الهام بادپا

طبق گزارش موسسه تحقیقاتی مپس با اینکه تقاضای میلگرد در رکود به‌سر می‌برد، اما خریداران آن در آمریکا کمی افزایش در قیمت معاملات تحویل‌های ماه سپتامبر را پذیرفتند. کاهش تولید داخلی و کم بودن عرضه‌های وارداتی جالب توجه موجب کمبود عرضه شده است. کارخانه‌ها برای کالاهای عرضه شده افزایش ۲۰ دلاری در قیمت را پیشنهاد کرده‌اند که اعمال آن از آغاز ماه اکتبر بالا رفتن هزینه اوراق قرضه را در پی خواهد داشت.

سطح موجودی کالای بسیاری از مصرف‌کنندگان کانادایی در پایین‌ترین حد بوده و آنها تنها در حد تامین نیاز فعالیت‌های جاری خود اقدام به خرید کالا می‌کنند. تقاضا در بخش ساخت پایین می‌باشد و رقم معاملات پس از کاهش شدید قیمت‌ها در ماه جولای هنوز افزایش نیافته است.

افزایش ۲۵ دلاری تیرآهن

با وجود اینکه تقاضا در بخش ساخت ضعیف بوده و فرآیند بازپرسازی انبارها در سطح پایینی صورت می‌گیرد، اما برای معاملات تیرآهن در ماه سپتامبر در آمریکا ۲۵ دلار افزایش قیمت اعمال شده است. فولادساز پیشرو آمریکایی، نوکور (Nucor)، اعلام کرده است در نظر دارد تا محصولات خود را ۲۰ دلار افزایش دهد (قابل اعمال از اول اکتبر) که تلفیقی از افزایش در قیمت مواد خام و یک افت اندک در قیمت پایه است.

بازار کانادا در آرامش به سر می‌برد. دوره تحویل کارخانه‌ها کوتاه بوده و برخی از تولیدکنندگان فقط برای اقلام استاندارد، موجودی کالا نگهداری می‌کنند. قابل ذکر است؛ قیمت‌ها در ماه اوت افزایش یافتند، اما در حال حاضر به ثبات رسیده‌اند.

بی‌رونقی بازار تیرآهن تجاری

بازار تیرآهن تجاری در آمریکا بی‌رونق باقی مانده است. تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی خرید چندانی انجام نمی‌دهند و تقاضا در بخش ساخت و ساز نیز پایین می‌باشد. به‌رغم این مساله ارزش معاملات ماه سپتامبر با افزایش ۳۰ دلاری مواجه شده؛ چراکه فولادسازان با این کار در پی جبران رشد بهای مواد اولیه خود هستند. به مصرف‌کنندگان اعلام شده است ۲۰ دلار افزایش در قیمت کالا از اول ماه اکتبر اعمال خواهد شد.

سطح فروش کارخانه‌های کانادایی پایین است. رقم معاملات نسبت به ماه اوت رشد اندکی داشته و افزایش بیشتر قیمت‌ها در کوتاه مدت بعید به نظر می‌رسد. تعداد معدودی از واردات انجام شده قیمت‌های مطلوبی داشته و جالب توجه هستند.

افت سفارشات نورد گرم فولاد

در بخش نورد گرم فولادی حجم سفارشات دریافتی کارخانجات فولاد در آمریکای شمالی در ماه اوت پایین بود و دوره تحویل این کالا در این منطقه همچنان به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد. این اواخر، تولیدکنندگان برای معاملات ماه سپتامبر خود اندکی قیمت‌های خود را افزایش داده و برای ماه اکتبر هم قیمت‌های بالاتری را پیشنهاد داده‌اند.

فولادسازان کانادایی معتقدند روند بازار به خوبی پیش رفته و رقم معاملات به حرکت صعودی خود ادامه خواهد داد. قابل ذکر است، این حرکت به علت افزایش در تقاضا نبوده بلکه در جهت جبران بالا رفتن بهای مواد خام اعمال شده است. به علاوه ارزش فروش محصولات در ماه سپتامبر حدود ۶۰ دلار رشد داشته و برای ماه اکتبر هم رشد بیشتری اعلام شده است.

