محصولات شیمیایی با نوسان اندک معامله شدند

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: معاملات گروه شیمیایی روز گذشته برخلاف بازار متشنج پلیمری‌ها در جوی آرام و به دور از نوسان برگزار شد. در این روز، اکثر محصولات شیمیایی با نرخ پایه معامله شدند و تنها تعداد محدودی از کالاها با رشد قیمت در رقابت روبه‌رو شدند. با این حال در معاملات این روز آف گریدها تحت تاثیر بازار محصولات پلیمری، بار دیگر با رشد قیمت در رقابت مواجه شدند.

آف درجه ۲ لاله گران‌تر از درجه یک

البته در این روز آف درجه ۲ لاله گران‌تر از آف درجه یک و توسط یک نفر خریداری شد. به گفته فعالان اقتصادی، بازار طی هفته‌های اخیر از کنترل خارج شده است؛ چرا که بازرگانی پتروشیمی در مدت یاد شده اقدام به تحویل برخی از کالاهای خریداری شده نکرده است.

در معاملات این روز، پلی اتیلن سبک OFF-۲۱۰۰TN۰۰ درجه ۱ پتروشیمی لاله با نرخ یک هزار و ۷۷ تومان و حجم ۳۰۸ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۳۶۹ تومان خریداری شد.

پلی اتیلن سبک OFF-۲۱۰۰TN۰۰ درجه ۲ نیز در این روز با نرخ ۹۴۲ تومان و حجم ۱۱۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۳۶۶ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

پلی اتیلن سبک OFF-۲۱۰۲TX۰۰ درجه ۲ نیز با نرخ ۹۴۲ تومان و حجم ۶۶ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ یک هزار و ۳۷۰ تومان معامله شد.

البته در این روز آگاهان بازار، از رشد ۲۰۰ تومانی نرخ ۸۲۱ در بازار داخلی به دلیل عدم تحویل به خریداران و کمبود این کالا در بازار داخلی خبر دادند و معتقدند سیاستی که بازرگانی پتروشیمی در خصوص عدم تحویل محصولات به خریداران و همچنین افزایش عرضه‌ها در رینگ پتروشیمی در پیش گرفته است، نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند کالاهای پتروشیمی در بورس کالا با نرخ‌های ارزان تر در سیستم ثبت شود، اما فاصله زمانی تحویل کالا به خریداران سبب شده است تا نرخ‌های محصولات پلیمری در بازار داخلی گران‌تر شود.

به اعتقاد فعالان بورس، افزایش عرضه محصولاتی همچون BL۳ و ۵۲۵۱۸ در روز سه شنبه این موضوع را تایید می‌کند و نشان می‌دهد با توجه به تعهداتی که پتروشیمی جم در خصوص صادرات این محصول دارد نمی‌تواند پاسخگوی نیاز بازار باشد.

پیش‌بینی قیمت در هفته آتی

به گفته آگاهان بازار، پتروشیمی امیرکبیر در هفته‌های اخیر، محصولات LLD خود را به خریداران دیر تحویل می‌دهد.

طی هفته‌های اخیر اگرچه نرخ محصولات پلیمری در بازارهای جهانی با رشد همراه بود، اما این روند در بازار داخلی شدت بیشتری داشت و به گفته فعالان بازار، سبب شد تا برخی از کارخانه‌های کوچک تولید محصولات پلیمری در آستانه تعطیلی قرار بگیرند.

با این حال به اعتقاد فعالان بازار، نرخ محصولات پلیمری در روزهای اخیر در نقطه بالایی قرار داشته است و پیش‌بینی می‌شود در هفته‌های آتی این روند متوقف شده و بازار در سراشیبی قیمت قرار گیرد.

در این روز با توجه به نوسان اندک محصولات شیمیایی، سودکاستیک، جوش داخلی، متانول، استایرن منومر و کربنات سدیم سبک و سنگین با رشد اندک قیمت در رقابت روبه‌رو شدند.

در این روز سودکاستیک داخلی با نرخ ۹۶ تومان و حجم ۲هزار تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۰۱ تومان خریداری شد. سودکاستیک وارداتی نیز در این روز با نرخ ۲۰۲ تومان و حجم ۳ هزار تن عرضه شد که تنها ۵۴۲ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

جوش‌شیرین داخلی نیز در این روز با نرخ ۳۵۰ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با نرخ ۳۸۶ تومان خریداری شد.

کربنات سدیم سنگین و سبک نیز در این روز با رقابت مواجه شدند، این دو کالا به ترتیب با نرخ ۲۵۱ و ۲۳۵ تومان توسط کارگزاران خریداری شدند.