هفته گذشته تولید فولاد خام در آمریکا نسبتا ثابت بود و کارخانه‌ها در حدود ۷۱ درصد نرخ بهره‌وری داشته‌اند. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران فولاد سازان آمریکایی یک میلیون و ۷۰۰ هزار شورت تن فولاد تولید کردند که ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. در غرب این کشور بیشترین رشد در تولید نمایان شد که از ۶۵ هزار شورت تن به ۸۷ هزار شورت تن رسید. در میدوست ۹ هزار شورت تن رشد در تولید ثبت شد و در دیترویت تولید ۲۳هزار شورت تن کاهش یافت به ۱۰۹ هزار شورت تن رسید.

از ابتدای سال تاکنون حدود ۶۵ میلیون و ۵۰۰ هزار شورت تن فولاد خام در آمریکا تولید شده و نرخ بهره‌وری صنعت فولاد ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افت داشته است.

لزوم استفاده از تعرفه‌های ضددامپینگ در خاور میانه

فولاد سازان خاور میانه به استفاده از سیاست‌های آنتی دامپینگ به عنوان یک الزام می‌نگرند؛ چرا که باید به نحوی با محصولات وارداتی که قیمت ناعادلانه‌ای دارند، مقابله کنند.

دو سالی است که مصری‌ها با مشکل واردات بی‌رویه از ترکیه مواجه شده‌اند و نمایندگان صنعت این کشور به وزارت بازرگانی پیشنهاد اجرای قانونی را دادند تا بر واردات از ترکیه تعرفه‌های ضد دامپینگ اعمال شود یا حداقل تعرفه گمرکی واردات که به دلیل توافق نامه تجارت آزاد دو کشور حذف شده بود، مجددا اعمال گردد.

زمانی تعرفه وارداتی در حوزه خلیج فارس حذف شد که صنعت ساخت‌وساز آن در حال توسعه و بهبود بود. ولی وقتی شرایط این چنین نیست برای بقای صنایع داخلی، اعمال تعرفه واردات الزامی‌است.

برخی کشور‌ها به ویژه آمریکا قوانین سازمان تجارت جهانی را رعایت نکرده‌اند و همین امر به دیگر کشور‌ها اجازه می‌دهد تا طبق نیاز‌های خود در مقررات موجود تغییرات ایجاد کنند. از این رو می‌توان اعمال تعرفه‌های ضددامپینگ بر کالاهای وارداتی به خاور میانه را توجیه نمود.

با این حال باید توجه داشت که هدف سازمان تجارت جهانی از چنین قوانینی ایجاد بستر مناسب برای تجارت آزاد در سطح بین‌الملل است و تنها تنظیم تعرفه‌ها موقتی و برای دوره زمانی خاصی تعریف نشده است.

رکود بازار صادرات تیرآهن درخاور دور

قیمت پیشنهادی تیرآهن بال پهن کارخانه‌ها در کره، تایوان و تایلند برای تحویل در ماه اکتبر و نوامبر در حدود ۷۲۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر است. به‌رغم پایین بودن تقاضای خرید به دلیل بالا بودن قیمت خرید قراضه، کارخانه‌ها در این منطقه به منظور جبران هزینه تولید خواستار صادرات این محصول در قیمت‌های بالا هستند. در حال‌حاضر موجودی قراضه ارزان قیمت کارخانه‌ها کاهش یافته و قیمت قراضه به بیشتر از ۴۰۰ دلار هر تن رسیده است.

از آنجایی که قیمت مورد نظر خریداران کمتر از ۷۰۰ دلار هر تن می‌باشد، معاملات چندانی انجام نشده است. در این میان برخی بر این باورند که قیمت تیرآهن به کمتر از ۷۰۰ دلار هر تن خواهد رسید. این در حالی است که اخیرا چند محموله کوچک در قیمت ۷۰۵ تا ۷۱۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر سنگاپور معامله شده است.

اواخر ماه آگوست قیمت پیشنهادی تیرآهن در حدود ۷۴۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر خاور دور بود؛ اما معاملات این محصول طی این ماه در قیمت ۷۰۰ دلار هر تن سی‌اف‌آر انجام شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اوایل ماه سپتامبر در حدود ۵ تا ۱۰ هزار تن تیرآهن ژاپن در قیمت ۶۸۰ دلار هر تن سی اف آر سنگاپور معامله شده است به همین دلیل کارخانه‌ها نتوانستند قیمت محصولات خود را زیاد بالا ببرند.

درصورتی‌که قیمت پیشنهادی تیرآهن صادراتی ژاپنی‌ها افزایش نیابد، کارخانه‌ها در این منطقه نمی‌توانند قیمت این محصول را بالا ببرند.