گروه بورس کالا- سردار خالدی‌: رینگ صادراتی روز گذشته شاهد معامله ۱۱ هزار و ۹۵۰ تن از دو محصول قیر و گندم به ارزش ۴ میلیون و ۳۳۵ هزار و ۷۵۰ دلار بود. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد‌، روز گذشته رینگ صادراتی در حالی با عرضه دو محصول قیر و گندم پیگیری شد که در ابتدا‌، از کل میزان عرضه ۳۹ هزار تنی انواع قیر‌، ۳۶ هزار و ۹۵۰ تن سفارش خرید وجود داشت‌ که در پایان تنها ۷ هزار و ۹۵۰ تن آن به ارزش ۳ میلیون و ۴۴۱ هزار و ۷۵۰ دلار خریداری شد.

در دادوستدهای این جلسه معاملاتی‌، از ۳۲ هزار و ۴۵۰ تن قیر ۶۰۷۰ درخواستی‌، تنها ۳ هزار و ۹۵۰ تومان آن به قیمت هر تن ۳۶۵ و ۴۶۰ دلار خریداری شد. همچنین از ۱۴ هزار و ۵۰۰ تن تقاضای قیر ۸۵۱۰۰‌، ۳ هزار تن آن به نرخ هر تن ۳۶۵ و ۴۶۰ دلار فروخته شد‌، این در حالی بود که از یک هزار تن قیر ۴۰۵۰ درخواستی موجود در بازار‌، همه آن به قیمت هر تن ۴۳۰ دلار به فروش رسید.

به عقیده کارشناسان‌، نبود رونق و کسادی بازار قیر و مواد شیمیایی در بورس به رکود حاکم در تمامی بازارها به دلیل ماه مبارک رمضان برمی‌گردد و بنابراین نگرانی خاصی برای جلسه‌های معاملاتی این محصولات در رینگ صادرات وجود ندارد. همچنین در جلسه معاملاتی گندم‌، ۷۵ هزار تن گندم خوراکی معمولی و دورم در حالی وارد رینگ مبادلاتی شد که در پایان تنها ۴ هزار تن تقاضا به ارزش کل ۸۹۴ هزار دلار فروخته شد. معاملات گندم خوراکی معمولی در حالی انجام شد که ۲۵ هزار تن از عرضه‌های شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی به گندم خوراکی دورم اختصاص داشت.

روند دادوستدها در این گروه معاملاتی بدین ترتیب بود که در تابلوی عرضه‌ها‌، ابتدا ۵ هزار تن گندم خوراکی استان خراسان با قیمت هر تن ۲۳۰ دلار وارد رینگ مبادلاتی شد که ۲ هزار تن آن با قیمت هر تن ۲۰۰ دلار درخواست شد‌، پس از صحبت‌های رد و بدل شده بین خریدار و فروشنده میزان تقاضای درخواستی با قیمت هر تن ۲۲۳ دلار و ۵۰ سنت فروخته شد‌، این در حالی بود که استدلال فروشنده بر پایه افزایش نرخ جهانی بود و استدلال خریدار برپایه انجام گرفتن معامله بود. در دیگر عرضه‌ها از ۵ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان سمنان‌، یک هزار تن آن با قیمت کشف شده هر تن ۲۲۳ دلار و ۵۰ سنت معامله شد‌، همچنین یک هزار تن گندم خوراکی استان آذربایجان شرقی نیز با قیمت هر تن ۲۲۳ دلار و ۵۰ سنت به فروش رسید.

براساس اعلام بازار‌، معاملات رینگ صادراتی در حالی دنبال شد که مچینگ بازار تا ساعت ۵ بعدازظهر دیروز ادامه داشت.