خبرگزاری موج - قیمت گندم در بازارهای جهانی به بالاترین میزان طی دو سال اخیر رسید.

به گزارش وال استریت ژورنال، با ادامه وضعیت خشکسالی در کشورهای تولید کننده گندم و افزایش واردات کشورهای واردکننده این محصول، قیمت گندم در بازارهای جهانی به بالاترین میزان طی دو سال اخیر رسید. خشکسالی در کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، عراق و سوریه سبب شده است که گمانه زنی‌ها از افزایش واردات این کشورها موجب نگرانی‌های بیشتر نسبت به افزایش قیمت گندم در بازارهای جهانی شود. این در حالی است که معاون وزیر بازرگانی کشورمان روز گذشته اعلام کرد: به‌رغم برخی مشکلات موجود، ایران در سال جاری موفق به صادرات یک میلیون تن گندم شده است. روز سه‌شنبه قیمت گندم قرمز نرم زمستانی برای تحویل ماه مارس در بورس معاملات شیکاگو با ۳/۲ درصد افزایش (معادل ۱۸ سنت) به ۹۸۲۵/۷ دلار در هر بوشل رسید. این بالاترین قیمت گندم از ماه اوت سال ۲۰۰۸ بود. در این تاریخ، قیمت گندم که در اثر کمبود مواد غذایی به شدت گران شد، در حال کاهش بود.

در تاریخ ۵ آگوست سال جاری، پس از اینکه روسیه صادرات غلات را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد نیز قیمت گندم به بالاترین میزان طی ۲ سال گذشته رسیده بود. بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، تا ماه مه سال ۲۰۱۱ ذخایر گندم جهان به ۷/۱۷۶ میلیون تن خواهد رسید که این میزان ۱۰ درصد کمتر از ذخایر گندم جهان در سال جاری است. بیشتر نگرانی‌های اخیر بازار از وضعیت نامساعد آب و هوا در مزارع غرب آمریکا به خصوص ایالات کانزاس و اوکلاهما نشات می‌گیرد. این مناطق بیشترین محصول گندم قرمز خشک آمریکا را تولید می‌کنند که برای تولید آرد مورد استفاده در تولید نان به کار می‌رود.

پس از آنکه مصر که بزرگ‌ترین واردکننده گندم در جهان است و به‌عنوان یک خریدار ذخیره‌کننده شناخته می‌شود، طی مناقصه‌ای ۶۰ هزار تن گندم قرمز نرم زمستانی از آمریکا و ۱۲۰ هزار تن گندم از آرژانتین خریداری کرد، قیمت‌ها در بازار افزایش یافت. برخی از کارشناسان معتقدند این اقدام مصر منجر به افزایش بیشتر قیمت گندم طی هفته‌های اخیر خواهد شد.