گروه بورس کالا - سردار خالدی‌: دیروز مبادلات رینگ صادراتی با افزایشی نسبی نسبت به جلسه معاملاتی قبل ، خرید ۱۸ هزار تن گندم خوراکی معمولی را تجربه کرد که ۱۵ هزار تن آن مبادله گندم خوراکی سمنان بود. براساس این گزارش، روز گذشته در رینگ صادراتی بورس کالا در بخش کشاورزی جلسه معاملاتی گندم، ۱۸ هزار تن گندم خوراکی معمولی به ارزش ۴ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۵۰۰ دلار معامله شد.

مبادلات بازار با خرید ۲ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان زنجان با قیمت هر تن ۲۴۶ دلار ، ۳ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان آذربایجان شرقی با قیمت ۲۴۶ دلار و ۱۵ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان سمنان با ۵۰ سنت کاهش به دلیل تقاضای بالا به نرخ هر تن ۲۴۵ دلار و ۵۰ سنت پیگیری شد، این در حالی بود که آمار معاملات نسبت به مبادلات چند هفته گذشته با افزایشی نسبی همراه بود.

براساس گفته مسوولان شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی، سیاست تشویقی وزارت بازرگانی، بیشتر فروش فرآورده‌های گندم همچون آرد و سایر مشتقات است به همین خاطر قیمت درج شده در تابلوی معاملاتی گندم خام برای مشتری تغییری نمی‌کند این در حالی است که تعدیل قیمت ثبت شده تابلوی سایر فرآورده‌های گندم برای خریدار در دستور کار این شرکت قرار دارد.

همچنین شرایط ضمانت نامه از سوی شرکت بازرگانی چند هفته‌ای است تغییر یافته، به طوری که خریداران به جای گذاشتن .l.c (ضمانت نامه اعتباری) موظف به نگه داشتن ۶۰ درصد مابقی محصول به عنوان تضمین نزد شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران هستند که از نظر کارشناسان این موضوع در سازوکار معاملات بسیار تاثیر گذار بوده است.

علاوه بر معاملات گندم رینگ صادراتی، ۱۰۰ تن برنج ‌هاشمی ‌با نرخ هر کیلو ۲ هزار و ۵۲۰ تومان و۴۵ هزار و ۸۴۳ تن جو دامی‌تضمینی سازمان تعاون روستایی با نرخ پایه ۳۲۰ تومان و ۱۰ تن جو دامی‌روسیه وارد تالار شد که از این بین، تنها ۹۰۰ تن محصول داخلی با همان نرخ پایه و ۱۰ تن محصول روسیه نیز با نرخ ۳۴۰ تومان دادوستد شد.

مبادلات رینگ کشاورزی در حالی ادامه یافت که روز دوشنبه هفته جاری خبرنگار دنیای اقتصاد طی گفت‌و‌گویی با یوسف پور، مدیر بازاریابی شرکت توسعه نیشکر، درباره عدم عرضه شکر سفید از سوی این شرکت مطلع شد که به دلیل نبود موجودی، عرضه دوباره این محصول از نیمه دوم آبانماه از سر گرفته می‌شود، این در حالی بود که دیروز از سوی یکی از کارگزاری‌ها ۱۰۰ تن محصول تولیدی کارخانه دعبل با قیمت هر کیلو ۹۰۰ تومان بدون تقاضا وارد رینگ شد.