ارزش و حجم معاملات با کاهش 60 درصد همراه شد
گروه بورس کالا - سردارخالدی‌: هفته گذشته قیمت سکه در مبادلات آتی بورس کالا نوسان زیادی را تجربه نکرد و همین سبب شد ارزش معاملات با ۶۰ درصد کاهش نسبت به هفته قبل‌‌، به ۸۷ میلیارد و ۸۷۴ میلیون و ۹۹۰ هزار ریال برسد.

ظهر روز گذشته نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی در حالی با کاهش چند دلاری نسبت به روز پنج‌شنبه به یک هزار و ۳۷۶ دلار رسید که در روز پنج شنبه از مرز یک هزار و ۳۸۰ دلار نیز گذشته بود. به باور کارشناسان‌‌، افزایش مداوم طلا طی دو ماه اخیر بیشتر به دلیل سقوط ارزش دلار در بازارهای جهانی و تقاضای فراوان این کالا از سوی دو کشور هند و چین بوده است. هر چند بسیاری از تحلیل‌گران‌‌، افزایش قیمت طلا و نوسانات بازار را تا پایان سال جاری میلادی پیش بینی می‌کنند اما برخی دیگر مجادله کشورها و نرسیدن توافق بر سر مبادلات ارزی را که رییس صندوق بین‌المللی پول از آن به عنوان «جنگ ارزی» یاد کرد آغازگر بحران دیگری برای اقتصادهای بزرگ صنعتی جهان می‌دانند‌‌، موضوعی که رییس‌جمهور کره‌جنوبی به عنوان میزبان اجلاس قدرت‌های اقتصادی عضو گروه بیست‌‌، نسبت به آن هشدار داده و انتظار می‌رود بررسی این موضوعات در این اجلاس در ماه آینده‌‌، مطرح شود.
اما بازار داخلی طلا و سکه علاوه بر تاثیر‌پذیری از نرخ اونس طلا در بازارهای جهانی‌‌، در پیوند متقابلی با قیمت ارز در بازارهای داخلی شاهد نوسان بود. به طوری که با برداشتن محدودیت‌های عرضه ارز از سوی بانک مرکزی و فروکش کردن هیجانات بازار ارز و طلا‌‌، بازار سکه به تاثیر پذیری از افزایش نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی در روز پنج‌شنبه با روند روبه رشدی همراه شد.
اما قیمت سکه بازار آتی در هفته گذشته با نوسانات موجود در بازار در مجموع روند رو به رشد اندکی را تجربه کرد. قیمت تسویه سکه مبادلاتی آبان‌ماه بدون تغییر خاصی تنها با یک ریال کاهش‌‌، در پایان هفته مواجه شد این در حالی بود که در طی هفته مورد بررسی با نوسان اندکی روبه‌رو شد. نرخ تسویه معاملاتی دی‌ماه برخلاف روند قیمتی سکه مبادلاتی آبان‌ماه‌‌، با رشد ۷۶۲ تومان و ۵ ریال همراه بود. قیمت تسویه سکه‌های تحویلی اسفندماه ۲ هزار و ۵۲۴ تومان و ۴ ریال گران شد و به ۳۷۶ هزار تومان رسید. نوسانات اندک و نسبتا رو به بالای قیمت سکه کاهش شدید حجم مبادلات نسبت به هفته گذشته منتهی شد.
در مجموع بازار آتی سکه در هفته منتهی به 22 مهرماه شاهد دادوستد 2 هزار و 466 قرارداد بسته شده به ارزش 87 میلیارد و 874 میلیون و 990 هزار ریال بود که نسبت به هفته قبل با کاهش 60 درصدی هم از لحاظ حجم و هم از لحاظ ارزش مبادلات مواجه شد. تعداد قراردادهای سکه تحویلی آبان یک هزار و 943 قرارداد به ارزش 68 میلیارد و 666 میلیون و 910 هزار ریال بود‌‌، 369 قرارداد به ارزش 13 میلیارد و 435 میلیون و 570 هزار ریال و 154 قرارداد به ارزش 5 میلیارد و 772 میلیون و 510 هزار ریال به ترتیب مجموع قراردادهای انجام شده سکه‌های تحویلی دی و اسفندماه بود که در هفته گذشته به ثبت رسیده بود.
