سکه آتی 5 هزار تومان گران شد

عکس: آکو سالمی

ارزش مبادلات با رشدی قابل توجه به ۱۰۶ میلیارد ریال رسید

گروه بورس کالا- سردار خالدی: افزایش۵ الی ۶ هزار تومانی قیمت تسویه روزانه سکه تحویلی آبان و دی در بازار آتی از ابتدا تا پایان هفته گذشته، سبب شد ارزش مبادلات نیز با رشد ۵۴ درصد به ۱۰۶ میلیارد ریال برسد.

براساس اطلاعات منتشره از بازار جهانی طلا، نرخ هر اونس طلا ظهر روز گذشته به دنبال کاهش مداوم ارزش دلار و اظهارات بن برنانکه رییس فدرال رزرو آمریکا باز هم افزایش یافت و به یک هزار و ۲۹۸ دلار نیز رسید. به باور کارشناسان، اعلام ادامه رکود اقتصادی و بحران مالی این کشور در سال ۲۰۱۱ از زبان مقام‌های فدرال رزرو هرچند سبب خواهد شد که آهنگ حرکتی رو به بالای قیمت طلا ادامه داشته باشد، اما نوسانات موجود در معاملات این فلز را نیز بهتر است فراموش نکرد. همچنین بازار داخلی طلا به تاثیر از بازار جهانی، نمودار حرکتی رو به بالایش را ادامه داد، به طوری‌که در روز پنجشنبه در بازار آزاد تهران هر سکه طرح جدید ۳۲۷ هزار تومان و هر سکه طرح قدیم ۳۴۵ هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که قیمت سکه طرح جدید در روز شنبه ۳۱۷ هزار تومان ثبت شده بود.

از سویی، مبادلات بازار آتی همپای رکورد تاریخی افزایش قیمت طلا با رشد قیمت‌ها و افزایش حجم معاملات روبه‌رو شد؛ به طوری‌که قیمت تسویه سکه تحویلی آبان‌ماه با افزایش ۵ هزار و ۵۰۰ تومان در روز شنبه از ۳۲۳ هزار تومان به ۳۲۸ هزار تومان در روز چهارشنبه رسید. همچنین نرخ تسویه سکه‌های دی‌ماه با افزایشی ۵ هزار تومانی از ابتدا تا پایان هفته کاری از ۳۳۱ هزار تومان به ۳۳۶ هزار تومان رسید.

در مجموع بازار آتی طی هفته منتهی به یکم مهرماه، شاهد معامله ۳ هزار و ۲۵۷ موقعیت باز و بسته به ارزش ۱۰۵ میلیارد و ۹۹۳ میلیون و ۷۴۰ هزار ریال بود که نسبت به هفته قبل از نظر حجم و ارزش به ترتیب ۶۶/۵۳ و ۸۱/۵۴ درصد افزایش را تجربه کرد.

تعداد مبادلات سکه‌های تحویلی شهریورماه در روز شنبه آخرین روز این موعد معاملاتی، ۳۲۵ قرارداد به ارزش ۱۰ میلیارد و ۲۵۵ میلیون و ۵۹۰ هزار ریال بود. همچنین ۲ هزار و ۶۶۸ قرارداد به ارزش ۸۶ میلیارد و ۹۱۵ میلیون و ۵۹۰ هزار ریال برای سکه‌های تحویلی آبان‌ماه صورت گرفت. ۲۶۴ قرارداد نیز به ارزش ۸ میلیارد و ۸۲۲ میلیون و ۵۶۰ هزار ریال برای سکه‌های دی‌ماه انجام شد.

اما مبادلات درهفته گذشته به ترتیب:

• شنبه: در اولین روز مبادلاتی برای سکه‌های شهریورماه آخرین روز ثبت شد و قیمت تسویه این موعد مبادلاتی متناسب با افزایش قیمت‌ها ۳۱۶ هزار و ۴۲۷ تومان و ۲ ریال ثبت شد. سکه آبان نیز با یک هزار و ۷۳۹ تومان و ۷ ریال افزایش به نرخ تسویه ۳۲۳ هزار و ۵۰۱ تومان و یک ریال رسید. قیمت تسویه روزانه سکه دی‌ماه نیز با افزایش ۶۸۸ تومان و ۹ ریالی، ۳۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان ثبت شد. موقعیت‌های تعهدی باز سکه‌های آبان‌ماه ۲ هزار و ۲۵۸ و موقعیت‌های باز سکه‌های دی‌ماه ۳۷۲ عدد بود.

• یکشنبه: قیمت تسویه روزانه سکه‌های آبان‌ماه نیز با افزایش اندک ۳۹ تومان و ۸ ریال به ۳۲۳ هزار و ۵۴۰ تومان و ۹ ریال رسید، این در حالی بود که قیمت تسویه سکه دی‌ماه با افزایش بیشتر ۶۵۸ تومان و ۳ ریال به ۳۳۱ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. موقعیت تعهدی باز سکه‌های آبان ۲ هزار و ۳۴۲ و موقعیت تعهدی باز سکه‌های دی‌ماه ۳۸۵ عدد بود.

• دوشنبه: بیشترین افزایش نرخ طی هفته گذشته در این روز ثبت شد؛ به طوری‌که سکه‌های آبان‌ماه ۲ هزار و ۶۹۱ تومان و ۸ ریال افزایش داشته و به ۳۲۶ هزار و ۲۳۲ تومان و ۶ ریال رسید. سکه‌های تحویلی دی‌ماه نیز ۲ هزار و ۸۵۵ تومان و ۵ ریال رشد کرد و به عدد ۳۳۴ هزار و ۷۱۳ تومان و ۸ ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز موعد مبادلاتی آبان‌ماه ۲ هزار و ۲۹۵ و موقعیت‌های تعهدی باز سکه‌های تحویلی دی‌ماه نیز ۴۱۷ تعداد بود.

• سه‌شنبه: برخلاف روند افزایش بازار در این روز مبادلات با کاهش حجم و قیمت مبادلات روبه‌رو شد، به‌طوری‌که سکه‌های آبان‌ماه ۲۲۰ تومان و ۴ ریال ارزان شد و به نرخ ۳۲۶ هزار و ۱۲ تومان و ۳ ریال رسید و سکه‌های تحویلی دی‌ماه نیز با ۷۷۹ تومان کاهش به ۳۳۳ هزار و ۹۳۴ تومان و ۸ ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز آبان‌ماه ۲ هزار و ۲۸۶ و موقعیت‌های تعهدی باز دی‌ماه ۴۲۱ تعداد بود.

• چهارشنبه: در آخرین روز مبادلاتی آهنگ صعودی بازار ادامه پیدا کرد و قیمت تسویه روزانه سکه آبان‌ماه با ۲ هزار و ۳۴۳ تومان

و ۶ ریال افزایش به ۳۲۸ هزار و ۳۵۵ تومان و ۹ ریال رسید. قیمت تسویه سکه‌های دی‌ماه نیز ۲ هزار و ۷۸۸ تومان و ۳ ریال بالا رفت و به ۳۳۶ هزار و ۷۲۳ تومان و یک ریال رسید. موقعیت‌های تعهدی باز سکه‌های تحویلی آبان‌ماه ۲ هزار و ۳۲۴ و موقعیت‌های تعهدی باز سکه‌های تحویلی دی‌ماه ۴۵۷ تعداد بود.