بازار اولفین‌ها

قبل از تعطیلات آخر هفته در بازارهای پتروشیمی آمریکا تمایلی از سوی مصرف‌کنندگان برای خرید مشاهده نشد. در مقابل، خریداران اروپایی پس از تعطیلات ماه اوت به آهستگی به بازار برگشتند. گزارش‌ها حاکی از آن است که فعالیت‌ها بیشتر شده، ولی هنوز جهت خاصی را دنبال نمی‌کند. بازارها بسیار درهم و نامنظم می‌باشند که این نابسامانی از بازار ترکیبات هیدروکربن اصلی آغاز شده است.

وضعیت مواد خام در آمریکا برای محصولات مختلف فرق می‌کند. اتان حدود یک پنی کاهش و پروپان و بوتان هرکدام ۲ سنت (gal) افزایش نشان دادند. وضعیت انواع اولفین‌ها (نقدی) نیز متفاوت بود. اتیلن نقدی حدود ۲ سنت (Ib) و بوتادین حدود ۵ سنت (Ib) کاهش یافتند. به نقل از فعالان بازار دو گرید پروپیلن نیز نزدیک به یک پنی افزایش یافتند. بنابر شنیده‌ها قیمت قراردادهای پروپیلن ماه سپتامبر حدود ۳ سنت (Ib) و بوتادین حدود ۲ سنت افزایش خواهد یافت. هنوز هیچ تسویه‌ای برای قراردادهای جولای- اوت اتیلن وجود نداشته است.

در اروپا، در حالی که قرارداد اتیلن با افزایش ۱۰ یورویی (متریک تن) پذیرفته شد، گزارش شده قرارداد پروپیلن به قیمت کمتری منعقد شده است. خریداران در بازار نقدی اولفین‌ها خواستار کاهش بهای اتیلن، پروپیلن و بوتادین به ترتیب ۲۰ یورو، ۳۰ یورو و ۵۰ دلار (متریک تن) شدند.

بازار آروماتیک‌ها

در ساحل گلف‌ آمریکا، آروماتیک‌ها در وضعیت آرام و کسادی به سر می‌برند. خریداران بنزن خواستار کاهش ۱۰ سنتی (gal) در قیمت این محصول بودند و این در حالی است که فروشندگان فقط ۵ سنت قیمت عرضه‌های خود را کاهش دادند. بنا بر گزارش‌ها، قیمت قراردادهای ماه سپتامبر با افزایش ۲۲ سنتی مواجه و این مساله باعث شد بهای آنها تقریبا به سطح فعلی بهای نقدی‌شان برسد. هیچ فعالیت چشمگیری در خصوص سایر آروماتیک‌ها در آمریکای شمالی مشاهده نشده است، البته در اروپا قیمت نقدی بنزن و استایرن با ۱۰ دلار (متریک تن) افزایش روبه‌رو بوده است.

قراردادهای استایرن حتی قبل از آنکه قراردادهای بنزن تسویه شوند با ۳۸ یورو (متریک تن) افزایش مورد پذیرش قرار گرفت که به نقل از مشاهده‌کنندگان بازار، اوضاع بسیار غیرمعمول می‌باشد. متقاضیان تولوئن نقدی خواهان کاهش ۵ دلاری (متریک تن) در بهای آن بودند، اما پاسخی از جانب فروشندگان به آنها داده نشد. متانول نقدی در آمریکای شمالی با ۵ سنت افزایش در قیمت روبه‌رو شد که البته هنوز ۱۰ سنت زیر بهای قراردادی آن می‌باشد. متانول اروپا با ۵ یورو (متریک تن) رشد در قیمت خود مواجه شد. متیل تربوتیل اتر افزایش قابل ملاحظه ۵۵ دلاری (متریک تن) را در هفته گذشته تجربه کرد.

منبع: کارگزاری بانک ملی ایران