افزایش ۴۰ دلاری قیمت عرضه ورق گرم

پس از آنکه قیمت‌ها در گروه ورق گرم در ماه اوت کاهش یافت، در ماه جاری ارقام معاملات انجام شده در آمریکا با افزایش روبه‌رو شده است. تولیدکنندگان، افزایش ۴۰ دلار در قیمت‌ها را پیشنهاد دادند که البته این مساله آنطور که مدنظر تولیدکنندگان بوده به طور کامل تحقق پیدا نکرده است. علاوه بر اینکه دوره تحویل کارخانجات داخلی به دلیل کاهش تولید، نسبتا طولانی شده، در دسترس پذیری کالاهای وارداتی هم کاملا محدود شده است. با این‌حال به دلیل وجود تقاضا از سوی صنعت ساخت فروش مواد گرید کالا با رشد مواجه شده است.

میزان تقاضا در کانادا به دلیل فعالیت در بخش برج‌های بادی و ساخت پل‌ها مطلوب است. فروش به بخش ساخت مسکن نیز همان طور که انتظار می‌رفت کاهش یافته که در نتیجه آن قیمت این محصول در فصل تابستان پایین آمده است، البته شایان ذکر است در بیشتر تسویه‌های اخیر، مصرف‌کنندگان به افزایش ۸۰ دلار در قیمت محصولات رضایت داده‌اند.

کاهش معاملات نورد سرد

در بخش معاملات نورد سرد فولادی به دلیل راکد بودن فعالیت خرید فولاد در فصل تابستان، شاهد افت بیشتر ارزش معاملات در ماه اوت در آمریکا بودیم. مراکز خدماتی، موجودی کالای خود را در سطح حداقل نگه داشته و تقاضا از سوی بخش خودروسازی ثابت باقی مانده است. با اینکه طی چند هفته گذشته رشد کوچکی در قیمت‌ها رخ داد، اما هنوز سطح قیمت کمی پایین‌تر از سطح قیمت‌ها در ماه جولای است.

افزایش قابل توجهی در تقاضا از سوی بخش خودرو در کانادا وجود نداشته، اما انتظار می‌رود سطح فعلی تولید تا پایان سال ادامه یابد. با اینکه این اواخر در ارقام معاملات روند صعودی مشاهده شده است، اما مشتریان همچنان به رفتار محافظه‌کارانه خود ادامه داده و هیچ خرید سوداگرانه‌ای در جریان نیست. برخی از خریداران پیش بینی می‌کنند با فرارسیدن کریسمس روندها برعکس شود.

تقاضای قوی برای ورق گالوانیزه

گزارش مپس از بازار فولاد گالوانیزه نشان می‌دهد سطح تقاضا از سوی بخش خودرو در آمریکا بسیار قوی است. با این‌حال فروش پایین این محصول به بازارهای ساخت مسکن باعث شده با کاهش قابل توجهی در قیمت آن در ماه اوت مواجه شویم. موسسه مپس وقوع رشد اندکی در قیمت تسویه‌های اخیر را گزارش داده است. ارزش معاملات ورق گالوانیزه شده الکتروزینک نسبت به ماه جولای اندکی افت داشته است. دفتر سفارشات کارخانه‌ها در کانادا نسبتا پر شده و ارقام فروش دوباره در حال افزایش است.

برخی از تولیدکنندگان رشد ۴۰ دلاری دیگری را در قیمت محصولات خود اعلام کرده‌اند که در معاملات جدید قابل اجرا است. به دلیل ورود سفارشات زیاد در ماه اوت دوره تحویل کالاها به طور ناگهانی تا اواسط نوامبر طول خواهد کشید. در شرایط موجود می‌توان گفت سطح مصرف کمی بهتر شده، اما هنوز روند بازار در نوسان است. به علاوه قیمت عرضه کالاهای وارداتی نیز از افزایش قیمت محصولات داخلی پیروی می‌کند.

تثبیت معاملات مفتول کلاف

ارزش معاملات مفتول کلاف در آمریکا طی ماه اوت ثابت بود. به‌رغم ضعیف بودن شرایط بازار مصرف کنندگان اخیرا به اعمال افزایش در قیمت‌ها رضایت داده اند. برخی از تولیدکنندگان محلی در نظر دارند از اول اکتبر حدود ۲۵ تا ۳۰ دلار قیمت محصولات خود را بالا ببرند. هنوز خیلی زود است بتوان قضاوت کرد آیا این افزایش قیمت موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر.

در کانادا فعالیت کارخانه‌های داخلی به دلیل کسادی در اوضاع تجاری در سطح پایینی قرار دارد. پس از کاهش رقم فروش در ماه جولای هنوز هیچ تغییری در آن اتفاق نیفتاده است.

* کارشناس شرکت کارگزاری بانک ملی ایران