گروه بورس کالا- کتایون دارابی: محصولات امیرکبیر پس از یک هفته غیبت در بورس کالا بالاخره روز گذشته عرضه شد.البته در این روز همچنان Ex۵ عرضه نشد. فعالان بازار احتمال می‌دهند عدم عرضه EX۵ امیرکبیر و مارون در بورس کالا به زودی نرخ این کالا را در بازار داخلی با رشد همراه کند. با این حال در این روز عرضه ۲۰۹ پتروشیمی امیرکیبر به ۱۰ هزارتن افزایش یافت و پس از رقابت با میانگین نرخ یک‌هزار و ۳۹۵ تومان خریداری شد. بالاترین نرخی که برای این کالا در سیستم ثبت شد، یک هزار و ۴۲۹ تومان و پایین‌ترین نرخ یک هزار و ۳۷۷ تومان بود. برای این کالا برروی تابلوی خرید ۱۸ هزارتن تقاضا ثبت شد.

در این روز EX۳ نیز در رینگ پتروشیمی با افزایش عرضه روبه‌رو شد و با نرخ یک هزار و ۵۵۶ تومان توسط کارگزاران خریداری شد. در این روز همچنین آگاهان بازار از رشد قیمت

محصولات H در عرضه‌های امروز رینگ پتروشیمی خبر داده و می‌گویند: با وجود اینکه در هفته‌های اخیر، دولت تلاش می‌کند تا نرخ‌ها را به وسیله ایجاد محدودیت در بورس کالا ثابت نگه دارد و از رشد قیمت‌ها جلوگیری کند، اما بازرگانی پتروشیمی با افزایش قیمت پایه در حال مبارزه کردن با این موضوع است. فعالان بورس در این خصوص به رشد قیمت پایه FOM‌ها، ۸۲۱ و محصولات پتروشیمی لاله طی هفته‌های اخیر اشاره می‌کنند و می‌گویند: هفته گذشته محصولات پتروشیمی لاله در زمان مچینگ فروش رفت؛ اما این هفته بازرگانی پتروشیمی از رشد قیمت پایه این محصولات به ازای هر کیلو ۱۰۰ تومان خبر می‌دهد و این موضوع توجیه ندارد.

فعالان بازار همچنین به نوع محدودیت‌های ایجاد شده در رینگ پتروشیمی اشاره کرده و می‌گویند: قیمت محصولات پتروشیمی با وجود اینکه در بورس کالا ثابت نگه داشته شده یا در مواردی کاهش یافته است، اما در بازار داخلی با رشد مواجه شده و این موضوع در بلند مدت ایجاد رانت می‌کند.

آگاهان بازار در این روز از پیش بینی روند بازار پتروشیمی خودداری کرده و می‌گویند: ایجاد محدودیت‌های در بورس کالا سبب شده است، روند بازار غیرقابل پیش‌بینی باشد.