قیمت صادراتی میلگرد در هفته گذشته در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند باثباتی برخوردار بوده است. به گزارش سایت کارگزاری سی ولکس کالا با توجه به عدم تحقق انتظار تقویت تقاضای خرید میلگرد به همراه ثبات قیمت آهن قراضه و بیلت، اغلب صادرکنندگان میلگرد در کشورهای مختلف، در هفته مورد بررسی قیمت فروش خود را تغییر ندادند و در حال ارزیابی شرایط بازار و منتظر بازگشت خریداران به بازار خرید هستند.

ثبات نرخ میلگرد در بازار ترکیه
از بازار ترکیه خبر می رسد، قیمت معاملاتی میلگرد در بازار داخلی این کشور، در هفته مورد بررسی، دارای روند باثباتی بوده است. با توجه به ثبات قیمت آهن قراضه و بیلت و ضعف فعالیت دادوستد در بازار، تولیدکنندگان میلگرد ترکیه، قیمت فروش خود را ثابت نگه داشتند. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه معادل 610-600 دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام گردیده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. در بخش صادرات هم قیمت معاملاتی میلگرد ترکیه، بالغ بر610-600 دلار/تن، فوب گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل ثابت بوده است، لکن تولیدکنندگان میلگرد ترکیه منتظر بازگشت خریداران از کشورهای مختلف مثل امارات، عربستان، کویت، قطر، لبنان و ... هستند. گزارشاتی در خصوص پیشنهاد قیمت 620-605 دلار/تن، فوب به مقصد ایران منتشر شده است.
رشد آرام قیمت‌ها در چین
در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در هفته گذشته در مناطق این کشور از روند متفاوتی برخوردار بوده است و در مجموع روند افزایشی کندی داشته است و فعالیت خریدوفروش نیز ضعیف اعلام شده است. میانگین آخرین قیمت میلگرد سایز20 میلیمتر در مناطق مختلف این کشور، 4597-4410 یوآن/تن
(۶۸۱-۶۵۳ دلار/تن) بوده است که نسبت به هفته قبل در برخی مناطق بالغ بر ۷۰ یوآن/تن افزایش داشته است. قیمت میلگرد صادراتی چین نیز ۶۵۰-۶۴۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل حدود ۴۰ دلار/تن افزایش داشته است.
آخرین قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS معادل 600-590 دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته گذشته تغییری نداشته است. سفارشات خرید کم و فعالان بازار در انتظار از سرگیری خرید از سوی مشتریان هستند.
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس، ۶۲۰-۶۱۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر درج شده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است و سفارشات خرید از سوی کشورهای منطقه ضعیف است.
ریسک فعالیت در ایران همچنان بالا
در بازار ایران، قیمت میلگرد تحت‌تاثیر کنترل‌های اعمال شده از سوی دولت، عدم تحقق انتظارات افزایش قیمت بیلت در بازار و شدت رشد غیرقابل توجیه در هفته‌های اخیر، در هفته مورد بررسی کاهش یافت و نوسانات شدید اخیر موجب نگرانی فعالان بازار شده و ریسک فعالیت را بالا برده است، هر چند برخی از منابع بازار اعتقاد دارند که ممکن است قیمت میلگرد باز هم رو به افزایش بگذارد.
آخرین قیمت میلگرد وارداتی در بازار امارات متحده عربی با پرداخت نقدی 2300 درهم /تن (627 دلار/تن) و با شرایط پرداخت 3 تا 6 ماهه معادل 2350 درهم / تن (640دلار/تن، وزن تئوریکال)اعلام گردیده است که نسبت به هفته گذشته افزایش داشته است و قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان میلگرد ترکیه به سطح 640 دلار/تن، سی‌اف‌آر افزایش یافته است، ولیکن سفارشی با این قیمت‌ها انجام نشده است.
بازار آمریکا بدون تغییر
در آمریکا، آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور معادل 689-678 دلار/تن تحویل درب کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری نداشته است. لکن تولیدکنندگان در حال افزایش قیمت فروش معادل 22-11 دلار/تن هستند. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به مقصد آمریکا معادل 645-635دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل حدود 10 دلار/تن رشد نشان می دهد.
در اروپا، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی از ثبات برخوردار بوده است. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی اروپا معادل
520-500 یورو/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته قبل تغییری نداشته است. قیمت میلگرد صادراتی اروپا نیز بالغ بر 620-610 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته ثابت بوده است. قیمت وارداتی میلگرد معادل500-490 یورو/تن، سی‌اف‌آر بنادر اروپا گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته، رشد داشته است.