کل ارزش معاملات بازار آتی 141 میلیارد ریال
گروه بورس کالا- سردار خالدی‌: بازار آتی بورس کالا طی یک هفته گذشته با افت ۳ الی ۶ هزار تومانی نرخ سکه مواجه شد‌، این در حالی بود که ارزش مبادلات بازار نیز با افت ۴۱ درصدی به ۱۴۱ میلیارد ریال رسید.

نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی در حالی تا ظهر روز گذشته به یک هزار و 385 دلار رسیده بود که تحلیلگران همچنان از نوسانات موجود در بازار خبر می‌دهند. به عقیده بیشتر کارشناسان‌، نوسانات نرخ طلا هر چند در کوتاه‌مدت ممکن است نسبتا رو به پایین باشد، اما در بلندمدت بازار روند صعودی را طی خواهد کرد.
در واقع هرچند در کوتاه مدت نرخ طلا با ابهامات موجود در بازار و انتظار سرمایه‌گذاران نسبت به اعلام نتایج بانک مرکزی ایالات متحده و نوسانات احتمالی آن با نوسان همراه است، اما به باور معامله‌گران رشد طلا به دلیل تقاضاهای موجود و سیاست‌های تورم‌زای اصلاحات اقتصادی همچنان ادامه خواهد داشت.
از سویی‌، بازار داخلی طلا نیز همپای نوسانات بازارهای جهانی و کاهش نرخ اونس تا روز پایانی هفته با روندی کاهشی همراه بود‌، این در شرایطی صورت گرفت که روز چهارشنبه و پنج‌شنبه حرکت بازار با نوسان روبه‌رو شد. هر چند بازار در طول هفته با نوسان مواجه شد، اما در مجموع با حرکتی رو به پایین روند مبادلاتی را به پایان رساند. به طوری که قیمت سکه طرح جدید در بازار آزاد تهران از 340 هزار تومان به 338 تومان رسید. در بازار آتی نیز معاملات با حرکت رو به پایین سکه همراه شد. سکه تحویل آبان ماه با 3 هزار و454 تومان کاهش از 340 هزار تومان به 337 هزار تومان رسید. همچنین سکه تحویل دی‌ماه با حرکت رو به پایین 3 هزار و 996 تومان و 9 ریال از 355 هزار تومان در روز شنبه به 351 هزار تومان در روز چهارشنبه رسید. نرخ تسویه سکه معاملاتی اسفند ماه نیز با بیشترین کاهش 5 هزار و 882 تومان و 7 ریال از 368 هزار تومان به 362 هزار تومان رسید.
به عقیده کارشناسان‌، هر چند مبادلات آتی در طول هفته با نوسان روبه‌رو شده، اما با توجه به افزایش نرخ اونس طلا طی دو روز گذشته‌، به احتمال زیاد‌، روند قیمتی معاملات بازار حرکت رو به بالایی را تجربه می‌کند.
اما در مجموع بازار آتی طی هفته منتهی به 13 آبان ماه‌، شاهد دادوستد 4 هزار و 14 قرارداد به ارزش 141 میلیارد و 136 میلیون و 490 هزار ریال بود که نسبت به هفته قبل مبادلاتی از نظر حجم و ارزش به ترتیب 31/42 و 18/41 درصد کاهش داشت.
مجموع مبادلات سکه تحویل آبان ماه یک هزار و ۳۹۸ قرارداد به ارزش ۴۷ میلیارد و ۴۲۱ میلیون و ۲۳۰ هزار ریال بود. همچنین مجموع قراردادهای دادوستد شده برای سکه دی ماه یک هزار و ۶۵۱ قرارداد به ارزش ۵۸ میلیارد و ۴۴۸ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال بود. این در حالی است که دادوستد قراردادهای سکه مبادلاتی اسفندماه ۹۶۵ قرارداد به ارزش ۳۵ میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۶۸۰ هزار ریال بود.
