تداوم معاملات بدون هیجان میلگرد 770 تومانی

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: میلگردهای عرضه شده از سوی کارخانه‌های فولادسازی دولتی و خصوصی روز گذشته در حالی با نرخ ۷۷۰ معامله شد که بسیاری از خریداران با این تحلیل که امکان کاهش بیشتر قیمت‌ها در هفته بعد وجود دارد و با توجه به تعطیلی هفته جاری، وارد بازار نشدند. بر اساس این گزارش از زمان افت قیمت میلگرد از ۷۸۰ به ۷۷۰ تومان، شایعاتی در بازار ایجاد شد مبنی بر اینکه نهادهای نظارتی که تلاش زیادی برای نگه داشتن قیمت‌ها و عدم افزایش نرخ‌ها در بازار دارند، پیشنهاد قیمت ۷۵۰ تومان را برای عرضه‌های بورس داده بودند؛ از این‌رو شرایطی در بازار ایجاد شده که خریداران را نسبت به این موضوع که این هفته خرید داشته باشند یا اینکه به هفته‌های آتی موکول کنند، سردرگم کرده است و آنها را مجبور کرده تا نسبت به خرید تامل زیادتری داشته باشند. البته ناظر دیروز معاملات بورس، معتقد است که بورس کالا به هیچ وجه اصراری بر کاهش قیمت‌ها به پایین‌تر از ۷۷۰ تومان ندارد، اما در مقابل تا زمانی که خرید با قیمت ۷۷۰ تومان انجام می‌شود دلیلی برای رشد قیمت پایه نیز وجود نداشته و بورس نیز اجازه وارد شدن معاملات به مرحله رقابت را نمی‌دهد.

البته با توجه به تعطیلی رسمی هفته جاری که احتمالا تغییراتی را در حجم معاملات و رونق بازار به‌وجود خواهد آورد، برخی از خریداران فعلا دست نگه داشته و دیروز وارد رینگ نشدند اما در کنار همه این موارد به نظر می‌رسد مهم‌ترین علتی که باعث شد خریداران همانند قبل وارد رینگ نشده و تثبیت قیمت‌ها آنطور که نهادهای نظارتی انتظار دارند ادامه داشته باشد، بحث هدفمندسازی یارانه‌ها است که به طور کلی بر عملکرد دارندگان سرمایه اثر گذاشته است.

یکی از کارگزاران با اشاره به رقابت‌هایی که چند هفته قبل روی برخی کالاهای عرضه شده در بورس می‌شد، می‌گوید: همان خریدارانی که هفته‌های قبل در نرخ‌های بالاتر وارد رینگ شده و حتی حاضر به رقابت می‌شدند در معاملات روز یکشنبه هفته جاری انگیزه خرید نداشتند که علت این امر این است که تجار شدیدا درگیر ارزیابی هدفمندسازی یارانه‌ها و اثرات آن بر ارزش نقدینگی و وجوهی که در اختیار دارند، هستند.

البته در همین حال نظارت شدید بر قیمت‌ها نیز از نظر بسیاری از فعالان بورس کالا باعث شده تا افرادی که معمولا نوسانات قیمتی بورس در هفته‌های متوالی و حتی نرخ‌های متعدد در رقابت، باعث حضورشان در بازار بوده، انگیزه‌ای برای حضور در معاملات و وارد شدن به رینگ را نداشته باشند خصوصا اینکه برخی نیز این موضوع را به مساله واریز ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید که برای تمامی کالاها تا نیم ساعت قبل از شروع معاملات روزانه تالار تعیین شده، نسبت می‌دهند.

در همین حال برخی از عرضه کننده‌ها فروش همه کالاها در بورس با یک نرخ را یکی از مشکلات این نوع عرضه دانسته و معتقدند که باید ارزیابی دقیقی روی این موضوع انجام شود و این منطقی نیست که میلگرد در سایزها و انواع مختلف برای تحویل از کارخانه‌های مختلفی که هزینه حمل و نقلشان متفاوت است به صورت یکسان تعیین شود و باعث سردرگمی بازار ‌شود.

