گرانی در بازار محصولات پتروشیمی‌تشدید شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روند رشد نرخ‌ها روز گذشته در رینگ پتروشیمی‌تشدید شد به طوری که میانگین نرخ محصولات پلیمری در این روز نسبت به هفته گذشته رشد چشمگیری داشت. همچنین در این روز، وجه تضمین خرید کالا که از ۵۰ درصد به ۱۰۰ درصد افزایش یافته بود، سبب شد تا خریدهای عمده بازار به چند کارگزاری محدود شده و به گفته فعالان اقتصادی، عملا مصرف‌کنندگان و خریدارانی که دارای کارخانه‌های کوچک تولیدی هستند از صف خرید بورس کالا حذف شدند‌. این روش به گفته این افراد باعث شده تا طی هفته گذشته و جاری تنها افراد بانفوذ بتوانند محصولات پلیمری را خریداری کنند.

اگر چه در بازارهای جهانی نیز در روزهای اخیر شاهد رشد اندک نرخ محصولات پلیمری بودیم، اما در بورس کالا این روند با شدت بیشتری ادامه داشت.به گفته آگاهان بازار، رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار داخلی و تاثیر آن بر رینگ پتروشیمی‌ در روزهای اخیر، پرداخت ۱۰۰ درصد وجه تضمین خرید کالا که در این روز از سوی بورس کالا الزامی‌شده بود و همچنین عدم واردات محصولات پلیمری به داخل کشور سبب شد تا در این روز بورس کالا شاهد روند رو به رشد قیمت‌ها باشد.

به گفته فعالان اقتصادی، اگر چه یکی از اهداف اعمال محدودیت‌ها در بورس کالا طی هفته‌های اخیر، کاهش تقاضا و حذف واسطه‌ها بوده است، اما فرآیند معاملات رینگ پتروشیمی‌در مدت یاد شده نشان داد که این اقدامات تاکنون بی‌نتیجه مانده است.

رشد ۹۵ تومانی نرخ ۷۲۴۰

در این روز نرخ ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ با رشد بی‌رویه روبه‌رو شد. به گفته فعالان اقتصادی، قرار گرفتن در فصل مصرف این دو کالا و رشد تقاضا و عدم واردات سبب شد تا قیمت ۱۵۴۰ و ۷۲۴۰ با رشد مواجه شود. در این روز ۷۲۴۰ و ۱۵۴۰ نسبت به هفته گذشته رشد قیمتی معادل ۹۵ و ۹۲ تومان را تجربه کردند.

البته برخی از فعالان بورس، دلایل رشد برخی محصولات در این روز را موجودی کم کالا، عرضه و تقاضای ناهمگون و بازار حساس در روزهای اخیر عنوان می‌کنند، اما معتقدند در هفته‌های آتی نرخ‌ها در بازار پتروشیمی ‌به روند سابق خود بازخواهد گشت.

به گفته آنها عدم خرید تجار در بازار داخلی به دلیل رشد قیمت‌ها و همچنین عدم واردات محصولات پلیمری به کشور طی هفته‌های آتی بازار را به سمت کاهش نرخ‌ها هدایت خواهد کرد.

البته برخی دیگر نیز در هفته‌های آتی بار دیگر رشد قیمت‌ها را پیش‌بینی می‌کنند.

در معاملات دیروز پی وی سی ۶۵۵۸ بندرامام نیز نسبت به هفته گذشته ۴۶ تومان افزایش نرخ را تجربه کرد. این کالا با نرخ یک هزار و ۱۴۶ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن معامله شد.

۵۲۵۱۸‌؛ رکورد دار افزایش قیمت

در این روز اگر چه اکثر محصولات پلیمری با رشد قیمت مواجه شدند، اما EX۵، Z۳۰s،SBR، پلی اتیلن دورانی و انبساطی ۳۰۰ و ۲۰۰ نسبت به آخرین معامله در رینگ پتروشیمی ‌با افت قیمت روبه‌رو شدند. این کالاها به ترتیب با افت قیمت ۲۴، ۶۸، ۲۹، ۱۴، ۸۳ و ۳۳ تومانی نسبت به هفته گذشته معامله شدند.

دیروز همچنین بیشترین افزایش قیمت را ۵۲۵۱۸ داشت. این کالا ۱۰۸ تومان نسبت به هفته گذشته رشد قیمت داشت و با نرخ یک هزار و ۱۷۷ تومان در رقابت خریداری شد.

در معاملات این روز حلال ۴۰۲ و ۴۱۰ با افت قیمت مواجه شدند. این دو کالا به ترتیب ۵ و ۱۲ تومان نسبت به هفته گذشته کاهش قیمت را تجربه کردند.