در هفته گذشته روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی هیجانی همراه بود، ولی به طور کلی با روندی صعودی همراه بود. در این مدت روند قیمتی طلا از میانگین 25/1222 دلار در تاریخ 16 آگوست، به میانگین قیمت 00/1227 دلار در تاریخ 20 آگوست 2010 رسید.

مهم‌ترین اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی رخ داد و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داد، به شرح زیر بود.
به گزارش خبرگزاری رویترز، شدت یافتن نگرانی‌ها در مورد شکنندگی اقتصاد آمریکا مهم‌ترین علتی بود که تمایل سرمایه‌گذاران به خرید و نگهداری فلزات گرانبها را در بازارهای جهانی بیشتر نمود.
این در حالی است که براساس پیش‌بینی کارشناسان اقتصادی، این احتمال می‌رود که قیمت طلا تا پایان سال ۲۰۱۰ به ۱۳۰۰ دلار نیز افزایش یابد.
با انتشار این گزارش و نگرانی‌های به وجود آمده در بین معامله‌گران بین‌المللی نسبت به بهبود اوضاع اقتصادی در جهان، افزایش تقاضای خرید طلا در هفته گذشته، بهای آن را نیز افزایش داد.
همچنین در هفته گذشته بنابر به گزارش سایت کیتکو برآورد کاهش رشد اقتصادی فرانسه در سال ۲۰۱۱ توسط دولت این کشور، بحران بدهی کشور یونان و با وجود تداوم بحران مالی در کشورهای اسپانیا، ایرلند و پرتغال، چشم‌اندازی منفی را برای اقتصاد اروپا به وجود آورد که در نتیجه این اخبارهای منفی و تداوم وضعیت نابسامان اوضاع اقتصادی در اروپا، ارزش یورو در برابر دلار آمریکا با افت همراه گشت.
در همین حال در هفته گذشته به گزارش نشریه - ecommerce-Journal، اقدام به خرید طلا توسط صندوق‌های بین‌المللی طلا (ETF)ها از دیگر عوامل مهمی بود که سبب افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی شد.
در همین حال در تایید این گزارش، ‌حجم میزان ذخایر طلای بزرگ‌ترین صندوق بین‌المللی طلای جهان (SPDR) از ۷۵/۱۲۸۲ متر یک تن در تاریخ ۱۰ آگوست به ۴۷/۱۲۹۹ متریک تن در تاریخ ۱۹ آگوست افزایش یافت. لازم به توضیح است که اقدام به خرید یا فروش طلا توسط (ETF)ها یکی از ملاک‌های تصمیم‌گیری سفته‌بازان و معامله‌گران در بازار این کالاهای گرانبها محسوب می‌گردد.
علاوه بر این در هفته گذشته، همزمانی با فصول فستیوال و ازدواج در هندوستان و همچنین افزایش دوره‌ای قیمت طلا با شروع این فستیوال‌ها براساس تاریخ معاملات گذشته طلا، موجب گردید تا به دنبال افزایش تقاضا برای طلا در هفته گذشته،‌ بهای آن نیز در بازارهای جهانی با افزایش همراه شود. (لازم به توضیح است که به گزارش‌ انجمن جهانی طلا (WGC) تقاضای جهانی طلای کشور هند که دومین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان می‌باشد در سال 2009 برابر با 8/405 متریک تن بوده است.) اتفاقات ذکر شده در حالی افتاد که جدیدترین آمار بیکاری منتشر شده توسط اداره کار آمریکا مبنی بر افزایش نرخ بیکاری در 14 ایالت این کشور و چشم‌انداز منفی بحران بدهی در اروپا، احتمال بروز بحران مالی در کشور ژاپن و گسترش این بحران به سایر کشورها، ترس از بروز بحران مجدد را در بین سرمایه‌گذاران بین‌المللی به وجود آورده است که همین امر نیز عامل مهمی در ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری در کالایی Safe - امن مانند طلا محسوب می‌شود.


تحلیل تکنیکال طلا
با توجه به گواه‌های مشاهده شده در تحلیل تکنیکال، همان‌گونه که در شکل نیز خط روند بلندمدت طلا مشهود است، روند بلندمدت طلا صعودی می‌باشد و ممکن است طلا در این بین نوساناتی نیز داشته باشد.
برای هفته آینده این پیش‌بینی وجود دارد که با احتمال زیادی طلا روندی نزولی داشته باشد. براساس این تحلیل، چنانچه طلا بخواهد نزول پیدا کند، با شکاندن نزدیک‌ترین خط ساپورتی خود که 1190 دلار است احتمالا تا مرز قیمتی حمایتی 1170 دلار یا شاید 1150 دلار نیز افت پیدا خواهد کرد. در غیر این صورت، چنانچه طلا بخواهد روندی صعودی داشته باشد در صورت عبور کردن از سطح مقاومتی مهم 1220 دلار، احتمال اینکه قیمت آن تا مقاومت 1250 دلار نیز صعود پیدا کند، وجود دارد.
در همین حال با توجه به اتفاقات اخیر و چنانچه اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، پیش‌بینی می‌شود که روند قیمتی طلا در این هفته نزولی باشد، هر چند که ممکن است در این بین با نوساناتی نیز همراه شود و شواهد موجود در تکنیکال نیز از این پیش‌بینی حمایت می‌کند.