تازه‌ترین تصمیمات دولت برای بازار فولاد

محصول فولادسازان غیربورسی مشمول قیمت‌گذاری می‌شود گروه بورس کالا - با توجه به اقدامات اخیر وزارت بازرگانی و تاکید این وزارتخانه بر عرضه تولیدکنندگان محصولات فولادی در بورس کالا برای کنترل قیمت‌ها، این وزارتخانه به‌تازگی قصد دارد در راستای حفظ تعادل در بازار و یکسان سازی قیمت‌ها در بورس و بازارآهن، برای قیمت‌گذاری محصولات تولیدکنندگانی که از ورود و عرضه محصولاتشان در بورس کالا امتناع ورزیده‌اند وارد عمل شود. از این رو معاون وزیر بازرگانی با تشریح تازه‌ترین تصمیمات دولت برای بازار فولاد به خبرگزاری مهر گفت: تولیدکنندگانی که کالای خود را در بورس عرضه نکنند، مشمول قیمت‌گذاری خواهند بود و موظفند تا محصول خود را به قیمت کشف شده در بورس عرضه کنند.

محمدعلی ضیغمی با اشاره به برگزاری جلسات ستاد تنظیم بازار در دفتر ریاست‌جمهوری گفت: مهم‌ترین موضوع مطرح شده در جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار، بررسی وضعیت بازار آهن‌آلات و محصولات فولادی بود که در این ارتباط دولت، تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرد.

معاون وزیر بازرگانی فولاد را از جمله کالاهای مشمول قیمت‌گذاری عنوان کرد و افزود: با توجه به مصوبه سال ۸۵ دولت مبنی بر خارج شدن کالا از شمول قیمت‌گذاری در صورت عرضه در بورس، حال چنانچه تولیدکننده‌ای محصول خود را در بورس عرضه نکند، مشمول قیمت‌گذاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: خروج از شرایط قیمت‌گذاری معطوف به عرضه کالا در بورس است،

از این رو ستاد تنظیم بازار در جلسه اخیر خود تصمیم گرفت تا تمامی تولیدکنندگان را موظف به عرضه محصولات خود در بورس کالا کند؛ در غیر این صورت کالای تولیدی آنها مشمول قیمت‌گذاری و لحاظ قیمت‌های تکلیفی می‌شود.

اولتیماتوم وزارت بازرگانی به برخی فولادسازان

ضیغمی گفت: بر این اساس، در این جلسه مقرر شد تا اسناد و مدارک لازم برای تعیین قیمت محصولاتی که در بورس عرضه نمی‌شوند، ارائه و ضوابط قیمت‌ گذاری از سوی سازمان حمایت تعیین شود. رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: برای سهولت کار و بسترسازی برای تداوم شرایط فعلی حاکم بر بازار، قرار بر این شد که قیمت کشف شده در بورس کالا که هم‌اکنون در معاملات لحاظ می‌شود، مبنای قیمت گذاری محصولاتی باشد که در بورس، عرضه نمی‌شوند. در واقع، قیمت کشف شده در بورس، ملاک عمل بازرسان سازمان حمایت خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس این تصمیم دولت، اگر تولیدکننده‌ای محصول خود را در بورس عرضه کند، مشمول قیمت‌گذاری نمی‌شود؛ اما اگر خارج از بورس اقدام به فروش کالای خود کند، باید قیمت بورس را رعایت کند؛ در غیر این صورت گرانفروش شناخته می‌شود.

معاون وزیر بازرگانی با اشاره به پشت سر گذاشتن فصل تقاضای محصولات فولادی، وضعیت بازار را در شرایط فعلی مطلوب عنوان کرد و گفت: در این میان برخی ممکن است قصد سوء استفاده داشته باشند و با احتکار کالا، بخواهند در بازار اختلال ایجاد کرده و از شرایط بعد آن، استفاده‌های سوء داشته باشند. بر این اساس، بازرسان سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بر موجودی انبارها نظارت خواهند داشت.

