قیمت آتی سکه ارزان شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- سردار خالدی: معاملات سکه طی هفته گذشته بدون احتساب روز سه‌شنبه در حالی با ۷۲ درصد کاهش نسبت به هفته قبل همراه بود که قیمت تسویه روزانه سکه در این بازار برخلاف روند افزایشی ۲ هزار تومانی نرخ سکه در بازار آزاد، با کاهش بسیار اندکی روبه‌رو شد. روز گذشته در حالی نرخ هر اونس طلا به بالاترین میزان یک هزار و ۲۵۲ دلار رسید که کنسول جهانی طلا نیز در تازه‌ترین گزارش خود آمار تقاضا و سرمایه‌گذاری طلا را در سه ماهه دوم سال ۲۰۱۰ و پیش‌بینی موجود از روند آتی قیمت‌ها در بازار طلا را تا پایان سال جاری میلادی اعلام کرد، در این گزارش افزایش تقاضا از سوی چین و هند، همراه با افزایش سرمایه‌گذاری جهانی روی طلا به علت عدم اطمینان از وضعیت اقتصاد جهانی و امکان بروز بحران اقتصادی دیگر، از عوامل اصلی رشد تقاضا برای طلا عنوان شده است، به همین خاطر تحلیلگران بر این باورند، که گران شدن نرخ طلا تا پایان سال ۲۰۱۰ ادامه خواهد یافت.

نرخ جهانی طلا در حالی از ابتدای هفته گذشته تا ظهر دیروز با رشد ۱۴ دلاری مواجه شد که قیمت سکه طرح جدید در بازار نقدی نیز با افزایشی ۲ هزار تومانی از ۳۰۶ هزار تومان در روز شنبه به ۳۰۸ هزار تومان در روز دوشنبه رسید، این در صورتی بود که قیمت تسویه روزانه سکه بازار آتی برخلاف آهنگ افزایشی بیشتر بازارها، با کاهش بسیار اندکی روبه‌رو بود. در مجموع بازار آتی سکه طی هفته منتهی به ۱۱ شهریور ماه، بدون احتساب معاملات روز سه‌شنبه و کاهش ۷۲ درصدی از لحاظ ارزش و حجم نسبت به هفته قبل، شاهد معامله ۴۲۷ موقعیت باز و بسته به ارزش ۱۳ میلیارد و ۳۹۲ میلیون و ۴۲۰ هزار ریال بود، این در حالی بود که طی هفته یاد شده هیچ گونه معامله‌ای برای سکه‌های تحویلی دی ماه صورت نگرفت و تنها قیمت‌های تسویه روزانه با کاهش اندکی مواجه شد. براساس این گزارش، در هفته گذشته تا پایان روز دوشنبه ۲۲۴ قرارداد به ارزش ۶ میلیارد و ۹۰۳ میلیون و ۳۸۰ هزار ریال برای موعد معاملاتی شهریور ماه و ۲۰۳ قرارداد به ارزش ۶ میلیارد و ۴۸۹ میلیون و ۴۰ هزار ریال برای موعد مبادلاتی آبان ماه دادوستد شد.

همچنین بر این اساس، قیمت تسویه روزانه سکه شهریور ماه در حالی روز شنبه از ۳۰۸ هزار تومان به ۳۰۸ هزار و ۵۲۱ تومان و ۸ ریال در روز یکشنبه رسید که روز دوشنبه این رقم با کاهشی اندک دوباره به ۳۰۸ هزار تومان رسید.

قیمت تسویه روزانه سکه آبان ماه نیز در روز شنبه ۳۱۹ هزار و ۵۷۲ تومان و ۴ ریال ثبت شد، این در حالی بود که این رقم در روز یکشنبه به ۳۱۹ هزار و ۸۹۴ تومان و ۴ ریال رسید، قیمت تسویه روزانه این موعد مبادلاتی روز دوشنبه ۳۱۹ هزار و ۵۹۰ تومان بود. از سویی، قیمت تسویه روزانه سکه تحویلی دی ماه در حالی ثبت شد که هیچ معامله‌ای برای این موعد مبادلاتی انجام نشد، به طوری که این رقم از ۳۲۹ هزار تومان در روز شنبه به ۳۲۹ هزار و ۵۰ تومان در روز یکشنبه رسید، نرخ تسویه روزانه سکه دی ماه در پایان روز دوشنبه نیز ۳۲۸ هزار و ۵۵۰ تومان ثبت شد.