افزایش قیمت گروه پلی اتیلن ترفتالات

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رشد نرخ‌ها در رینگ پتروشیمی روز گذشته بیش از پیش گریبان پلی‌اتیلن ترفتالات

( BG‌)ها را گرفت. در این روز برخی از محصولات پلیمری با رشد قیمت و برخی دیگر نیز در رقابت خریداری شدند. به گفته آگاهان بازار، روند نرخ محصولات پلیمری طی ماه گذشته به دلیل کمبود کالا در بازار، کاهش حجم واردات و تولیدات و همچنین طرح تولید ضربتی بنزین در برخی مجتمع‌ها و در نهایت آتش سوزی‌های متعدد که بیشترین آمار را طی ماه‌های گذشته به خود اختصاص داد، افزایشی بود.

در این روز همچنین فعالان بورس از محدود شدن بسیاری از کدهای خریداران خبر دادند و این موضوع را منتسب به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان دانستند.

در این روز شایعه دیگری که در رینگ پتروشیمی جریان داشت، جلوگیری از خرید اشخaاص حقیقی طی هفته‌های آتی بود. گفته می‌شود از این پس تنها اشخاص حقوقی حق خرید محصولات پتروشیمی را دارند.

اگرچه بزرگ‌ترین سهامدار بازرگانی پتروشیمی از عرضه محصولات پلیمری در بورس کالا ناراضی است و می‌گوید: باید محصولات به مصرف‌کنندگان بدون دخالت بورس برسد؛ اما بسیاری از آگاهان بازار عرضه محصولات در رینگ پتروشیمی را شفاف می‌دانند و معتقدند وجود واسطه‌ها برای هر بازاری نیاز است.

یکی از فعالان بورس در این باره می‌گوید: بیشتر مصرف‌کنندگان با عدم نقدینگی مواجه هستند و واسطه‌ها می‌توانند به نوعی مشکل آنها را حل کنند.

وی ایجاد محدودیت در رینگ پتروشیمی و فروش محصولات به افراد دارای پروانه بهره‌برداری را در کاهش واسطه‌ها موثر نمی‌داند و معتقد است باید از عوامل تشدید کننده قیمت در بازار جلوگیری کرد، این تنها راه همسانی عرضه و تقاضا در رینگ پتروشیمی است.

رشد ۴۰۰ تومانی نرخ BG‌ها

در این روز BG‌ها ۴۰۰ تومان نسبت به هفته گذشته افزایش قیمت را تجربه کردند.

به گفته فعالان بازار، اگر چه نرخ جهانی BG‌ها در این روز با رشد ۲۰ دلاری مواجه شد، اما رشد قیمت این کالاها در بازار داخلی منطقی نبود.

آگاهان بازار عرضه این محصولات را با تقاضای بازار یکسان می‌دانند؛ اما خرید عمده محصولات توسط افراد خاص را در روند صعودی نرخ BG‌ها موثر عنوان می‌کنند.

گفته می‌شود افرادی که طی هفته‌های اخیر BG‌ها را از رینگ پتروشیمی جمع آوری کردند، محصولات را انبار کرده و در انتظار زمان مناسبی برای عرضه محصولات به بازار هستند. با این حال فعالان بورس روند نرخ BG‌ها را در روزهای آتی کاهشی عنوان می‌کنند.

رشد ۳۰ تا ۴۰ تومانی میانگین نرخ ۰۲۰ و ۰۰۷۵

در این روز همچنین ۷۲۴۰، ۱۵۴۰ و ABS با افزایش نرخ چشمگیری نسبت به هفته گذشته مواجه شدند. میانگین نرخ ۰۲۰ و ۰۰۷۵ نیز در این روز نسبت به هفته گذشته ۳۰ تا ۴۰ تومان گران‌تر شد.

پلی استایرن معمولی ۱۵۴۰ در این روز با نرخ یک هزار و ۲۴۱ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲ هزار و ۷۰ تومان خریداری شد. پلی استایرن مقاوم ۷۲۴۰ نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۳۵۰ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت دو هزار و ۵۷۰ تومان خریداری شد.

۰۲۰ نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۳۴۶ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با قیمت یک هزار و ۴۸۱ تومان خریداری شد. ۰۰۷۵ نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۳۴۶ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۴۹۶ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

رشد ۲۰ تا ۲۲ تومانی پی وی سی

در معاملات این روز همچنین پی وی سی رشد قیمت را تجربه کرد. مشکل انفجار بندرامام و تحویل‌های بلندمدت پی وی سی از سوی این پتروشیمی به خریداران دلیل عمده رشد قیمت پی وی سی در این روز عنوان شد.

در این روز پی وی سی با رشد قیمتی معادل ۲۰ تا ۲۲ تومان نسبت به هفته گذشته روبه‌رو شد. آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند در هفته‌های آتی نرخ پی وی سی با رشد اندک و سپس تثبیت نرخ مواجه شود.

پلی وینیل کلراید ۶۵۵۸ بندرامام در این روز با نرخ ۹۳۸ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۲۸۵ تومان خریداری شد. پلی وینیل کلراید S۷۰ نیز در این روز با نرخ پایه یک هزار و ۲۱۵ تومان و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۲۳۰ تومان خریداری شد.