گروه بورس کالا- بازار جهانی فولاد طی هفته گذشته با افزایش تقاضا و در نتیجه رشد قیمت‌ها همراه شد، اما در بازار داخلی این کالا به دلیل تعطیلات ناشی از آلودگی هوا و همچنین تلاش دولت برای کاهش قیمت‌ها، روند نزولی داشت. البته گفته می‌شود نزدیکی به تعطیلات کریسمس، بازارهای جهانی را در روزهای آتی دستخوش تغییر و تحول کرده و بازار را با کاهش تقاضا روبه‌رو می‌کند. مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار فولاد طی هفته گذشته پرداخته است که در پی می‌آید. روند آرام بازار بیلت

قیمت بیلت در هفته گذشته کمی‌ افزایش یافت، به‌رغم آنکه تقاضا محدود است و با نزدیک شدن تعطیلات کریسمس کمتر هم می‌شود، اما بالا رفتن قیمت قراضه و کاهش قیمت دلار بهترین بهانه برای بالا بردن نرخ از طرف کارخانه‌ها شده است.

بیلت (cis‌) سی آی اس فوب بنادر دریای سیاه هفته گذشته به ۵۸۰ دلار هر تن رسید. در خاوردور به‌رغم رکود بازار مقاطع، قیمت بیلت تا ۱۰ دلار هر تن افزایش یافت. پیش‌بینی می‌شود که روند افزایش قیمت بیلت از طرف سی آی اس به دلیل بالا رفتن تقاضای داخلی منطقه و افزایش کرایه حمل با راه‌آهن تا اوایل سال میلادی ادامه یابد. در بورس لندن هم قیمت بیلت ۵ دلار افزایش یافت. با کاهش خرید بیلت از طرف ایران، قیمت بیلت در ماه‌های آینده باید آرام تر شود. پیش‌بینی می‌شود که تقاضای بیلت در سال ۲۰۱۱ تا ۶ درصد افت کند که ناشی از کاهش تقاضای مقاطع خواهد بود. اکثر دست‌اندرکاران اعتقاد دارند که قیمت بیلت به سقف خود رسیده است.

روند نزولی قیمت در بازار بیلت ایران

قیمت بیلت سایز ۱۵۰ روز شنبه اول هفته گذشته ۷۰۵ تا ۷۱۰ تومان هر کیلو در انزلی پیشنهاد می‌شد. اما روند عرضه وسیع‌تر از تقاضا بود. با اعلام تعطیلات آخر هفته قیمت بیلت شروع به کاهش کرد و تا آخر هفته به ۶۹۵ تومان هر کیلو در انزلی روی تریلی رسید. گذشته از تعطیلات، فشار دولت برای کاهش قیمت مقاطع در بورس کالا یک عامل تعیین کننده بود. البته روند نزولی قیمت بیلت ادامه خواهد داشت، چون خریدهای صورت گرفته در ماه‌های گذشته در حال پیشنهاد شدن به بازار است.

سیاست‌های حمایتی دولت از روند کاهش قیمت‌ها باعث شده تا برخی کارخانه‌ها تولید خود را کاهش دهند. از آنجا که امیدواری به بازار مقاطع از دست رفته است تجار هم روی بیلت کمتر معامله می‌کنند. به همین دلیل حجم معاملات بسیار محدود بود.

پیش‌بینی روند بازارمقاطع

قیمت مقاطع در هفته گذشته در دنیا کمی‌ افزایش یافت که ناشی از افزایش قیمت بیلت و کاهش ارزش دلار بود، این در حالی است که تقاضا همچنان ضعیف است. در اروپا کارخانه‌ها به دنبال طولانی کردن تعطیلات کریسمس هستند، به همین دلیل تنها دو هفته آینده را فعال خواهند بود . قیمت میلگرد پیشنهادی برای خاوردور به ۶۵۰ دلار هر تن از ترکیه رسید. در شرایط فعلی قیمت میلگرد و مفتول و دیگر مقاطع از سوی چین اقتصادی نیست، به همین دلیل خریدهای محدود خاوردور به روسیه و ترکیه منتقل شده است. این در حالی است که حجم صادرات به‌رغم افزایش قیمت پایین آمده است. مشابه این وضعیت در جنوب اروپا دیده می‌شود. آنها هفته گذشته قیمت‌ها را تا ۲۰ دلار هر تن بالا بردند، اما کارخانه‌ها تا ۶۰ درصد زیر ظرفیت فعالیت می‌کنند. تقاضای مقاطع در منطقه خلیج فارس هم همچنان ضعیف است و به نظر نمی‌رسد که تا یکی دو سال آینده بهبود یابد. با توجه به شرایط فعلی احتمال می‌رود که پس از تعطیلات سال نو مسیحی و با افت قیمت قراضه قیمت مقاطع هم کاهش یابد.

آلودگی هوا و افت قیمت مقاطع

روند قیمت مقاطع در بازار داخلی در هفته گذشته نزولی بود. چند مساله عامل اساسی این افت قیمت بود:۱- اعلام تعطیلات در پایان هفته که با توجه به رکود شدید بازار عملا باعث تعطیل شدن بازار شد. ۲- کاهش قیمت بیلت و عدم امیدواری به افزایش آن. ۳- فشار دولت برای پایین آوردن قیمت در بورس کالا و رقابت کارخانه‌ها در بورس کالا در شرایطی که ضوابط جدید خرید تعداد خریداران را محدود کرده است.

