رشد 30 تا 50 تومانی قیمت ورق در بورس

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با وجود تشنه بودن بازار ورق، دیروز در بورس کالا پس از انجام معامله ورق سرد، گالوانیزه و قلع‌اندود فولاد مبارکه که قیمت آنها از سوی عرضه‌کننده ۳۰ تا ۵۰ تومان افزایش پیدا کرده بود، این عرضه‌کننده از فروش ورق گرم خود خودداری کرد و آوردن آن روی تابلوی بورس را به بررسی‌های بیشتر و به جلسات معاملاتی در هفته‌های بعد موکول کرد. بر اساس این گزارش، این اقدام در حالی صورت گرفت که ظاهر امر نشان از موافقت بورس کالا و سازمان بورس با انجام این معامله را داشت؛ چراکه طی هفته‌های اخیر که به دلیل عدم توافق بورس و مبارکه در خصوص ایجاد محدودیت‌های خرید، محصولات این شرکت در بورس عرضه نشده بود، بازار با کمبود شدید کالا مواجه شده است، به خصوص در بخش ورق‌های گرم C سایز ۸ ، ۱۰ و ۱۲.

به گفته برخی تجار بازار ورق، عدم فروش ورق گرم دیروز با توجه به نگرانی از کاهش حجم واردات، باعث شده تا نرخ ورق گرم به ۸۲۰ تومان هم برسد، در حالی که نرخ پیشنهادی مبارکه در لیست عرضه‌های دیروز برای ورق گرم، ۶۱۶ تومان بود. دیروز در عین حال بسیاری از فعالان بازار پس از ساعت ۱۲ ظهر به بعد از ارائه نرخ به بازار خودداری می‌کردند؛ چراکه تا قبل از آن قرار بر معامله نشدن ورق گرم مبارکه نبود.

عدم عرضه ورق گرم مبارکه، باعث شد تا کارگزارانی که صد درصد وجه تضمین خرید را از مشتریان خود دریافت کرده و برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند، اعتراض کنند.

لازم به یادآوری است که دیروز به جز ورق گالوانیزه، کالاهای دیگر مبارکه این بار با هماهنگی و موافقت بورس کالا، به خریداران محدودی فروخته شد و حتی ورق گرم هم که معامله نشد، قرار بر این بود تا تنها به تولید‌کنندگان دارای پروانه بهره‌برداری، تعاونی‌های تولیدی و مسکن، پروژه‌های عمرانی، شرکت‌های دولتی و سایر مصرف‌کنندگان نهایی ارائه شود.

از این‌رو عدم عرضه این کالا از سوی مبارکه برای فعالان بازار دور از ذهن بوده و دلیل منطقی برای آن ارزیابی نمی‌کردند. خصوصا اینکه از نظر کارشناسان بورس نرخ‌هایی که در حال حاضر، در رینگ ورق در بورس ثبت می‌شود- حتی قیمت‌های دیروز که افزایش داشت - پایین‌تر از حد منطقی است؛ چراکه همواره نرخ ورق از میلگرد بالاتر بوده، حال آنکه در حال حاضر نرخ ورق ۱۴۰ تا ۱۵۰ تومان از میلگرد و تیرآهن ارزان‌تر است.

در همین حال، فعالان بورس کالا معتقدند در حال حاضر بورس مخالفتی با ثبت نرخ‌های واقعی ندارد، حتی به قیمت افزایش نرخ‌ها. چراکه بورس نیز به این نتیجه رسیده که تفاوت زیاد قیمت‌های بورس و بازار ایجاد رانت می‌کند. از این رو بود که دیروز هم همانند معامله ۸۰۰ تا ۸۵۰ تومانی میلگرد که روز یکشنبه انجام شد، بورس با ثبت قیمت‌های بالاتر ورق در تالار معاملات فولادی‌ها مخالفتی نکرد.

حتی گفته‌ها حاکی از آن است که یکی از علل موافقت بورس با ایجاد محدودیت خرید در معاملات محصولات مبارکه، شرایط بازار ورق و نیاز آن به کالا است که راضی شده‌اند تا با هر شرایطی که شده، عرضه‌ها انجام شود.

البته همچنان فعالان بازار و کارگزاران ایجاد این محدودیت‌های خرید را عامل ایجاد برخی موقعیت‌های خاص برای برخی افراد دانسته و آن را مخالف با اصول بورس می‌دانند.

در همین خصوص، یکی از کارگزاران با اشاره به معاملات بدون محدودیت میلگرد در بورس معتقد است، اگر چه قیمت میلگرد در بورس و در روز یکشنبه هفته جاری رشد کرد، اما روز دوشنبه عرضه و تقاضا توانست خود را پیدا کند و قیمت‌ها آن طور که پیش‌بینی می‌شد رشد نکرد. به عقیده این کارگزار بازار در صورتی که جلوی معاملات به صورت دستوری گرفته نشود، بازار توان این را دارد که خود را به مرور زمان متعادل کند.

فروش مبارکه با نرخ‌های بالاتر

در معاملات روز گذشته در بورس، ورق سرد B مبارکه در حالی با نرخ ۸۲۴ تومان در حجم ۶ هزارو ۷۰۰ تن معامله شد که در لیست عرضه‌ها نرخ پایه پیشنهادی برای آن ۷۹۲ تومان بود.

ورق قلع‌اندود نیز در این روز با نرخ یک هزار و ۴۵ تومان عرضه شد که ۱۰۰ تن فروش رفت.

ورق گالوانیزه نیز در این روز با نرخ ۹۲۶ تومان ۴ هزارو ۴۷۰ تن معامله شد؛ در حالی که نرخ قبلی این کالا ۸۹۷ تومان بود.