گروه بورس کالا - سردار خالدی: روز گذشته معاملات گندم رینگ صادراتی در حالی با افزایش پلکانی قیمت روبه‌رو شد که دادوستد محصولات جو دامی تضمینی با قیمت هر کیلو ۳۲۰ تومان، منجر به خرید نشد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، بازار محصولات کشاورزی با عرضه‌های جو دامی و گندم صادراتی پیگیری شد، با این وجود همانند چند جلسه معاملاتی گذشته، دادوستد زیادی برای این محصولات انجام نشد.

براین اساس صبح دیروز، با آغاز رینگ کشاورزی هر کیلو جو دامی تضمینی سازمان تعاون روستایی با نرخ پایه ۳۲۰ تومان وارد تابلوی معاملاتی شد، هر چند همچون روز قبل نزدیک ۴۳ هزار تن از این محصول در بازار عرضه شده بود، اما به دلیل تغییر نکردن نرخ پایه از سوی فروشنده، باز هم معامله‌ای از سر گرفته نشد.

این در حالی بود که علاوه بر عرضه جو دامی تولیدی داخل، ۶۰ تن جو دامی قزاقستان و روسیه به ترتیب ۳۲۲ و ۳۱۱ به ازای هر کیلو به فروش رسید. این در حالی است که برای ۲۸۰ تن جو دامی تولیدی بخش خصوصی با قیمت هر کیلو ۲۷۲ تومان، خریداری یافت نشد.

براساس این گزارش، معاملات جو دامی تضمینی در چند هفته گذشته در حالی در بورس عرضه شد که بسیاری از فعالان بازار بر این باورند نرخ بالای پایه ۳۲۰ تومانی جو سبب شده مشتریان نسبت به خرید آن تمایلی نداشته باشند.

به عقیده کارشناسان با برداشتن تعرفه‌ها، بالا ماندن قیمت محصولات دامی به صرفه نیست، هر چند صحبت‌های تحلیلگران در این باره گویای مساله است، اما برخی شایعات در بازار نیز خبر از خارج شدن جو تضمینی از سیستم معاملاتی بورس و دادن حواله‌ها به دست دامداران دارد.

بعضی از خریداران حاضر در تالار عقیده دارند برای هر کیلو جو دامی تضمینی در چند هفته گذشته با قیمت ۳۲۰ الی ۳۴۰ تومان نیز مشتری وجود داشت، این در حالی است که با برداشتن تعرفه‌ها، نگه داشتن قیمت‌ها در سطح بالا چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.

همچنین یکی از کارشناسان بورس با اشاره به اینکه بورس تنها مکانی است که در آن کالا در چرخه معاملاتی به صورت شفاف و منصفانه دادوستد می‌شود، اظهار داشت: خارج کردن محصولی از مکانیزم بازار، سبب خواهد شد علاوه بر هزینه‌های اضافی که برای دو طرف معامله به وجود می‌آورد، برخی از سودجویان نیز با قرار گرفتن در سیستم بازار سنتی، محصول را با هزینه‌ای بیشتر به صورت رانت در معرض خرید و فروش قرار دهند.

این فعال بازار در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر هر کیلو جو دامی قرقیزستان با بهترین کیفیت در پشت مرزها ۲۵۰ تومان خریداری می‌شود که با احتساب هزینه‌های جانبی و سود حاصل برای شرکت بازرگانی دولتی این رقم در بدبینانه‌ترین حالت تا ۲۹۰ تومان افزایش می‌یابد، این در حالی است که نرخ پایه جو تضمینی دامی دولت ۳۲۰ تومان است؛ بنابراین با این اوصاف به نظر می‌رسد تعدیل نرخ از سوی فروشنده و ایجاد رقابت برای انجام معامله لازم باشد.

دیروز علاوه بر معاملات رینگ کشاورزی، گندم رینگ صادراتی نیز در بازار عرضه شد که در پایان تنها برای سه هزار تن گندم خوراکی معمولی استان زنجان با نرخ هر تن ۲۳۴ دلار به ارزش ۷۰۲ هزار دلار، دادوستد صورت گرفت.

نرخ‌های معاملاتی گندم در حالی در تابلو معاملاتی با این نرخ ثبت شد که نسبت به روز یکشنبه همین هفته یک دلار و ۵۰ سنت افزایش قیمت را تجربه کرده بود.

همچنین شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی با کاهش عرضه‌هایش از ۵ هزار تن به یک هزار تن در تابلو معاملات اعلام کرد که در هفته‌های آینده این افزایش قیمت ادامه دارد و ممکن است تا ۲۴۰ دلار نیز برسد.