مرکز خدمات فولاد ایران- هفته گذشته قیمت انواع محصولات فولادی در منطقه دریای سیاه صعودی بود. عامل اصلی افزایش هزینه تولید و محدودیت عرضه است. برخی قیمت‌های پیشنهادی خیلی بالا بوده و مشخص نیست که خریداران این سطوح بالا را خواهند پذیرفت یا نه. قیمت بیلت که مدتی است صعودی بوده به اوج ماه آوریل نیز رسیده است و از ابتدای سال تاکنون ۱۵۰ دلار در هر تن رشد داشته است. هفته گذشته نیز ۱۰ تا ۲۰ دلار رشد کرده و اغلب قیمت‌های پیشنهادی فعلی بین ۵۸۰ تا ۶۰۰ دلار فوب دریای سیاه است.

در بازار مقاطع منطقه قیمت میلگرد بین ۵۹۰ تا ۶۱۰ دلار و مفتول ۶۰۰ تا ۶۳۰ دلار در هر تن است.

در بازار ورق، بازرگانان اوکراینی به دنبال ۶۰۰ تا ۶۲۰ دلار فوب برای تولید ژانویه ورق گرم هستند. آخرین پیشنهاد روس‌ها ۶۴۰ دلار فوب بوده است. قیمت ورق گرم سی‌آی اس از ابتدای سال ۲۰۱۰ تا کنون ۱۲۰ دلار در هر تن بالا رفته است، ولی هنوز نسبت به نقطه اوج ۳۰ آوریل ۱۰۰ دلار ارزان‌تر است. این امر نشانگر نوسانات موجود در بازار ورق گرم است که در حدود ۲۰۰ دلار در هر تن بوده و روز‌های آتی باز هم افزایش خواهد یافت.

افزایش قیمت فولاد در چین

به نظر می‌رسد کارخانه‌های تولید فولاد در چین به دنبال افزایش ظرفیت تولید و قیمت محصولات فولادی خود در سال جدید هستند. اما اقدامات دولت این کشور به منظور کنترل نرخ تورم نگرانی‌هایی را برای فولاد‌سازان به وجود آورده است.

قیمت فولاد طی هفته گذشته بالا بود. قیمت ورق نیز به دلیل کاهش موجودی این محصول که منجر به رشد تقاضا شده است، کمی افزایش یافت. اگر چه بسیاری از کارخانه‌ها قیمت درب کارخانه محصولات خود را در ماه دسامبر کاهش داده‌اند، اما قیمت محصولات فولادی آنها بیشتر از قیمت‌ها در بازار نقدی است که این امر به رشد قیمت‌ها در آینده کمک خواهد کرد. کارخانه بائو استیل نیز قیمت انواع ورق خود را برای تحویل در ماه ژانویه ۱۵ تا ۴۵ دلار هر تن بالا برده است.

سطح تقاضای واقعی در بازار پایین است و دلال بازی منجر به رشد اخیر قیمت فولاد در چین شده است.

شاخص قیمتی که تعیین‌کننده نرخ تورم در این کشور می‌باشد در ماه نوامبر ۱/۵ درصد افزایش یافته است که بالاترین حد طی سه سال گذشته می‌باشد. به دنبال این امر احتمال کاهش مجدد اعتبارات بانکی در چین وجود دارد. دلال بازی نیز به افزایش نرخ تورم کمک کرده است.

دولت چین جمعه گذشته مجددا نرخ ذخیره احتیاطی را بالا برد. احتمال افزایش نرخ بهره نیز در این کشور وجود دارد که این امر بر صنعت ساختمانی و تقاضای فولاد در این کشور تاثیرگذار است.