طی هفته گذشته قیمت بیلت در اغلب بازارهای عمده جهانی دارای روند تقریبا باثباتی بوده است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد، با توجه به تداوم رشد قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی به همراه وجود تقاضای خرید بیلت از سوی خریداران، عرضه‌کنندگان بیلت در مناطق مختلف جهان در حال افزایش قیمت پیشنهادی خود می‌باشند.

به گزارش متال‌بولتن، آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، از روند تقریبا ثابتی برخوردار بوده است. در هفته مذکور، آخرین قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط ۵۷۰-۵۶۰ دلار / تن، (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب Vat) اعلام شد که نسبت به هفته قبل تغییر نداشته است. در بخش صادرات نیز قیمت بیلت برای تولید ماه سپتامبر بالغ بر ۵۷۰-۵۶۰ دلار/ تن، فوب اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته ثابت بوده است. با توجه به افزایش قیمت آهن قراضه، تولیدکنندگان بیلت در ترکیه قیمت‌های فروش پیشنهادی خود را به سطح ۵۸۰-۵۷۰ دلار / تن، فوب افزایش داده‌‌اند و صادرات بیلت ترکیه به مقصد کشورهای خاورمیانه، آمریکای لاتین و جنوب شرق آسیا در حال انجام است. در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله‌شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS معادل ۵۵۰-۵۴۰ دلار / تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به قیمت هفته گذشته تغییری نداشته است. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که قیمت پیشنهادی تولیدکنندگان کشورهای CIS به سطح ۵۶۰-۵۵۵ دلار / تن، فوب افزایش یافته است.
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس 600-590 دلار / تن، سی‌اف‌آر خلیج‌فارس گزارش گردیده است که در مقایسه با قیمت هفته قبل حدود 30 دلار / تن رشد نشان می‌دهد. با توجه به نزدیک شدن قیمت بیلت به قیمت میلگرد، حاشیه سود کارخانه‌های نوردی منطقه به حداقل رسیده و ادامه فعالیت در این شرایط برای آنها دشوار شده است.
پیشنهاد بیلت ۶۳۰ دلاری به ایران
قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به مقصد ایران معادل 640-630 دلار / تن، سی اف آر بنادر شمالی گزارش شده است؛ در حالی که قیمت در حدود 10 روز گذشته معادل 630-615 دلار / تن بوده است. لازم به ذکر است قیمت بیلت صادراتی برای CIS به مقصد ایران از حدود 490-480 دلار/تن، سی‌اف‌آر در اواسط ماه ژوئن به حدود 640 دلار/تن در اوایل ماه سپتامبر رسیده است. گفته می‌شود که در شرایط کنونی فروشندگان انعطافی در خصوص تعدیل قیمت از خود نشان می‌دهند و از طرف دیگر برخی از خریداران به دلیل بالا بودن قیمت بیلت از بازار خرید خارج شده‌اند. اطلاعات موجود نشان می‌دهد که بیلت وارداتی آماده تحویل فوری در بازار ایران معادل 740 دلار/تن می‌باشد؛ در حالی که قیمت هفته قبل 680 دلار/تن بوده است.
در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت در اغلب مناطق چین از روند صعودی برخوردار بوده است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi، و۴۰۱۷ یوآن/تن (۵۹۱ دلار/تن) اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته بیش از ۶۰ یوآن/تن افزایش داشته است.
قیمت بیلت با کیفیت Q235و ،Q195 و3893 یوآن/تن (573 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته قبل حدود 63 یوآن/تن رشد نشان می‌دهد. آخرین قیمت بیلت صادراتی چین معادل715-710 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته قبل 15 دلار/تن افزایش داشته است. قیمت بیلت وارداتی کشورهای جنوب شرق آسیا از مناطق مختلف جهان معادل 580-560 دلار/تن، سی‌اف‌آر گزارش گردیده است که نسبت به هفته قبل از رشدی معادل 10 دلار/تن برخوردار بوده است. آخرین قیمت‌های پیشنهادی معادل 610-585 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل ثابت بوده است.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس کالا