رشد 10 تومانی قیمت میلگرد خصوصی‌ها

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: در جریان معاملات فولاد، بورس کالا که روز یکشنبه انجام شد از یکسو سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن ۵۰ تومان نسبت به سبدهای قبلی این شرکت کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر قیمت میلگرد شرکت‌های خصوصی با ۱۰ تومان رشد قیمت همراه شد. البته به عقیده معامله گران بورس کالا نوع ترکیب سبد ذوب‌آهن عامل کاهش نرخ این محصول بود و افت قیمت این سبد نشانه‌ای از ارزان‌تر شدن قیمت‌ها نیست. به گفته این افراد در مقابل آنچه که نشان‌دهنده شرایط بازار است، معامله میلگرد دیگر فولادی‌های عرضه‌کننده در بورس است که در این روز ۱۰ تومان افزایش نرخ داشتند.

با توجه به اینکه بدون در نظر گرفتن مالیات ۳ درصد و هزینه‌های جانبی معاملاتی بورس، قیمت‌های بورس نزدیک به ۱۰۰ تومان تفاوت نرخ با بازار آزاد دارد، از این‌رو برخی از فعالان بازار معتقدند برای منطقی شدن قیمت‌های بورس هنوز امکان افزایش نرخ وجود دارد، اما به نظر می‌رسد با توجه به اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، این انگیزه به طور جدی هنوز در بورس وجود دارد که قیمت‌ها افزایش پیدا نکند تا اثرات اجرای این طرح بر روی جو روانی بازار تاثیر زیادی نداشته باشد و عملا افزایش قیمت در بورس، اگر صورت بگیرد نیز بسیار آرام و با نظارت بورس انجام خواهد شد.

به همین دلیل است که بسیاری از کارگزاران معتقدند با توجه به حساسیتی که بورس دارد تا نرخ‌ها بالا نرود، این احتمال وجود دارد که سطح قیمت‌های بورس حداقل تا ۲ ماه آینده در همین حد باقی بماند. برای مثال فعالان بازار به عدم موافقت بورس با رشد قیمت میلگرد فولاد کویر در روز یکشنبه اشاره کردند؛ چرا که ناظر تالار با افزایش قیمتی که عرضه کننده این کالا در تالار پیشنهاد کرده بود، موافقت نکرد.

به عقیده کارگزاران، اگرچه با توجه به قیمت‌های شمش، فروش با نرخ‌های فعلی بورس چندان سودی برای فولادسازان ندارد، اما از آنجا که به آنها وعده داده شده در صورتی‌که ۸۰ درصد تولید خود را در بورس بفروشند شمش در اختیارشان گذاشته شود، فعلا انگیزه خوبی در میان آنها ایجاد شده است.

اما آنچه که درحال حاضر بیش از قیمت باعث سردرگمی کارگزاران بورس شده، ممنوعیت خرید برای حقیقی‌ها است که تعداد قابل توجهی از مشتریان کارگزاران را تشکیل می‌دهند. به گفته کارگزاران بسیاری از این خریداران با اجرای این قانون از بورس خارج می‌شوند و با توجه به افزایشی که در این چندسال اخیر در تعداد کارگزاران ایجاد شده، قطعا مشکلات بیشتری برای آنها در این بخش از بازار ایجاد خواهد شد.

فروش میلگرد و تیرآهن ۶۹۵ تومانی ذوب‌آهن

بر اساس این گزارش، در این روز ذوب‌آهن اصفهان سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن خود را با نرخ ۶۹۵ تومان عرضه کرد که در این سبد مجموعه ای از تیرآهن طول کوتاه ۲۴ و ۲۷، میلگرد کوتاه A۳-ا ۲۲تا ۲۸، میلگردA۲-۲۲، میلگرد A۳-۱۲، تیرآهن طول کوتاه ۱۴ تا ۱۸، میلگرد کوتاه A۳- ۱۴ تا ۲۰، میلگرد A۲- ۱۴ تا۲۰ و تیرآهن طول کوتاه ۲۰ و ۲۲ بود.

پس از عرضه از ۸۵ هزارو ۱۴۰ تن عرضه ۴۴هزار و ۵۵۰ تن معامله شد. به گفته کارگزاران از آنجا که این سبد بیشتر طول کوتاه بود در نتیجه کاهش نرخ آن دور از ذهن نبود.

سبد میلگرد A۳- ا۱۴تا ۲۵ گروه ملی برای سلف ۳۰ آبان ماه نیز با نرخ ۷۸۰ تومان عرضه شد که از مجموع ۲۸ هزار و ۶۰۰ تن کالای عرضه شده، ۲۳ هزار و ۶۵۰ تن معامله شد. این کالا در معاملات قبلی با قیمت ۷۷۰ تومان معامله شده بود.

سبد میلگرد A۳-۱۴ تا ۲۵ فولاد یزد نیز برای سلف ۳۰ آبان در این روز عرضه شد که ۴۳۰۰ تن از آن با نرخ ۷۹۰ تومان معامله شد، در حالی‌که نرخ قبلی این کالا ۷۸۰ تومان بود.

سبد میلگرد A۳-۱۲تا۳۲ فولاد بناب نیز برای تحویل ۱۱ دی ماه با نرخ ۷۹۰ تومان عرضه شد که ۱۱۰۰ تن از آن معامله شد.

سبد میلگرد A۳-۱۴ تا ۳۲ فولاد کویر با نرخ ۷۸۰ تومان عرضه شد که تقاضا برای آن بیشتر از عرضه بود، اما عرضه‌کننده اعلام کرد در صورتی‌که اجازه به تقاضای بازار پاسخ بدهد، اما طبیعتا بورس نیز با رشد قیمت‌ها به این اندازه موافق نبوده و در نتیجه معامله‌ای بر روی این کالا انجام نشد.

سبد میلگرد و تیرآهن فولاد بناب نیز که هفته قبل با قیمت ۷۵۰ تومان عرضه شده بود، در معاملات روز یکشنبه با نرخ ۷۶۰ تومان عرضه شد که معامله‌ای بر روی آن صورت نگرفت.