گروه بورس کالا- زهرا مسافر: روند صعودی قیمت فولاد که از آغاز فصل تابستان و اوج تقاضا در بازار داخل کلید خورده همچنان ادامه پیدا کرده است. طی هفته گذشته، برای دومین هفته متوالی در شهریور ماه سال جاری به علت کمبود مواد اولیه در بازارهای جهانی و محدودیت واردات این مواد به داخل کشور، شمش و مقاطع فولادی مجددا رشد قیمت را تجربه کرد. میلگرد با رشد ۳۹ تومانی قیمت طی سه روز نخست این مدت از ۸۹۹ تومان به طور میانگین به ۹۳۸ تومان در پایان معاملات در روز دوشنبه رسید. در این مدت تیرآهن نیز به روند صعودی قیمت خود ادامه داد به طوری که این روند بین ۵ تا ۱۲ هزار تومان در هر شاخه نوسان داشت. طی هفته مورد بررسی، سبد میلگرد ریز با رشد نرخ ۵ تا ۱۱ هزار تومانی و سبد میلگرد درشت با افزایش قیمت ۶ تا ۱۲ هزار تومانی در بازار داخلی عرضه شد. به پیش‌بینی فعالان بازار، روند رو به رشد قیمت آهن‌آلات تا پایان هفته مورد بررسی تداوم خواهد داشت؛ به گونه‌ای که میلگرد به تدریج به ۹۵۰ تومان در هر کیلو برسد.

به گفته این فعالان، طی معاملات روز دوشنبه هفته گذشته شمش در بنادر شمالی به ۷۹۰ تومان برای هر کیلو رسید که این رشد به طور حتم موجب افزایش قیمت مقاطع خواهد شد.

شنبه و جهش قیمت‌ها در بازار آهن

در مبادلات روز شنبه ششم شهریور ماه سال جاری نرخ آهن به‌رغم شنبه‌های ماقبل از آن رشد قیمت را تجربه کرد. در مدت یاد شده، میلگرد با رشد ۶/۱ درصدی در هر کیلو مواجه شد و به نرخ ۹۰۵ تومان رسید. در این مدت، تیرآهن نیز نوسان نرخ داشت به گونه ای که هر شاخه تیرآهن ۱۶.۲۰ با کاهش ۱.۴ هزار تومانی و تیرآهن شاخه ۲۲.۲۴ با رشد یک هزار تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت. در این مدت، میلگرد فولادسازان خصوصی نیز شاهد رشد قیمت در بازار غیررسمی بود. طی روز شنبه هفته گذشته، همچنین نبشی تولید داخل رشد نسبتا خوبی را در بازار غیررسمی تجربه کرد و در این روز شمش فولاد بخش خصوصی با افزایش نرخ ۱۰ تومانی در هر کیلو به ثبت رسید.

تداوم رشد قیمت آهن در روز یکشنبه

آهن در معاملات روز یکشنبه هفته گذشته نیز روند صعودی قیمت را تجربه کرد؛ به گونه‌ای که در این روز میلگرد به نرخ ۹۰۵ تا ۹۲۰ تومان قیمت خورد. در مدت یاد شده، تیرآهن نیز با افزایش قیمت در بازار تهران عرضه شد به طوری که سبد میلگرد ریز شاهد رشدی بین ۳ تا ۶ هزار تومان بود.

در این مدت، همچنین سبد تیرآهن درشت با رشد نرخ ۴ تا ۱۰ هزار تومانی در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت. در روز مورد بررسی، اغلب فولادسازان خصوصی میلگرد تولیدی خود را با افزایش نرخ در بازار غیررسمی عرضه کردند که البته در پی عرضه میلگرد به نرخ ۸۰۰ تومان در رینگ فلزی بورس کالا، این رشد اتفاق افتاد.

در این مدت، به‌رغم ثبات قیمت شمش فولاد، اما نبشی تولید داخل با افزایش نرخ از سوی بخش خصوصی در بازار غیررسمی به فروش رسید.

عرضه میلگرد ۹۴۰ تومانی در روز دوشنبه

طی مبادلات روز دوشنبه هشتم شهریور ماه جاری نرخ آهن‌آلات ازجمله میلگرد در بازار تهران مجددا با رشد روبه‌رو شد.

در مدت یاد شده میلگرد با رشد ۲ تا ۳ درصدی در هر کیلو به ۹۳۵ تا ۹۴۰ تومان رسید. در این مدت تیرآهن نیز رشدی بین ۲تا ۵ هزار تومان را در هر شاخه تجربه کرد. طی دوشنبه هفته گذشته رشد نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی در بازار غیررسمی تداوم داشت؛ به گونه‌ای که نرخ‌ها تا سطح ۹۵۰ تومان پیش رفت. در مدت یاد شده نبشی تولیدکنندگان داخلی نیز با افزایش قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. همچنین شمش فولاد داخلی با رشد نرخ در بازار غیررسمی مورد مبادله قرار گرفت.