گروه بورس کالا- روز گذشته در حالی ۲۶ هزار تن گندم خوراکی معمولی در رینگ صادراتی به ارزش ۵ میلیون و ۶۸۰ هزار دلار فروخته شد که شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی از افزایش نرخ در روزهای آینده خبر داد و اعلام کرد بهتر است خریداران هر چه زودتر نیازمندی‌هایشان را از بازار تهیه کنند.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، روز گذشته تالار رینگ صادراتی گندم که قرار بود در روز یکشنبه تشکیل شود به دیروز موکول شد. فضای روز گذشته بازار رینگ صادراتی گندم پس از عرضه‌های شمش طلا به حدی شلوغ بود که معامله گران از همان ابتدا منتظر آغاز معاملاتی پررونق بودند، هر چند از سوی برخی از کارشناسان، بالارفتن قیمت گندم در بازارهای جهانی به احتمال زیاد خریدهای بازار را کم خواهد کرد؛ اما برخی براین باورند که روند ادامه‌دار افزایش قیمت‌ها همچنان تب بالای خرید گندم را نگه خواهد داشت.

رضایی‌پور یکی از کارگزاران حاضر در تالار با بیان اینکه معاملات گندم در رینگ صادراتی تحت تاثیر معادلات جهانی رونق گرفته، اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین دلایلی که بازار، امروز با رشد تقاضا و افزایش قیمت‌ها روبه‌رو است مساله آتش‌سوزی بزرگ روسیه و ممنوعیت صادرات گندم و برخی دیگر از محصولات غذایی است که همین عامل سبب شده علاوه بر بالارفتن نرخ‌های جهانی، نگرانی‌هایی هم از سوی صادرکنندگان بزرگ این محصول به‌وجود بیاید. صحبت‌های این کارگزار بورس کالا در حالی گفته شد که مشتریان بازار منتظر آغاز معاملات بودند، در ابتدا ۵ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان گلستان با قیمت هر تن ۲۲۵ دلار وارد رینگ شد که برای آن تقاضایی به میزان ۱۰ هزار تن با نرخ هر تن ۲۰۰ و ۲۰۲ دلار به وجود آمد، چانه‌زنی‌های دو طرف معامله سبب شد عرضه‌ها از سوی فروشنده تا ۱۰ هزار تن بالا رود، افزایش عرضه و کاهش ۷ دلاری هر تن این محصول از سوی فروشنده خریدار را مجاب به خرید ۱۰ هزار تن گندم خوراکی معمولی با نرخ هر تن ۲۱۸ دلار کرد.

در دومین عرضه رینگ صادراتی نیز ۱۰ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان خوزستان با نرخ توافقی و کشف شده هر تن ۲۱۸ دلار معامله شد، این در حالی بود که در سومین عرضه، تنها ۳ هزار تن گندم خوراکی معمولی استان آذربایجان شرقی با قیمت هر تن ۲۲۰ دلار دادوستد شد.

گندم خوراکی معمولی استان خراسان رضوی به عنوان عرضه بعدی به روی رینگ آمد که در ابتدا ۵ هزار تن با قیمت هر تن ۲۲۵ دلار عرضه شد که با تقاضای ۱۸ هزار تنی مشتری به قیمت هر تن ۲۰۰ و ۲۰۱ دلار همراه بود، کارگزار خریدار طی صحبتی با نماینده فروش با بیان اینکه نرخ اعلام شده بسیار بالااست، اعلام کرد: خریداران انتظار دارند محموله‌های بالای ۱۵ هزار تنی از تخفیف قیمتی برخوردار شوند در همین حین بود که ناظر تالار از سوی شرکت بازرگانی دولتی اعلام کرد که توصیه فروشنده این است که خرید کنید؛ زیرا که در روزهای آینده قیمت‌ها بسیار بالاتر خواهد رفت. توافق نهایی در این نوبت معاملاتی در نهایت منجر به خرید سه هزار تن گندم خوراکی معمولی استان خراسان رضوی با قیمت هر تن ۲۲۰ دلار شد.

آخرین عرضه رینگ صادراتی از آن گندم خوراکی استان سمنان به میزان ۵ هزار تن بود که به دلیل نرسیدن توافق معاملاتی، دادوستدی برای آن صورت نگرفت.