پیش‌بینی رشد قیمت فولاد ضدزنگ در سال 2011

ارقام مربوط به معاملات فولاد ضدزنگ در جهان طی ۱۲ ماه گذشته از یک روند صعودی کلی پیروی کرده است. به گزارش سایت بانک ملی ایران، بهبود اوضاع اقتصادی نسبت به بحران همراه با اجرای برنامه‌های حمایتی مختلف دولت‌ها به افزایش مصرف فولاد منجر شده است. اجرای استراتژی استفاده از کالاهای موجود و عدم بازپرسازی انبارها توسط توزیع‌کنندگان منجر به پایین آمدن سطح موجودی کالا تا پایان سال گذشته شد که این مساله به ثبات بازار کمک نمود.

ارزش معاملات در کشورهای غربی طی سه ماهه اول سال ۲۰۰۹ به دلیل کاهش تقاضای فصلی تنزل یافت. واردات ارزان از چین نیز فشار منفی‌ای بر ارقام فروش وارد آورد. در این شرایط بسیاری از تولیدکنندگان تولید خود را کاهش دادند. ارقام مربوط به معاملات در تمام مناطق طی نیمه اول سال ۲۰۱۰ با رشد مواجه بود. افزایش بهای مواد خام ارزش فولاد ضدزنگ را به سمت بالا سوق داد. تولیدکنندگان آمریکایی و اروپایی توانستند از طریق مکانیسم افزودن بهای آلیاژها بالا رفتن مخارج و هزینه‌های ورودی را بهبود بخشند. بهتر شدن اوضاع بازار و کمبود عرضه، فولادسازان اروپایی را قادر ساخت تا ارقام پایه را افزایش دهند. از این رو میانگین قیمت فروش در اروپا طی سه ماهه‌های اول و دوم سال جاری حدود ۵۰ درصد رشد کرد. ارزش نورد در آمریکای شمالی نیز در همان دوره بیش از ۴۰ درصد افزایش یافت. در خصوص قیمت ورقه‌های فولادی نیز شاهد افزایش کوچکتری تا ۳۰ درصد بودیم.

رشد معاملات در کشورهای آسیایی به ثبات ارقام فروش محلی در این منطقه تا پایان سال گذشته کمک نمود. قیمت گرید ۳۰۴ بین اوت ۲۰۰۹ تا مه ۲۰۱۰ تقریبا ۲۰ درصد افزایش یافت؛ چرا که صنعت خودرو داخلی و تولیدکنندگان کالاهای سفید یا بهبود اوضاع مواجه شدند. ارقام مربوط به معاملات نوع ۳۱۶ نزدیک به ۱۵ درصد بهتر شد. در نتیجه بالا رفتن حجم فروش، بسیاری از کارخانجات تا سه ماهه دوم ۲۰۱۰ در سطحی نزدیک به ظرفیت کامل خود تولید می‌کردند. پس از تعطیلات تابستان شاهد افزایش اندکی در تقاضا در کشورهای عربی می‌باشیم. کارخانجات در دنیا برنامه دارند در سه ماهه‌های سوم وچهارم سال، تولید خود را محدود کنند تا مجددا میزان عرضه را در بازار به حالت تعادل دربیاورند. موسسه مپس معتقد است این کار برای جلوگیری از حرکت بیشتر رو به پایین ارقام فروش، کافی نخواهد بود.

برخی از محرک‌های مالی که به تقویت فعالیت در اروپا و آمریکا کمک کرد، به زودی متوقف خواهد شد. کاهش بهای مواد ورودی نیز احتمالا فشار منفی‌ای بر قیمت فولاد در کوتاه مدت خواهد گذاشت. این مساله همراه با استراتژی استفاده از کالاهای موجود و عدم بازپرسازی انبارها در باقی سال منجر خواهد شد، در چند ماه پایانی سال ۲۰۱۰ شاهد کاهش ارزش معاملات باشیم. پیش‌بینی می‌شود در اوایل ۲۰۱۱ ارقام فروش با رشد مواجه شوند. انتظار می‌رود بهای مواد خام افزایش یابد. این اتفاق به بهتر شدن فعالیت‌ها در بازار کمک خواهد کرد؛ چرا که مصرف‌کنندگان تلاش می‌کنند قبل از بالا رفتن قیمت‌ها خریدهای خود را انجام دهند. از این رو پیش‌بینی می‌شود ارزش فولاد ضدزنگ در اواسط سال آینده با رشد مواجه شود.

بهبود اقتصادی در بسیاری از کشورها تیره و تار خواهد بود. سطح اعتباردهی به دلیل مشکلات شدید بدهی در اروپا با محدودیت روبه‌رو خواهد بود. بنابراین انتظار می‌رود حجم فروش کارخانجات کمتر از ماکزیمم قبلی خود باقی بماند. این مساله قطعا مانع روند صعودی قیمت فولاد طی ۱۲ ماه آینده خواهد شد.