در هفته گذشته گفته شد که وزارت مسکن برای انبوه‌سازان مسکن مهر میلگردهای وارداتی را در تناژهای بالای هزار تن در قیمت پایین مستقیما عرضه خواهد کرد، همین امر باعث شده تا سازندگان مسکن مهر کمتر به بازار مراجعه کنند، این امر گذشته از آنکه حجم معاملات را بسیار کاهش داد، باعث پایین آمدن سطح تولید و اشتغال در بخش تولید فولاد شده است. اگر دولت برای حمایت از تولید وارد نشود در طول ماه‌های آینده برخی کارخانه‌ها متوقف خواهند شد، در نتیجه با شروع فصل گرما و افزایش ساخت‌وساز بازار با کمبود عرضه روبه‌رو می‌شود.

المپیک زمستانی و افزایش تقاضای ورق در روسیه

قیمت ورق در هفته گذشته در دنیا رو به پایین بود. موجودی ورق گرم در چین افزایش یافت، در حالی که به علت سیاست‌های دولت چین هر روز تقاضا کمتر می‌شود. قیمت ورق گرم در چین به ۶۴۰ دلار هر تن با ۱۷ درصد مالیات ارزش افزوده تنزل کرد. این وضعیت در کل منطقه خاوردور محسوس است. خریداران ورق در خاوردور تلاش می‌کنند تا ورق گرم را در قیمت ۶۰۰دلار سی اند اف بنادر خاوردور خریداری کنند، در حالی که فروشندگان تا ۶۲۰ دلار هم پایین آمده‌اند. ساخت و سازهای ناشی از المپیک زمستانی در روسیه باعث قوی ماندن تقاضای داخلی در این کشور شده است، به همین دلیل به‌رغم آنکه قیمت ورق در اکثر نقاط دنیا نزولی است، اما بازار روسیه همچنان با ثبات باقی مانده است. در آمریکا کارخانه‌ها قیمت انواع ورق را ۳۰ تا ۴۰ دلار هر شورت تن افزایش دادند که ناشی از بالا رفتن قیمت قراضه بود. در ترکیه بازار ورق باثبات بود و بعضی از اقلام آن تا ۲۰ دلار هر تن افزایش یافت. با توجه به در پیش بودن تعطیلات کریسمس به نظر نمی‌رسد که قیمت ورق در بازارهای جهانی افزایش یابد، حتی نشانه‌هایی از کاهش قیمت ورق در ژانویه و فوریه دیده می‌شود.

کاهش تقاضا در بازار ورق ایران

هفته گذشته بازار ورق ساکت بود و نوسان قیمت محسوسی نداشت. علت آن تعطیلات و کاهش شدید تقاضا است. ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر در انزلی که اول هفته ۷۱۰ تومان روی تریلی پیشنهاد می‌شد، در آخر هفته به ۷۱۸ تومان رسید، اما افزایش قیمت ناشی از تعطیل شدن بازار و غیبت عرضه‌کنندگان بزرگ بود. با توجه به روند نزولی قیمت مقاطع قیمت این کالا هم در هفته‌های آینده باید تغییر کند. به‌رغم آنکه عرضه ورق به شدت محدود شده، ولی سردرگمی‌ تجار و تولیدکنندگان باعث شده تا آنها به سیاست صبر کردن روی بیاورند، خریدها تنها محدود به مصرف روزانه شده است. در مورد ورق گرم بسیاری از عرضه‌کنندگان با ناامیدی نسبت به روند آینده، خود را از بازار کنار می‌کشند. گفته می‌شود که احتمالا یکی از تولیدکنندگان بزرگ هم تولید خود را به حداقل خواهند رساند، این در حالی است که در مورد ورق سرد کمبود بعضی از اقلام کاملا محسوس است. حجم معاملات پایین است، اما در صورت نیاز به یک بسته ۵۰۰ تنی از یک ضخامت، خریدار احتمالا با عدم موفقیت روبه‌رو خواهد بود. البته ورق سرد مبارکه برش خورده در بازار زیاد است و قیمت آن با ثبات روبه‌رو است، ولی در صورت تغییر تقاضا محققا این کالا هم با افزایش قیمت روبه‌رو خواهد شد. قیمت‌های پیشنهادی ورق به ایران تغییر نکرده است، ورق گرم ضخامت ۲ میلیمتر همچنان در سقف ۶۳۰ دلار و ورق سرد ۷۴۵ دلار و ورق گالوانیزه ۸۵۰ دلار هر تن پیشنهاد می‌شود.

روز شکرگزاری در آمریکا و رشد قیمت‌ها

در هفته گذشته قیمت قراضه به روند صعودی خود ادامه داد. قیمت قراضه داخلی در ترکیه بالا رفت و به ۳۸۵ دلار هر تن رسید . قراضه مخلوط ۲۰-۸۰ آمریکا ۴۰۲ دلار تحویل بنادر ترکیه معامله شد. اوکراین به دلیل بالا رفتن تقاضای داخلی خود صادرات قراضه را محدود کرده است، به همین دلیل در طول سال جاری میلادی حجم عرضه قراضه از اوکراین ۲۵ تا ۲۷ درصد افت داشته، همین امر به بازار قراضه کمک کرده و باعث شده تا عرضه‌کنندگان قراضه فضا را برای بالا بردن قیمت مناسب ببینند. قیمت قراضه پیشنهادی به خاوردور از آمریکا ۵ تا ۱۰ دلار بالاتر پیشنهاد شد، مخلوط ۲۰-۸۰ به ۴۳۰ تا ۴۴۰ دلار تحویل بنادر خاوردور رسید.