تداوم محدودیت عرضه ورق فولاد مبارکه در بورس

گروه بورس کالا- منیژه حیاتی: طی معاملات روز گذشته قیمت ورق‌های فولاد مبارکه نیز همانند نرخ میلگرد با به کارگیری تمهیدات بورس کالا از جمله فروش محدود (۲۵۰ تن) به هر خریدار و کاهش حجم تقاضا از این طریق ، ثابت ماند.

در حالی این محدودیت فروش با حجم‌های اندک در بورس ادامه یافته که در ابتدای اجرای محدودیت در معاملات محصولات مبارکه، که چندماه قبل آغاز شد، سازمان بورس با اعمال این محدودیت‌ها مخالفت کرده بود، اما اخیرا این سازمان آیین‌نامه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن اشخاص حقیقی از داشتن کد مبادلاتی در بورس کالا محروم شدند و به این ترتیب به صورت رسمی تجار از ورود به بورس کالا منع شدند. این درحالی است که طبق قانون ساختار بورس هیچ ممانعتی برای خرید اشخاص حقیقی و حقوقی قائل نشده و همه برای خرید از بورس آزاد هستند، اما به‌رغم مخالفت تجار و کارگزاران از وضع این قانون و حذف شخصیت‌های حقیقی، تاکنون تغییری در مفاد آیین‌نامه به‌وجود نیامده است.

بر اساس این گزارش، دیروز با توجه به تقاضایی که به خصوص برای عرضه‌های ورق گرم در بورس ایجاد شده بود، ناظر تالار، فروش کالا به هر خریدار را به ۲۵۰ تن کاهش داد بدین ترتیب معاملات ورق با وجود تقاضای بالایی که داشت وارد رقابت نشد و نرخ آن تغییری نکرد.

به گفته کارگزاران بورس کالا، در صورتی که محدودیت خرید برای آنها در نظر گرفته نمی‌شد، ورق‌های گرم با رشد زیادتری در مقایسه با دیگر کالاهای عرضه شده روبه‌رو می‌شدند.

با توجه به اینکه نرخ ورق در حال حاضر در بازار آزاد در حدود ۷۵۰ تا ۸۰۰ تومان است، با در نظر گرفتن هزینه‌های خرید از بورس، مالیات و هزینه خواب سرمایه، قیمت‌های بورس در حدود ۳۰ تومان تفاوت نرخ با بازار آزاد دارد که از نظر خریداران مناسب است؛ از این‌رو تجار نیز به جای اینکه وارد بازار رقابت شده و احتمالا از خرید کالا جا بمانند، ترجیح می‌دهند این محدودیت‌ها فعلا اجرا شود و به بیانی دیگر به جای اینکه کالایی به دستشان نرسد حداقل بخشی از نیاز خود را تامین کنند.

البته بیشتر خریداران به این امر اعتراف می‌کنند که در حال حاضر هزینه تولید ورق بیش از این است، اما از آنجا که بازارورق چندان با کمبود کالا مواجه نیست این نرخ‌ها را با توجه به حجم تقاضا قابل قبول می‌دانند.

اما در همین حال بیشترین نگرانی تجار بازار ورق محدودیت‌هایی است که طبق اعلام بورس از ابتدای آبان ماه اجرا می‌شود. به عقیده این گروه از خریداران، با توجه به اینکه آن بخش از فروش‌های مبارکه که برای عموم خریداران در بورس عرضه می‌شود را، به طور کامل و صد درصد تجار می‌خرند، از این رو حذف تجار از معاملات ورق سوالات زیادی را ایجاد کرده؛ چرا که آن بخش از فروش‌های مبارکه که مربوط به واحدهای تولیدی است را تا پیش از این، مبارکه به طور مستقیم به آنها می‌فروخت و در بورس به صورت مچینگ ثبت می‌کرد و بقیه کالاها نیز در رینگ اصلی بورس برای عموم خریداران عرضه می‌شد؛ درنتیجه عملا بورس باید خود را برای بررسی و بر عهده گرفتن این مسوولیت و شناسایی واحدهای تولیدی که مبارکه در طول چندین

سال انجام داده آماده کند. اما سوال مهم‌تر برای بازار این است که واحدهایی که توانایی و نقدینگی خرید به طور مستقیم را ندارند در صورت حذف تجار چگونه می‌توانند نیاز خود را تامین کنند. البته از آنجا که واحدهای بازرگانی جزو واحدهای حقوقی محسوب می‌شوند، گفته می‌شود که تعدادی از تجاری که به صورت انفرادی و حقیقی خرید می‌کردند در حال تلاش برای دریافت مجوز فعالیت در قالب واحد حقوقی هستند.

در معاملات روز گذشته ورق سرد B با نرخ ۸۴۲ تومان ۳ هزارو ۳۱۰ تن معامله شد.

ورق گرم B نیز با نرخ ۶۵۰ تن ۱۲ هزارو ۶۰ تن معامله شد. ورق گرم C نیز با نرخ ۶۶۵ تومان ۱۹ هزارو ۱۶۰ تن فروش رفت. ورق گالوانیزه نیز با نرخ ۹۲۶ تومان یک هزارو ۴۶۰ تن فروخته شد. ورق قلع اندود با قیمت ۱۰ هزارو ۴۵۰ تومان ۱۱۰ تن معامله شد. زمان تحویل ورق سرد B ، ورق قلع اندود و ورق گالوانیزه سلف ۳۰ /۱۰/۸۹ و زمان تحویل ورق گرم B و C برای تحویل ۳۰/۰۹/۸۹ بود.

فروش سهمیه‌بندی میلگرد نیشابور

طی معاملات روز گذشته همانطور که در معاملات روز یکشنبه وعده داده شده بود، میلگرد فولاد خراسان (نیشابور) مجددا در حجم بیشتری به بازار عرضه شد.

این کالا که در روز یکشنبه تقاضای زیادی داشت قرار بر این شد تا مجددا با افزایش حجم عرضه از سوی عرضه‌کننده، روی تابلوی بورس ثبت شود که دیروز این شرکت ۳۲ هزارو ۳۴۰ تن میلگرد A۳، و۱۴ تا ۲۵ خود را عرضه کرد که مجددا تقاضای آن بیش از عرضه بود. در نهایت با محدود کردن خرید کارگزاران و محدودیت فروش، در نهایت نرخ این کالا نیز ثابت ماند و با قیمت ۷۸۰ تومان برای تحویل در تاریخ

۳۰ دی ماه فروش رفت.