود.

همچنین در معاملات سکه تحویل دی ماه یک هزار و ۱۱۸ قرارداد به ارزش ۴۰ میلیارد و ۳۳ میلیون و ۳۱۰ هزار ریال انجام شد و برای سکه تحویل اسفندماه نیز ۲ هزار و ۲۹ قرارداد به ارزش ۷۴ میلیارد و ۳۷۷ میلیون و ۴۳۰ هزار ریال معامله شد، این در شرایطی بود که برای سکه‌های اردیبهشت در دومین هفته معاملاتی خود ۷۹۲ قرارداد به ارزش ۳۰ میلیارد و ۱۴۷ میلیون و ۹۴۰ هزار ریال ثبت شد.

اما در مجموع روند بازار هفته گذشته بدین ترتیب بود:

شنبه‌: قیمت‌ها در این روز نسبت به روز چهارشنبه سیر صعودی پیدا کرد؛ به طوری که سکه دی ماه با افزایش ۴ هزار و ۹۹۲ تومان و ۲ ریال به نرخ تسویه ۲۵۸ هزار و ۵۴۰ تومان و یک ریال رسید. نرخ سکه اسفندماه نیز با رشد ۳ هزار و ۸۹۶ تومان و ۲ ریال به ۳۶۷ هزار و ۹۲۲ تومان و ۶ ریال رسید. سکه تحویل اردیبهشت ماه نیز با رشد ۲ هزار و ۹۰۹ تومان و ۵ ریال به ۳۶۷ هزار و ۸۴۸ تومان و ۸ ریال رسید. نرخ تسویه شمش طلای ۱۰ اونسی تحویل دی ماه ۳ هزار تومان گران شد و با عدد یک میلیون و ۴۸۲ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد. موقعیت تعهدی باز بازار برای سکه دی ماه یک هزار و ۷۹۹‌، برای سکه تحویل اسفندماه ۲ هزار و ۱۰۲ و برای سکه اسفندماه ۲۶۵ قرارداد بود. شمش طلا نیز تنها با یک قرارداد باز مواجه شد.

یکشنبه‌: معاملات در این روز باز هم با افزایش قیمت‌ها روبه‌رو شد؛ به طوری که سکه تحویل دی‌ماه ۴۱۱ تومان گران شد و به ۳۵۸ هزار و ۹۵۱ تومان و یک ریال رسید. سکه تحویل اسفندماه نیز ۳۶۳ تومان و ۵ ریال بالا رفت و به نرخ تسویه ۳۶۸ هزار و ۲۸۶ تومان و یک ریال رسید. سکه تحویل اردیبهشت ماه ۲۹۲ تومان و ۷ ریال بالا رفت و به ۳۷۷ هزار و ۱۴۱ تومان و ۵ ریال رسید. در این روز شمش طلای ۱۰ اونسی بدون معامله با ثبت ۶ هزار تومان افزایش نرخ تسویه به عدد یک میلیون و۴۸۸ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. تعداد موقعیت‌های باز بازار برای سکه تحویل دی ماه یک هزار و ۵۱۸‌، برای سکه تحویل اسفندماه ۲ هزار و ۲۳۱ و برای سکه تحویل اردیبهشت ماه ۳۸۶ قرارداد بود.

دوشنبه‌: در این روز نرخ‌ها به تبع روند نزولی بازار جهانی سیر نزولی به خود گرفت و براین اساس سکه تحویل دی ماه ۹۱ تومان و ۶ ریال ارزان شد و با نرخ تسویه ۳۵۸ هزار و ۸۵۹ تومان و ۵ ریال ثبت شد. سکه تحویل اسفندماه نیز ۱۲۲ تومان و ۵ ریال افت کرد و به نرخ ۳۶۸ هزار و ۱۶۳ تومان و ۶ ریال رسید. نرخ تسویه سکه اردیبهشت ماه برخلاف روند بازار با ۲۲۱ تومان و یک ریال رشد مواجه شد و به نرخ ۳۷۷ هزار و ۳۶۳ تومان و ۶ ریال رسید. برای سکه دی ماه یک هزار و ۴۹۷‌، برای سکه اردیبهشت ماه ۲ هزار و ۲۷۷ و برای سکه تحویل اردیبهشت ماه ۴۱۵ موقعیت باز در این روز ثبت شد. شمش طلای ۱۰ اونسی نیز با همان یک موقعیت بازدنبال شد.

سه‌شنبه‌: روند نزولی نرخ‌ها در این روز با افزایش بیشتری نسبت به روز قبل دنبال شد. در این روز سکه تحویل دی ماه ۲ هزار و ۷۷۸ تومان و ۹ ریال پایین آمد و به نرخ تسویه ۳۵۶ هزار و ۸۰ تومان و ۶ ریال رسید. سکه اسفند ماه نیز با ۲ هزار و ۷۲۹ تومان افت به نرخ ۳۶۵ هزار و ۴۳۴ تومان و ۶ ریال رسید. سکه اردیبهشت ماه با کمترین کاهش یک هزار و ۸۷۰ تومان و ۳ ریال افت کرد و به ۳۷۵ هزار و ۴۹۳ تومان و ۳ ریال رسید. در این روز قیمت تسویه برای شمش طلای ۱۰ اونسی به ثبت نرسید. برای سکه دی ماه یک هزار و ۴۲۸‌، برای سکه اسفندماه ۲ هزار و ۳۰۱ و برای سکه اردیبهشت ماه ۴۶۳ قرارداد باز وجود داشت. شمش طلای ۱۰ اونسی همان یک موقعیت باز را تجربه کرد.

چهارشنبه‌: روز پایانی باز هم قیمت‌ها همانند روز قبل پایین آمد. براین اساس‌، قیمت تسویه سکه تحویل دی ماه با ۲ هزار و ۱۷۶ تومان و ۳ ریال افت به ۳۵۳ هزار و ۹۰۴ تومان و ۳ ریال رسید. سکه تحویل اسفند ماه یک هزار و ۶۵۶ تومان و ۸ ریال پایین آمد و به عدد ۳۶۳ هزار و ۷۷۷ تومان و ۸ ریال رسید. سکه تحویل اردیبهشت نیز یک هزار و ۴۶۳ تومان و ۸ ریال پایین آمد و ۳۷۴ هزار و ۲۹ تومان و ۵ ریال شد. موقعیت‌های باز بازار در این روز برای سکه دی یک هزار و ۳۸۹‌، برای سکه اسفندماه ۲ هزارو ۵۱۷ و برای سکه اردیبهشت ماه ۶۴۶ قرارداد بود. شمش طلا هم با همان یک موقعیت باز از ابتدا تا پایان هفته روبه‌رو شد.