تعیین تکلیف خوراک صنایع پتروشیمی در نهاد ریاست جمهوری

گروه بورس کالا- بحث تعیین قیمت خوراک که همزمان با اجرای حذف یارانه‌ها در صنعت پتروشیمی مطرح شد، سرانجام با دخالت نهاد ریاست‌جمهوری تعیین تکلیف شد. معاون وزیر نفت با بیان اینکه هم اکنون هیچ قیمتی برای فروش خوراک به صنایع پتروشیمی نهایی نشده است، از تعیین تکلیف فرمول جدید فروش خوراک به پتروشیمی در نهاد ریاست‌جمهوری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالحسین بیات با اشاره به اینکه بحث روز صنایع پتروشیمی بحث تعیین قیمت خوراک است، گفت: اخیرا توافقی با وزارت نفت برای تعیین خوراک صنایع پتروشیمی حاصل شده که به زودی جزئیات آن اعلام می‌شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با یادآوری اینکه هم‌اکنون تعیین قیمت فروش اتان و متان به صنایع پتروشیمی ضروری به نظر می‌رسد، اظهار داشت: موضوع تعیین تکلیف خوراک صنعت پتروشیمی به کمیسیون ویژه ریاست جمهوری ارجاع شده است تا تعیین تکلیف قیمت آن در سطح بالاتری انجام شود.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه پس از تعیین جزئیات آن اعلام خواهد شد، بیان کرد: هنوز هیچ قیمتی برای فروش خوراک نهایی نشده است و قیمت نهایی را ستاد هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهد کرد.

این مقام مسوول با تاکید بر اینکه احتمالا اعلام قیمت فروش خوراک به ستاد هدفمندی یارانه‌ها واگذار خواهد شد، تبیین کرد: در کنار بحث تعیین قیمت فروش خوراک، دستیابی به ظرفیت اسمی صنایع پتروشیمی برای استفاده حداکثری از سرمایه‌گذاری‌ها در اولویت قرار دارد.

بیات با بیان اینکه در حال حاضر به طور میانگین ۳۲ درصد استفاده از ظرفیت واحدهای پتروشیمی افزایش یافته است، تبیین کرد: در شرایط فعلی ۷۲ درصد ظرفیت اسمی مجتمع‌های پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی همچنین از دریافت مجوز صادرات اوره توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد و یادآور شد: با خودکفایی و افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، زمینه صادرات انبوه این محصول را فراهم می‌کند.

بیات با اشاره به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، توضیح داد: با توجه به اجرای قریب‌الوقوع از تمامی مجتمع‌های پتروشیمی درخواست شده است که زمینه کاهش مصرف حامل‌های انرژی را برای مدیریت هزینه‌ها کاهش دهند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه هم‌اکنون در بسیاری موارد امکان تفکیک سوخت و خوراک وجود ندارد، اظهار داشت: از این رو بسیار سخت است که بگوییم چقدر از گاز دریافتی به عنوان سوخت و چقدر به عنوان خوراک در واحدهای پتروشیمی مصرف شده است.‌