گروه بورس کالا- مدیر عامل شرکت سهامی پتروشیمی بندرامام از تولید ۱۹ هزار و ۴۵۸ تن بنزین پیرولیز و ۱۰۷ هزار و ۳۳۴ تن بنزین (ریفرمیت) طی سه ماه مرداد، شهریور و مهر ماه سال جاری در پتروشیمی بندرامام خبر داد. مهندس رضا امیری، مدیرعامل پتروشیمی بندرامام افزود: تولید بنزین بعد از انجام مراحل آزمایشی که از قبل شروع شده بود، به صورت پیوسته از ۲۸ مرداد ماه ۱۳۸۹ در پتروشیمی بندرامام آغاز شده است.

وی گفت: امکان تولید بنزین و انجام تغییرات فرآیندی لازم از ابتدای سال ۸۸ به صورت جدی توسط گروه‌های فنی و عملیاتی مجتمع بررسی و ضمن برگزاری جلسات مشترک با شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، جنبه‌های مختلف تامین خوراک با کیفیت لازم تا چگونگی تحویل بنزین سوپر و شرایط فنی آن نهایی شود.

وی افزود: این بنزین تولیدی در مجتمع برای مصرف مستقیم به‌عنوان بنزین سوپر در جایگاه عرضه‌های سوخت به کار نمی‌رود. نقش اصلی آن به واسطه بالا بودن درجه بهسوزی تنها در جهت افزایش اکتان محصولات تولیدی پالایشگاه است و نیاز به اختلاط با مواد افزاینده دیگر دارند. عدد اکتان این محصول از ۹۵ الی ۱۰۰ با توجه به اعلام نیاز مدیریت پالایش و پخش قابل تنظیم است.

مدیرعامل پتروشیمی بندرامام در ادامه افزود: در این واحد تولیدی، نفتا را از پالایشگاه آبادان دریافت می‌کنیم در ادامه سولفورزدایی، سموم مربوط به کاتالیست را از این جریان حذف می‌کنیم و در واحد تبدیل کاتالیستی در واقع ریفرمیت یا همان بنزین با عدد اکتان بالا را تولید می‌کنیم. برای اینکه بنزین با مشخصه‌های استاندارد شرکت پالایش و پخش به دست مصرف کننده نهایی برسد، این مستلزم اضافه کردن موادی است که در شرکت پالایش و پخش صورت می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: بنزینی که تولید می‌کنیم دارای ویژگی‌های بنزین سوپر است که این بنزین را در اختیار پالایشگاه‌ها و پخش قرارداده می‌شود و در آن جا درجه آرام‌سوزی و بقیه ویژگی‌های شیمیایی و کیفیتی بنزین کنترل می‌شود و بعد از گذراندن تست‌های کیفی و تایید کارشناسان در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌گیرد.

رضا امیری، مدیرعامل پتروشیمی بندرامام گفت: با توجه به سیاست اصولی و راهبردی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر اینکه نیاز‌های داخلی باید در داخل کشور تامین شود، تامین بنزین یک سیاست اصولی است و این راهکار استراتژیک تا زمانی که کشور به آن نیاز داشته باشد در پتروشیمی بندرامام دنبال خواهد شد.