مهرداد اکبریان- در مقاله قبلی به پیش‌بینی بازار سنگ‌آهن پرداخته شده بود و در شرایطی که قیمت‌ها و عمده پیش‌بینی‌ها در جهت کاهش بودند، با دلایلی که ذکر شد اعلام شد که قیمت‌ها افزایش خواهد یافت. روند بازار نیز نشان داد که این پیش‌بینی درست بوده و افزایش خوبی را در قیمت سنگ‌آهن و میزان معاملات شاهد شدیم. این افزایش نشان داد که سیاست‌های انقباضی مصرف‌کنندگان چینی در بلندمدت جوابگو نبوده و نیست. در واقع افزایش نسبتا خوب قیمت فعلی ناشی از رسیدن قیمت به کف و هجوم خریداران چینی به بازار است که پس از یک دوره رکود رخ می‌دهد؛ اما به طور معمول پس از چنین حالتی که یک دوره افزایشی داریم، قیمت‌ها اندکی کاهش می‌یابد. مساله مهم دیگر در این دوره برگزاری کنفرانس شانگهای است که در مقاله قبل نیز به آن اشاره شد. مباحث مطرح شده در شانگهای از اهمیت بسیاری برخوردار است و تاثیرات زیادی نیز بر بازار می‌گذارد؛ اما به تجربه دیده شده که هر آنچه در کنفرانس شانگهای مورد توافق قرار می‌گیرد، از سوی خود شرکت‌های چینی نقض می‌گردد و شرایط بازار را به نفع خود تغییر می‌دهند. در واقع چینی‌ها همیشه برنده کنفرانسی هستند که خود برگزار می‌کنند.

اتفاق مهم دیگر در روزهای آتی، آغاز مذاکرات سه ماه آخر ۲۰۱۰ میلادی است. طرف‌های چینی امیدوارند که با توجه به افت شدید قیمت‌ها در دو ماه گذشته، بتوانند قیمت‌ها را حداقل ۱۰ درصد کاهش دهند؛ اما تولیدکنندگان عمده سنگ‌آهن نیز بنابر شواهد نه تنها علاقه و آمادگی برای کاهش قیمت ندارند، بلکه با نیت افزایش قیمت پا به مذاکرات خواهند گذاشت. بدین ترتیب برخلاف دو دوره گذشته خریداران و فروشندگان قبل از آغاز مذاکره هیچ توافق ضمنی و پیشینی برای کاهش یا افزایش قیمت آتی ندارند. همین مساله به احتمال زیاد باعث خواهد شد که قیمت‌ها نسبتا پایدار بمانند.

یک نکته مهم در بازار سنگ‌آهن توجه به این نکته است که سنگ‌آهن در یک برهه طولانی یک کالای استراتژیک بوده است؛ اما در یک سال اخیر به یک کالای تجاری صرف تبدیل شده است. زمانی عرضه و تقاضا تحت کنترل دولت‌ها بوده است و همین باعث می‌شد که این بازار نوسان زیادی نداشته باشد؛ اما با افزایش تعداد و تنوع شرکت‌های تولید و مصرف‌کننده، دیگر امکان مدیریت دولتی بر این کالا از میان رفت و نظام بازار و شرکت‌های خصوصی با توجه به عرضه وتقاضا و اوضاع اقتصادی، قیمت‌ها را تعیین می‌کنند. همین باعث افزایش نوسان در بازار شده است و در عین حال باعث افزایش قیمت‌ها، منتهی در بلندمدت و در دو سال آینده خواهد شد.

پس به طور کلی و با توجه به موارد گفته شده، در دو ماه آینده به احتمال زیاد قیمت‌ها دیگر بیش از این افزایش نخواهد یافت و حتی ممکن است که شاهد مقداری کاهش نیز در آن باشیم؛ اما اگر کاهشی هم اتفاق بیفتد، اندک بوده و به میزان قبلی هم نخواهد بود. در واقع قیمت‌ها بیشتر به سمت ثبات که نیاز فعلی بازار است، حرکت خواهد کرد. شرایط فعلی لزوم هوشیاری صادرکنندگان را بیش از پیش نشان می‌دهد. توصیه ما به صادرکنندگان آن است که با احتیاط بیشتری معاملات خود را انجام دهند و احتمال توقف یا حتی کاهش قیمت در دو ماه آینده را مدنظر قرار دهند.