بازار شمش طلا داغ بود

گروه بورس کالا- سردار خالدی: روز گذشته مجموع ارزش مبادلات طلا در بورس کالا ۱۴۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان بود که از این میزان، ارزش شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی فروخته شده به ۳۹ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان و ارزش مبادلاتی ۱۹ عدد شمش طلای ۱۰۰ گرمی به ۷۴ میلیون و ۹۵۵ هزار تومان رسید. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، دیروز تالار فلزات گرانبهای بورس کالا شاهد عرضه یکی دیگر از محصولات جدید بود، شمش‌های طلای ۱۰۰ گرمی ۲۴ عیار دیروز در حالی در تابلو معاملاتی تالار قرار گرفتند که در همان ابتدا صحبت از فروش آنها از سوی خریداران سوژه داغ بود، به طوری‌که در پایان ۱۹ عدد از این شمش‌های ۱۰۰ گرمی با نرخ کشف شده هر گرم ۳۹ هزار و ۴۵۰ تومان به فروش رسید.

روز گذشته تالار بورس کالا شاهد عرضه محصولی بود که در نوع خود جالب توجه بود، به همین خاطر دیروز بازار با حواشی و شلوغی زیادی همراه بود، در ابتدای معاملات شمش طلا، غفاری مدیر تالارهای بورس کالا در سمت ناظر با عنوان اینکه بورس امروز با کالای جدیدی آشنا می‌شود، اظهار امیدواری کرد این محصول مورد استقبال خریداران قرار بگیرد، هر چند که در عرضه‌های اولیه بازار با تقاضای زیادی مواجه نشد اما به یکباره خریداران مهر تاییدی بر صحبت‌های ناظر تالار زدند و همه عرضه‌های جدید بازار را که شمش‌های طلای ۱۰۰ گرمی با عیار ۲۴ بود، خریدند.

عرضه‌های اولیه، شمش‌های طلای نوع ۹۹۸ از سوی شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (موته) بود که در ابتدا یک عدد شمش طلا ۱۰۰۰ گرمی با نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد، خریداران با تقاضای ۳ عدد شمش طلای ۱۰۰۰ گرمی به قیمت هر گرم ۳۹ هزار و ۲۵۰ تومان بازار را وارد رقابت کردند، پس از چانه زنی‌های دو طرف معامله در نهایت همان میزان عرضه با قیمت توافق شده هر گرم ۳۹ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شد.پس از کشف نرخ هرگرم شمش طلای ۲۴ عیار، برای بار دوم در تابلو معاملاتی یک عدد شمش طلا ۹۹۸ با نرخ ۳۹ هزار و۴۵۰ تومان عرضه شد که به دلیل بالاترین نرخ ۳۹ هزار و ۲۵۰ تومانی متقاضی، دو طرف به توافق نرسیدند و خرید و فروشی انجام نگرفت. در ادامه ناظر تالار با بیان اینکه اگر توافق و تقاضایی با قیمت‌های کشف شده وجود ندارد به عرضه بعدی می‌رویم، بازار منتظر عرضه شمش‌های ۱۰۰ گرمی با عیار ۲۴ شد.

در ابتدای شروع معاملات، ۵ عدد شمش طلای ۱۰۰ گرم تولیدی شرکت صنعتی و معدنی زرمهر با نرخ هر گرم ۴۰ هزار تومان وارد رینگ شد که به دلیل نرخ پایین ۳۹ هزار و ۳۰۰ تومانی و ۳۹ هزار تومانی، ۲ عدد شمش طلای درخواستی مشتریان مورد تایید فروشنده قرار نگرفت و معامله‌ای انجام نشد.

در دومین عرضه ۳ عدد شمش ۱۰۰ گرمی تولیدی شرکت صنعتی و معدنی زرمهر با نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان به روی تابلو آمد که در لیست مشتریان، ۶ عدد شمش طلا با نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۲۰۰ تومان و ۳۹ هزار تومان سفارش شده بود و پس از رقابت دو طرف و چانه‌زنی در قیمت معامله، میزان عرضه به نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته شد.

معاملات شمش طلای ۱۰۰ گرمی در حالی صورت می‌گرفت که روز گذشته رضایی مدیر تالارهای آتی بورس کالا با حضور در تالار و اظهار امیدواری به آینده این نوع معاملات از عرضه شمش‌های ۵۰ گرمی در آینده خبر داد.

همچنین در سومین عرضه، یک عدد شمش طلای ۱۰۰ گرمی تولیدی زرمهر با همان نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه شد که با تقاضای ۱۲ عددی شمش طلای ۱۰۰ گرمی با نرخ ۳۹ هزار تومان همراه بود و در نهایت با تعدیل نرخ از سوی فروشنده، تنها همان یک عدد شمش طلای ۱۰۰ گرمی عرضه شده فروخته شد.

اتفاق جالبی که ظهر دیروز در رینگ معاملات شمش طلا روی داد ، این بود که به دلیل تقاضای بالای مشتریان برای خرید، فروشنده ناگزیر ۱۵ عدد شمش طلای ۱۰۰ گرمی با نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۴۵۰ تومان را در بازار عرضه کرد که با تقاضای ۲۰ عددی مشتریان با نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۳۰۰ تومان مواجه شد، تقاضای بالا و بالارفتن عرضه شمش‌های طلای ۱۰۰ گرمی زرمهر سبب رقابتی شدن این جلسه معاملاتی شد و پس از صحبت‌های خریدار و فروشنده همان ۱۵ عدد شمش متقاضی به نرخ هر گرم ۳۹ هزار و ۴۵۰ تومان فروخته و تحویل مشتری داده شد.