بازار زیر نگاه بازرسان سازمان حمایت

ضیغمی افزود: بازرسان سازمان حمایت در صورت مشاهده تخلف و احتکار کالا در انبار برای افزایش قیمت، مجاز هستند تا با حکم شعب تعزیرات، کالا را ضبط و در بازار عرضه کنند.

وی با اشاره به تحقق برنامه‌های تولیدی واحدها اظهار کرد: نگرانی از بابت بازار فولاد با توجه به نظارت مستمر وزارت صنایع و معادن بر برنامه تولید واحدهای تولیدی وجود ندارد.

ضیغمی با اشاره به بروز تغییراتی در شرایط بازار محصولات فولادی و آهن آلات در هفته‌های گذشته، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش تولید، کار خود را به خوبی انجام می‌دهد و روند مناسبی را در پیش گرفته است؛ به نحوی که کارخانه‌ها عرضه مناسبی را در

بازار دارند.

وی با تاکید بر مدیریت بازار با همکاری متقابل تولیدکنندگان دولتی و غیردولتی تصریح کرد: هم‌اکنون قیمت در بورس کالا، متعادل و متناسب است. ضیغمی به تغییرات بین‌المللی قیمت فولاد در بازارهای جهانی اشاره و خاطرنشان کرد: اگرچه بخشی از نیاز بازار داخلی فولاد از بازارهای بین‌المللی تامین می‌شود؛ اما قیمت داخلی این محصولات مناسب و پایین‌تر از قیمت تمام شده جهانی است که حاکی از این است که تولیدکنندگان کار خود را به خوبی انجام داده‌اند.

تغییر تعرفه آهن‌آلات مجددا روی میز دولت

در همین حال شهرام میر آخورلو مدیر کل کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز درباره شایعاتی که در بازار درباره تغییرات نرخ تعرفه آهن‌آلات به خصوص میلگرد مطرح است به خبرنگار ما گفت: تعرفه به صورت ابزاری باید در اختیار دولت باشد و نباید از اول تا انتهای سال ثابت باشد، بلکه همواره برای تنظیم بازار پایدار تعرفه به عنوان یک ابزار باید روی میز دولت باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه درحال حاضر بازار محصولات فولادی به لحاظ قیمت مناسب نیست و کمبود عرضه در مقابل تقاضا احساس می‌شود و با توجه به الزام به عرضه محصولات فولادی از سوی تولیدکنندگان در بورس کالا اگر باز هم ضرورتی نیاز شود تعرفه واردات آهن‌آلات کاهش می‌یابد. وی افزود: البته در حال حاضر با توجه به کاهش ۳۰ درصدی واردات میلگرد طی ۶ ماه و ۲۷ درصدی واردات شمش فولادی طی ۵ ماه گذشته به کشورو همچنین تفاوت قیمت بین بورس کالا و بازار، کمیته کارشناسی کمیسیون ماده یک در حال بررسی تغییرنرخ تعرفه واردات محصولات فولادی است.

وی تصریح کرد: البته تغییر نرخ تعرفه فولاد درحال حاضر در کمیته کارشناسی درحال بررسی است و وارد کمیسیون ماده یک برای تایید نهایی نشده که در صورت لزوم این کار صورت می‌گیرد.

پیشنهاد پرداخت اعتبار

دو میلیارد دلاری به فولاد سازان

وی تاکید کرد: با توجه به تاکید وزارت بازرگانی بر واردات تولید محور، لذا پیشنهاد شده تا بر واردات شمش فولاد توجه بیشتری شود، از این رو با توجه به اعتبار ۸ میلیارد دلاری که مجوز پرداخت آن در اختیار وزارت صنایع و معادن برای حمایت از صنایع قرار گرفته پیشنهاد شده در راستای واردات تولید محور مبلغ دو میلیارد دلار در اختیار فولادسازان برای واردات شمش قرار گیرد.