اما مبادلات در هر یک از روزهای هفته گذشته بدین ترتیب بود که‌:
• شنبه‌: روز ابتدایی هفته با کاهش قیمت و حجم مبادلات همراه بود. قیمت تسویه سکه تحویلی آبان‌ماه با 794 تومان و 9 ریال افت به 353 هزار و 287 تومان رسید. سکه مبادلاتی دی‌ماه نیز هماهنگ با روند کلی بازار‌‌، با 274 تومان و 6 ریال کاهش‌‌، 364 هزار و 177 تومان و 3 ریال شد. نزول 347 تومان و 4 ریال نرخ تسویه روزانه موعد اسفندماه‌‌، قیمت سکه مبادلاتی این ماه را به 374 هزار و 270 تومان و 8 ریال رساند. موقعیت‌های تعهدی باز بازار در این روز برای سکه‌های آبان‌ماه 2 هزار و 659‌‌، سکه‌های دی‌ماه 481‌‌، سکه‌های اسفندماه 234 قرارداد بود.
• یکشنبه‌: قیمت سکه به تاثیر از بازارهای جهانی‌‌، با رشد روبه‌رو شد. به طوری که نرخ تسویه سکه‌های آبان‌ماه با رشد ۷۴۵ تومان و ۸ ریال‌‌، ۳۵۴ هزار و ۳۲ تومان و ۸ ریال شد. سکه‌های تحویلی دی نیز با ۸۲۲ تومان و ۷ ریال رشد به قیمت ۳۶۵ هزار تومان رسید. سکه‌های اسفندماه با ۷۷۴ تومان و ۷ ریال به ۳۷۵ هزار و ۴۵ تومان و ۵ ریال رسید. همچنین موقعیت‌های تعهدی باز بازار در این روز برای سکه‌های تحویلی آبان ۲ هزار و ۶۵۸ قرارداد‌‌، سکه‌های دی‌ماه ۴۹۳ و سکه‌های اسفندماه ۲۴۳ قرارداد ثبت شد.
• دوشنبه‌: مبادلات سکه در این روز روند رو به نزولی را پشت سر گذاشت. نرخ تسویه روزانه سکه‌های آبان‌ماه یک هزار و 89 تومان و 2 ریال کاهش یافت و به 352 هزار و 943 تومان و 6 ریال رسید. سکه‌های دی‌ماه نیز 833 تومان و 3 ریال ارزان و 364 هزار و 166 تومان و 7 ریال شد. سکه‌های اسفندماه 402 تومان و 6 ریال حرکت رو به پایین داشت و به 374 هزار و 642 تومان و 9 ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز بازار برای سکه آبان 2 هزار و 754‌‌، برای سکه دی‌ماه 513 و برای سکه‌های اسفندماه 249 قرارداد بود.
• سه‌شنبه‌: نوسان قیمت سکه در این روز دنبال شد و بازار روند متفاوتی را پشت سر گذاشت. سکه مبادلاتی آبان با ۶۷ تومان و ۸ ریال افزایش ۳۵۳ هزار و ۱۳ تومان و ۳ ریال شد. نرخ تسویه سکه تحویلی دی برخلاف روند مثبت مبادلات آبان با کاهش ۹۰۷ تومان و یک ریال همراه شد و به ۳۶۳ هزار و ۱۹۶ تومان و ۶ ریال رسید. سکه تحویلی اسفندماه با کاهش ۳۸۷ تومان و ۶ ریال‌‌، ۳۷۴ هزار و ۲۵۵ تومان و ۳ ریال شد. همچنین موقعیت تعهدی باز بازار برای سکه آبان ۲ هزار و ۸۸۲‌‌، برای سکه دی‌ماه ۵۶۱ و برای سکه اسفندماه ۲۹۱ قرارداد بود.
• چهارشنبه‌: روز پایانی مبادلات بازار آتی با افزایش قیمت همراه بود. به طوری که سکه آبان 272 تومان و یک ریال نزول کرد و به 353 هزار و 285 تومان و 4 ریال رسید. سکه دی نیز با رشد یک هزار و 743 تومان و 2 ریال به 364 هزار و 939 تومان و 8 ریال رسید. سکه مبادلاتی اسفند نیز همانند روند کلی بازار 2 هزار و 539 تومان و 9 ریال کاهش یافت و 376 هزار و 795 تومان و 2 ریال شد. موقعیت تعهدی باز بازار برای سکه آبان 500‌‌، سکه دی 88 و سکه اسفندماه 29 قرارداد بود.