در هفته‌ای که گذشت، روند قیمت طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، ولی به طور کلی بهای آن با روندی صعودی همراه بود، به‌ طوری‌ که در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 50/1358 دلار در تاریخ 29 نوامبر، به میانگین قیمت 25/1397 دلار در تاریخ 3 دسامبر 2010 رسید. این در حالی است که طلا در روز جمعه با رشدی تقریبا 2 درصدی به قیمت‌های بالای 1410 دلار به ازای هر اونس نیز رسید.

مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح ذیل است:
در هفته‌ای که گذشت بهای طلا با رشدی 3 درصدی همراه شد که این بیشترین میزان افزایش یک هفته‌ای در طول یک ماهه اخیر برای این فلز قیمتی در بازارهای جهانی است. در همین حال در هفته گذشته به گزارش سایت kitco، بازار طلا به شدت تحت تاثیر بحران مالی به وجود آمده در منطقه یورو قرار گرفت. احتمال گسترش بحران بدهی و کسری تجاری ایرلند به سایر کشورهای اروپایی، مانند پرتغال و اسپانیا نگرانی‌هایی را در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی نسبت به تشدید بحران مالی و اقتصادی در این منطقه به وجود آورد.
همچنین تداوم طرح نقدینگی نامحدود بانک مرکزی اروپا (ECB) برای خرید اوراق قرضه دولتی، به منظور مقابله با بحران بدهی و کسری تجاری، موجب بروز تشویش‌هایی در بین معامله‌گران نسبت به عمق بحران شد و این احتمال که اقدامات صندوق بین‌المللی پول و اتحادیه اروپا برای کمک به ایرلند ناکافی باشد، موجب شد تا نرخ برابری ارزش یورو در برابر دلار آمریکا در هفته گذشته کاهش یابد، به‌ نحوی ‌که نرخ برابری یورو در برابر دلار آمریکا از ۳۷۸۵/۱ دلار در تاریخ ۲۲ نوامبر به ۳۲۴۳/۱ دلار در تاریخ ۲۶ نوامبر افت پیدا کرد.
به دنبال آن نیز، معامله‌گران و سفته‌بازان در هفته اخیر، به طلا به عنوان کالایی ریسک‌زدا برای سرمایه‌گذاری در بازارهای جهانی اقبال نشان دادند. در نتیجه این امر، بهای طلا در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شد. این در حالی است که در هفته معاملاتی گذشته به گزارش خبرگزاری رویترز Reuters، بر اساس آخرین گزارش منتشر شده توسط اداره کار آمریکا، تعداد مشاغل غیرکشاورزی ایجاد شده در ماه نوامبر 39000 نفر بوده است، در حالی که پیش‌بینی کارشناسان از این رقم برابر با 140000 نفر برآورد شده بود. انتشار این گزارش ناامیدکننده اشتغال موجب به وجود آمدن چشم اندازی منفی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در این کشور شد. بر این اساس بهای طلا در مقطعی از زمان در روز جمعه هفته قبل به قیمت 70/1415 دلار به ازای‌ هر اونس نیز معامله شد.
علاوه بر موارد فوق، ترس سرمایه‌گذاران نسبت به شروع دور جدیدی از بحران در اقتصادهای جهان و افزایش نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی نظیر اسپانیا و انگلیس و نیز رشد نرخ بیکاری آمریکا به بیشترین میزان در ۷ ماه اخیر یعنی ۸/۹ درصد، از دیگر مواردی بود که تقاضای فیزیکی برای خرید طلا را در هفته گذشته افزایش داد که متعاقبا افزایش قیمت آن را نیز در بازارهای جهانی، به دنبال داشت.
اتفاقات فوق در حالی است که وضعیت بحران بدهی و بیکاری در منطقه یورو و نیز نزدیکی به ماه محرم و صفر و سال نوی میلادی، از مهم‌ترین عوامل تعیین‌کننده بهای طلا در هفته‌های آتی خواهند بود.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به مواردی که ذکر شد روند بلند مدت صعودی طلا رو به پایان به نظر می‌رسد و ممکن است طلا در این بین نوساناتی نیز داشته باشد.
البته برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی طلا روندی صعودی داشته باشد. بنابراین در هفته پیش رو اگر طلا بخواهد صعود نماید، در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم۱۴۲۴/۴۰ دلار، که رکورد قیمتی طلا نیز می‌باشد، احتمال اینکه بهای آن تا محدوده مقاومتی ۱۵۰۰-۱۴۵۰ دلار نیز افزایش پیدا کند، وجود خواهد داشت و در غیر این‌صورت، چنانچه طلا بخواهد نزول پیدا کند، با شکاندن نزدیک‌ترین حمایت قیمتی خود که ۱۳۸۰ دلار می‌باشد، احتمالا تا قیمت ۱۳۶۰ دلار به ازای هر اونس نیز نزول پیدا خواهد کرد.
در همین حال باتوجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در این هفته صعودی باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌‌کند.
منبع:کارگزاری سی‌ولکس‌کالا