الهام بادپا *

تقاضا برای محصولات پتروشیمی اروپا در نیمه اول سال جاری بالاتر از حد مورد انتظار بوده است. عملکرد قوی این صنعت موجب بالا رفتن درآمد شرکت‌ها شد و از نگرانی فعالان اصلی بازار نظیر لیندل باسل و اینیوز که با بدهی‌های سنگینی در دوران رکود مواجه شدند کاست. در نیمه دوم سال، تقاضا تعدیل شده و اکثر تولیدکنندگان نسبت به بهبود اوضاع خوش‌بین شده‌اند.

به نقل از رینر دایرکس، رییس بخش پتروشیمی BASF، در سه ماه اول سال جاری سطح تقاضا در آمریکای شمالی و آسیا کمی کاهش یافت، اما در اروپا قوی بود. در دوره سه ماهه دوم سال ۲۰۱۰ ، تقاضا در آمریکای شمالی و آسیا در همان سطح سه ماهه قبلی باقی ماند و فقط میزان تقاضا در اروپا افزایش یافت.

به بهره‌برداری رسیدن حجم بالایی از ظرفیت‌های اتیلن در آسیا و خاورمیانه موجب افزایش عرضه شده و در کوتاه مدت فشاری را بر حاشیه سود شرکت‌ها و در اواخر سال ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ بر دارایی‌هایی که هزینه بالایی دارند وارد خواهد آورد.

وضعیت عرضه در بلندمدت در اروپا وخیم نیست. شرکت لیندل باسل برآورد کرده نرخ عملیاتی اتیلن در اروپا برای سال ۲۰۰۹ معادل ۸۰ درصد بوده و در سال ۲۰۱۴ با ۹۰ درصد رشد مواجه خواهد شد. نرخ عملیاتی هرکدام از کالاهای پلی اتیلن و پلی پروپیلن نیز در سال ۲۰۰۹ تقریبا برابر ۷۹ درصد بوده و پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۱۴ به ترتیب تا ۸۸ و ۸۶ درصد افزایش یابد.

در اروپا دارایی‌هایی که هزینه بالایی دارند همچنان با فشار مواجه خواهند بود و فعالان بازار در تلاشند تا انعطاف پذیری مواد خام و وضعیت هزینه‌ها را بهبود بخشند. موفقیت تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی اروپا ناشی از تلاش آنها در ادغام کارخانه‌ها و تعطیل کردن کارخانجات قدیمی و ناکارآمد بوده است. به علاوه لازم است فعالان بازار بر استراتژی‌هایی تمرکز کنند تا نیازهای بازار به خوبی تامین شود.

*کارشناس شرکت کارگزاری بانک ملی ایران