گروه بورس کالا- در معاملات روز گذشته ۴ هزارو ۵۴۰ تن سیمان پوزولان و تیپ یک به صورت فله و پاکتی و به نرخ‌های هفته قبل از سوی سیمان کردستان در بورس کالا عرضه شد. به گزارش دنیای‌اقتصاد، در مدت یاد شده هر تن سیمان تیپ یک پاکتی و فله سیمان کردستان به ترتیب به نرخ ۵۷ هزارو ۵۰۰ تومان و ۵۱ هزار تومان در بورس کالا قیمت خورد. براساس این گزارش، در این مدت هر تن سیمان پوزولانی به صورت پاکتی و فله‌ای به نرخ ۵۶ هزارو ۵۰۰ تومان و ۵۰ هزار تومان از سوی سیمان کردستان به ثبت رسید.

پس از ۴ ماه تنها ۵ کارگزاری سیمان عرضه می‌کنند

بر این اساس در حالی که بیش از ۴ ماه از نخستین عرضه و معامله سیمان در تالار محصولات صنعتی در بازار بورس کالای ایران می‌گذرد، تنها ۵ کارگزاری این کالا را عرضه می‌کنند.

به گزارش ایسنا اردیبهشت ماه سال جاری محصول سیمان پس از سال‌ها انتظار و تلاش مسوولان بازار سرمایه، سرانجام در بورس کالا پذیرش شد تا هر شرکت سیمانی که درخواست خود را به بورس ارائه کند، کالای آن پذیرش شده و معاملات آن بر اساس تیپ‌های مختلف انجام شود. درپی موافقت هیات پذیرش بورس کالا با ورود سیمان به این بورس، فهرست شرکت‌های کارگزاری‌ مجاز به انجام معاملات سیمان در بورس کالای ایران در اجرای مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص شدند. براین اساس، ۳۲ شرکت کارگزاری شامل کارگزاری‌های آرمون بورس، آگاه، بانک اقتصاد نوین، بانک پاسارگاد، بانک تجارت، بانک توسعه صادرات، بانک صادرات ایران، بانک صنعت و معدن، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران، باهنر، بهمن، پارس ایده بنیان، پارس نمودگر، تامین سرمایه نوین، حافظ، خبرگان سهام، راهنمای سرمایه‌گذاران، سپهر باستان، ‌ستاره جنوب، سهم آشنا، سی ولکس کالا، شهر، فلزات توازن، فولاد مبنا، کاسپین مهرایرانیان، کالای خاورمیانه، مبین سرمایه، مفید، مهرآفرین، نماد شاهدان و نهایت نگر می توانند محصولات سیمان را پذیرش و معامله کنند. اما در حال حاضر تنها ۵ شرکت سیمان اصفهان، کردستان، اردستان، صوفیان و داراب از طریق کارگزاری‌های مبین سرمایه، بانک صادرات، نماد شاهدان، باهنر و بانک کشاورزی به عرضه سیمان در تالار محصولات صنعتی بورس کالا می‌پردازند. البته باید به شرکت‌های سیمان بهبهان، سپاهان، هرمزگان و استهبان نیز اشاره کرد که پذیرش شده، اما هنوز عرضه نکرده‌اند.

درباره نحوه عرضه سیمان در تالار محصولات صنعتی بورس کالا می‌توان گفت پس از پذیرش سیمان به عنوان یکی از کالاهای قابل عرضه در تالار محصولات صنعتی بورس کالا در تاریخ پنجم اردیبهشت ماه سال‌جاری، دو شرکت سیمان اصفهان و سیمان کردستان درخواست عرضه سیمان تولیدی خود را در بورس کالا به هیات پذیرش اعلام کردند که در تاریخ هشتم تیر، مجوز عرضه سیمان به آنان اعطا شد. حداقل عرضه سیمان در بورس پنج هزار تن و حداقل میزان خرید توسط مشتریان، ۲۰۰ تن تعیین شده است و در صورت معامله حداقل یک هزار تن از پنج هزار تن، کشف نرخ صورت می‌گیرد. سیمان قابل عرضه در بورس کالا سیمان تیپ یک در سه گروه، سیمان تیپ دو، سیمان تیپ سه، سیمان تیپ پنج و سیمان پورتلند پوزولانی به دو صورت فله و پاکتی است. سرانجام در روز یکشنبه ۲۷ تیر ماه با عرضه و معامله پنج هزار تن سیمان تولیدی شرکت سیمان کردستان به ارزش بیش از دو میلیارد ریال، روزی تاریخی برای بورس کالای ایران ثبت شد و برای نخستین بار در بورس کالای ایران عرضه و معامله ۵ هزار تن سیمان در تالار محصولات صنعتی صورت گرفت.