البته در همین حال بسیاری از کارگزاران در انتظار اجرای دستورالعمل منع ورود حقیقی‌ها به بازار هستند؛ چرا که با توجه به کسب مجوز فعالیت در قالب فرد حقوقی در این یک ماهی که سازمان بورس مهلت داده، بر تعداد واحدهای حقوقی فعال در بورس اضافه شده و ارزیابی مشخصی از اینکه چه تعداد از خریداران قبلی بورس، حضورشان در معاملات ادامه می‌یابد یا خیر، ندارند.

فروش سبد مخلوط ذوب آهن با نرخ ۶۷۵ تومان

طی معاملات روز گذشته در بورس کالا نرخ سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد طول کوتاه ذوب‌آهن اصفهان۶۸۰ تومان اعلام شد که بالاترین قیمت پیشنهادی خریداران ۶۳۰ تومان بود. در نتیجه ناظر تالار با ثبت نرخ ۶۸۰ تومان یکی از کارگزاران که کارگزار عرضه‌کننده نیز بود مخالفت کرد و از عرضه‌کننده درخواست کرد تا نرخ خود را کاهش دهد که در نتیجه نرخ آن به ۶۷۵ تومان کاهش یافت و معامله شد. این شرکت دیروز سبد مخلوط طول بلند خود را با نرخ ۷۶۰ تومان و سبد تیرآهن مخلوط را با قیمت ۷۱۰ تومان معامله کرد، اما از نظر بسیاری از فعالان بازار، میلگرد این شرکت در حالی به طور مخلوط ارائه می‌شود که حتی میلگرد سبد ۶۷۵ تومانی آن نیز در مقایسه با دیگر شرکت‌های خصوصی برای خریداران بالاتر تمام می‌شود و از اینرو انتظار کاهش قیمتی برای سبد‌های مخلوط مطرح می‌شود.

فعالان بازار انتظار دارند که عرضه‌های تیرآهن و میلگرد این شرکت به صورت مخلوط عرضه و معامله شود تا نرخ آن برای تمامی خریداران به صرفه باشد. برخی از کارگزاران این روش عرضه را عاملی برای گرایش برخی از خریداران محصولات

ذوب آهن به کالاهای دیگر شرکت‌ها دانسته و معتقدند برخلاف قبل که خریداران کمی برای برخی از شرکت‌ها تقاضا می‌دادند این نوع روش عرضه باعث شده تا خریداران به میلگردهای دیگر شرکت‌ها گرایش پیدا کنند.

معامله ۲۱ هزار تن کالا در رینگ اصلی

طی معاملات دیروز سبد تیرآهن مخلوط ذوب آهن با قیمت ۷۱۰ تومان ۴۴۰ تن معامله شد. سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن طول کوتاه این شرکت نیز با نرخ ۶۷۵ تومان ۲ هزار تن و سبد میلگرد و تیرآهن آن با نرخ ۷۶۰ تومان ۱۱ هزار تن معامله شد.

سبد میلگرد A۳-۱۴ تا ۳۲ مجتمع فولاد کویر دیروز با نرخ ۷۷۰ تومان ۲ هزارو ۶۴۰ تن معامله شد. سبد میلگرد ۱۴-A۳ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با قیمت ۷۷۰ تومان ۳ هزارو ۵۲۰ تن فروش رفت. فولاد یزد نیز ۱۵۰۰ تن میلگرد ۷۷۰ تومانی معامله کرد.

علاوه بر این در زمان مچینگ و تا ساعت ۱۵، ۲ هزار تن سبد ۶۷۵ تومانی ذوب‌آهن،۸۸۰ تن میلگرد فولاد کویر، ۲۲۰ تن میلگرد آذربایجان و ۱۱۰۰ تن سبد ۷۶۰ تومانی ذوب‌آهن معامله شد.