دام زنده در راه ورود به بورس کالا

فارس- مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی بورس کالا از انجام مطالعات این بخش در زمینه ورود دام زنده سبک و سنگین به بورس کالا خبر داد و دو برنامه مهم بورس کالا برای سال ۸۹ را تشریح کرد. پژمان ساعت‌ساز درباره وضعیت شاخص بورس کالا و زمان تصویب آن اظهار کرد: با توجه به اینکه گزارش نهایی بورس کالا دو هفته گذشته به سازمان بورس ارسال شد، در حال حاضر این سازمان قرار است گزارشی تهیه کرده و آن را به هیات مدیره خواهد داد، بنابراین تصمیم‌گیری هیات مدیره در مورد آن هنوز مشخص نیست.

وی درباره مطالعات بورس کالا برای ورود کالاهای جدید تصریح کرد: بورس کالا در حال مطالعه درباره ورود دام زنده سبک و سنگین یعنی گوسفند، گاو و گوساله بوده، ولی هنوز هیچ چیز درباره آن مشخص نیست. مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی بورس کالا درباره مهم‌ترین موارد مطالعاتی که این مرکز برای سال جاری انجام می‌دهد، گفت: بورس کالا در برنامه مهم بورس برای سال جاری در نظر دارد که اولین کار راه‌اندازی معاملات آپشن بوده و تا پایان سال نهایی خواهد شد. گزارش‌های امکان‌سنجی و مکانیزم انجام این کار در نظر گرفته شده و قرار است با توجه به شرایط کشور بومی‌سازی شود. مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی بورس کالا خاطر نشان کرد: هدف بخش مطالعاتی و برنامه‌ریزی بورس کالا شناسایی ریسک‌های موجود در این مجموعه است که از ابزارهایی لازم برای مقابله با ریسک‌های مختلف و جلوگیری از آن استفاده می‌‌شود. به طور مثال، سعی می‌کنیم افرادی که در بورس کالا معامله می‌کنند شاهد ریسکی به نام نکول نباشند و هر فردی که کالایی را خریداری یا می‌فروشد تعهدات خود را انجام دهد.

وی تاکید کرد: مدیریت این ریسک‌ها نیازمند به یک سری نظام تعیین سپرده‌‌ها و وثایق است که اگر این وثیقه‌‌ها باشد اجازه معامله داده می‌شود. همچنین برای مقادیر این وثیقه‌ها نیز کمیته‌هایی تعیین می‌شود تا راهکارهای لازم برای به حداقل رساندن این ریسک تهیه و اجرا شود. ساعت ساز در پاسخ به این سوال که برای مدیریت ریسک‌ها از چه ابزاری استفاده می‌شود، گفت: ابزارهای متعارف دنیا شامل طراحی انواع سناریو از جمله در نظر گرفتن بدترین و بهترین شرایط بازار است و پس از این سناریو‌ها، تست و آزمون‌هایی به نام تست‌های فشار وجود دارد که در آن عکس‌العمل‌ اتفاقات مختلف در بازار نشان داده می‌شود. مدیر مطالعات اقتصادی و برنامه‌ریزی در پایان درباره زمان انجام مطالعات این کار، گفت: این کار که از برنامه‌های نیمه دوم سال بورس کالا بوده، دوره‌ مطالعاتی که برای آن در نظر گرفته شده سه ماه است، ولی مرحله اجرایی آن به مدیریت عالی شرکت بستگی دارد و امیدواریم امسال نیز اجرایی شود.