الهام بادپا *- بنا بر تحلیل بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساچ، صنعت فولاد در اوایل سال ۲۰۱۱ با رشد قیمت فولاد مواجه خواهد شد و این مساله می‌تواند برای سرمایه‌گذارانی که مدتی طولانی وارد بازار نشده‌اند، فریب دهنده باشد. بنابراین گزارش، احتمالا وقوع هرگونه رشد و بهبود در قیمت‌ها به‌واسطه ضعف مداوم در صنعت ساخت آمریکا با مانع روبه‌رو خواهد شد و نهایتا این عامل باعث می‌شود میزان فروش فولاد حداقل تا سال ۲۰۱۲ پایین‌تر از سطح رکورد تاریخی آن باقی بماند.

به اعتقاد تحلیل‌گران، تقاضای ضعیف در بازار برای این کالا موجب شده سرمایه‌گذاران با احتیاط بیشتری در شرکت‌های فولادی سرمایه‌گذاری کنند، از این رو است که بسیاری از آنها منتظرند تا با مشاهده علائمی از بهبود در بازار اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

در واقع وجود این عوامل است که می‌تواند آنها را برآن دارد تا در زمستان سال‌جاری وارد بازار شوند.

نظر به اینکه در این شرایط تقاضای فصلی افزایش خواهد یافت و بالا رفتن هزینه‌ها به رشد قیمت فولاد منجر خواهد شد.

در این گزارش آورده شده است عوامل بنیادی بازار ضعیف فعلی منعکس‌کننده سطح درست تقاضا نیست. هنوز زمان زیادی لازم است تا بهبود به سطح مطلوب خود برسد؛ چرا که روند آن در حال حاضر نسبتا کند و ضعیف است.

یکی از عوامل اصلی کاهش فروش فولاد، رکود موجود در صنعت ساخت و در بخش تجاری آن است که هنوز پس از بحران اخیر مالی احیا نشده است. نزدیک به ۲۵ درصد از املاک تجاری موجود (بیش از ۲ برابر نرخ عادی خالی بودن این ساختمان‌ها در سال‌های گذشته) همچنان تا سال آینده مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

حتی پس از رشد تقاضا در فصل زمستان، باز هم احتمالا میزان فروش فولاد ۲۵ درصد کمتر از سطح تاریخی آن خواهد بود.

*کارشناس شرکت کارگزاری بانک ملی ایران