همچنین جزئیات معاملات طی روزهای گذشته بدین ترتیب بود:
شنبه‌: در این روز همزمان با روند افزایشی نرخ هر اونس طلا در روز جمعه هفته قبل‌، سکه آبان ماه ۷ هزار و ۲۹۰ تومان و ۸ ریال رشد داشت و به عدد ۳۴۰ هزار و ۸۰۴ تومان و ۸ ریال رسید. سکه دی ماه نیز با بیشترین رشد ۹ هزار و ۳۱۶ تومان و ۸ ریال به ۳۵۵ هزار و ۶۵۲ تومان و یک ریال رسید. سکه تحویل اسفند همانند روند رو به رشد مبادلات‌، ۸ هزار و ۲۱۰ تومان و یک ریال بالا رفت و به ۳۶۸ هزار و ۲۹۲ تومان و ۶ ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه‌های آبان یک هزار و ۷۲۹ قرارداد‌، برای سکه‌های دی ماه یک هزار و ۳۴۵ قرارداد و برای سکه‌های تحویل اسفندماه ۶۵۵ قرارداد بود.
یکشنبه‌: در این روز برخلاف روند رو به بالای روز قبل‌، بازار با کاهش اندکی روبه‌رو شد، به طوری که سکه تحویل آبان ماه 809 تومان و 9 ریال ارزان شد و نرخ تسویه آن 339 هزار و 994 تومان و 9 ریال شد. سکه تحویل دی ماه نیز 973 تومان و 2 ریال افت کرد و با نرخ تسویه 354 هزار و 678 تومان و 9 ریال ثبت شد. این در حالی بود که سکه تحویلی اسفندماه یک هزار و 317 تومان پایین آمد و با عدد 366 هزار و 975 تومان و 6 ریال ثبت شد. موقعیت‌های تعهدی باز بازار در این روز به ترتیب برای هریک از موعدهای مبادلاتی آبان‌، دی و اسفندماه یک هزار و 810‌، یک هزار و 331 و 758 قرارداد شد.
دوشنبه‌: در روز سپری شده همزمان با باز شدن بازار‌های جهانی و حرکت منفی اونس‌، در هر یک از موعدهای مبادلاتی بازار شاهد افت قیمت‌ها بود‌، به طوری که سکه تحویلی آبان ماه یک هزار و ۲۶۲ تومان و ۶ ریال پایین آمد و با نرخ تسویه ۳۳۸ هزار و ۷۳۲ تومان و ۳ ریال ثبت شد. سکه دی ماه نیز یک هزار و ۵۶ تومان افت کرد و ۳۵۴ هزار و ۵۷۳ تومان و ۳ ریال شد. همچنین نرخ تسویه سکه تحویل اسفندماه با یک هزار و ۱۹۵ تومان و ۴ ریال کاهش به ۳۶۵ هزار و ۷۸۰ تومان و ۲ ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار سکه‌های تحویلی آبان یک هزار و ۷۳۷ قرارداد‌، سکه‌های تحویلی دی ماه یک هزار و ۴۵۵ و سکه‌های تحویلی اسفند ماه ۷۴۰ قرارداد بود.
سه‌شنبه‌: افت قیمت‌ها در این روز نیز دنبال شد‌، به طوری که نرخ تسویه سکه آبان ماه یک هزار و 554 تومان و 8 ریال افت کرد و به 337 هزار و 177 تومان و 5 ریال رسید. قراردادهای دی ماه نیز 2 هزار و 334 تومان و 3 ریال پایین آمد و 352 هزار و 239 تومان شد. همچنین سکه‌های اسفندماه 2 هزار و 587 تومان و 2 ریال ارزان شد و به رقم 363 هزار و 193 تومان رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه‌های تحویلی آبان ماه یک هزار و 569‌، برای سکه‌های تحویلی دی یک هزار و 490 و برای سکه‌های تحویلی اسفندماه 215 قرارداد بود.
چهارشنبه‌: روز پایانی مبادلات برخلاف روند روزهای گذشته با نوسان همراه بود‌، به طوری که سکه‌های تحویل آبان ۱۷۲ تومان و ۵ ریال رشد کرد و ۳۳۷ هزار و ۳۵۰ تومان شد. سکه دی و اسفندماه روند روزهای قبل را ادامه دادند و به ترتیب ۵۸۳ تومان و ۸ ریال و ۷۸۳ تومان و یک ریال افت کردند و نرخ تسویه هر کدام ۳۵۱ هزار و ۶۵۵ تومان و ۲ ریال و ۳۶۲ هزار و ۴۰۹ تومان و ۹ ریال شدند. موقعیت‌های تعهدی باز بازار سکه تحویل آبان‌ماه یک هزار و ۴۸۴‌، سکه تحویل دی یک هزار و ۵۴۰ و سکه‌های تحویل اسفندماه ۸۹۵ قرارداد بود.