پیش‌بینی رشد قیمت جهانی طلا در هفته جاری
در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی روندی صعودی داشت. این افزایش قیمت در حالی است که بیشترین افزایش آن در دو روز پایانی هفته قبل بوده است. در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین 1341.25 دلار در تاریخ 25 اکتبر، به میانگین قیمت 1345 دلار در تاریخ 29 اکتبر 2010 رسید.

اهم اتفاقاتی که در هفته اخیر در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده ‌است، به شرح ذیل است:
در اوایل هفته گذشته، به گزارش سایت (Bloomberg) بلومبرگ، براساس آخرین گزارشی که یورو استات موسسه آمار اروپا منتشر کرد نرخ بیکاری در بین کشوهای عضو اتحادیه اروپا در ماه اکتبر با رشد 1/0 درصدی روبه‌رو شد به ‌نحوی‌که این نرخ از میزان 10 درصد در ماه آگوست به 1/10 درصد در ماه سپتامبر افزایش یافت.
رییس بانک مرکزی ایتالیا نیز در هفته گذشته اعلام کرد که نرخ بیکاری این کشور به ۱۱ درصد افزایش یافته است که بیشترین میزان در ۱۰ سال گذشته است. بر اساس این گزارش نرخ بیکاری اسپانیا نیز به ۸/۲۰ درصد در ماه سپتامبر افزایش یافت. در همین حال سیاست بانک مرکزی اروپا به ثابت نگه‌ داشتن نرخ بهره بانکی در حد ۱ درصد افزایش تورم در این منطقه را در پی داشته است؛ به طوری که نرخ تورم سالانه منطقه یورو از ۸/۱ درصد در ماه سپتامبر به ۹/۱ درصد در ماه اکتبر افزایش یافته است.
همچنین بحران بیکاری در کشورهای یونان، ایرلند، اسپانیا و انگلیس نیز این کشورها را با مشکل جدی مواجه کرده است. با انتشار این گزارشات ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار در هفته گذشته کاهش یافت و در همین راستا بهای فلزات گرانبها مانند طلا نیز در اوایل هفته با کاهش همراه شد.
علاوه براین در هفته گذشته، به نقل از سایت خبرگزاری رویترز ( Reuters)، به توافق نرسیدن کشورهای عضو گروه ۲۰ در اجلاس وزیران دارایی این گروه در کره جنوبی و پا نیافتن منازعات تجاری چین و آمریکا در مسائل ارزی، موجب شد تا نگرانی‌هایی در مورد رو به بهبود بودن اوضاع اقتصادی آمریکا در بین معامله‌گران بین‌المللی به وجود آید و نهایتا موجب افزایش تقاضای آن‌ها به طلا به‌عنوان یک کالای تورم‌زدا شد که صعود قیمتی این کالای سرمایه‌ای را نیز در پی داشت.
این در حالی است که در هفته گذشته، دپارتمان تجاری آمریکا در جدیدترین گزارش خود منتشر کرد که نرخ رشد تولید ناخالص داخلی این کشور در بازه زمانی بین جولای و سپتامبر برابر 2 درصد بوده است و این در حالی است که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی بیشتری از این نرخ کرده بودند. از دید کارشناسان اقتصادی این میزان رشد GDP برای پایین آوردن نرخ بیکاری جاری آمریکا کافی نیست و در نتیجه این موضوع، امیدواری بهبود شرایط اقتصادی در این کشور متزلزل شد و متعاقباً ارزش دلار در برابر سبدی از ارزهای عمده جهان رو به کاهش نهاد و به دنبال آن بهای فلزات گرانبها مانند طلا صعودی شد. علاوه بر عوامل فوق، به گزارش سایت دنیندیا
(dnaindia )، همزمانی با اعیاد هندوها و پیش‌بینی افزایش میزان تقاضای فلزات گرانبها مانند طلا بر اساس تجارب تاریخ معاملاتی گذشته در این ایام، افزایش رویکرد سفته‌بازان و جواهرفروشان به خرید طلا در هفته گذشته را در پی داشت که همین امر نیز موجب افزایش قیمت طلا تا نزدیکی‌های رکورد قبلی این فلز در بازار جهانی شد.
تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به شواهد موجود در تحلیل تکنیکال، به نظر می‌رسد که طلا هنوز نتوانسته است روند بلند مدت صعودی خود را بشکند. در هفته گذشته نیز همان طور که پیش‌بینی شد طلا روندی صعودی داشت.
برای هفته معاملاتی آینده نیز این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی، طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، که در این صورت اگر طلا بخواهد صعود پیدا کند، قیمت آن با عبور از نزدیک‌ترین سطح مقاومتی خود که 1360 دلار است، احتمالاً تا سطح مقاومتی 1400، نیز افزایش پیدا خواهد کرد. در غیر این‌صورت اگر طلا بخواهد روندی نزولی داشته باشد، در صورت عبور کردن از سطح ساپورتی 1330 دلار است، احتمال اینکه قیمت آن تا حمایت مهم 1275 دلار نیز کاهش پیدا کند، نیز وجود دارد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش بینی می‌شود که طلا در این هفته روندی صعودی داشته باشد، هرچند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌‌کند.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ ولکس‌کالا