بهبود بازار ورق گرم

مرکز خدمات فولاد ایران- نشانه‌هایی از افزایش قیمت ورق گرم صادراتی چین به خاور میانه و آمریکای لاتین و رسیدن آن به بیشتر از ۶۰۰ دلار هر تن سی ان اف در بازار دیده شده است. بسیاری از کارخانه‌ها در روسیه و اروپا نیز قیمت ورق گرم صادراتی خود برای تحویل در ماه سپتامبر را طی چند هفته گذشته ۳۰ دلار هر تن افزایش داده‌اند.

فولادسازان چینی در ابتدا قیمت ورق گرم صادراتی خود را از ماه آوریل تا ژوئن کاهش دادند و سپس کارخانه‌ها در روسیه و اوکراین نیز همگام با کاهش قیمت ورق گرم در چین، قیمت این محصول را پایین آوردند؛ اما پس از آن قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی در کره‌جنوبی بالا رفت و به ۶۰۰ دلار هر تن سی ان اف (۵۶۰ دلار هر تن فوب) رسید.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی پیش از این پایین بود. پایین بودن قیمت پیشنهادی کارخانه‌ها در چین و روسیه منجر به کاهش قیمت پیشنهادی صادرات ورق گرم شده بود. حجم واردات ورق گرم در عربستان بالا است و هنوز نشانه‌ای از افت واردات در این کشور حتی در ماه رمضان نیز در بازار دیده نشده است. این در حالی است که بازار واردات ورق گرم در امارات به دلیل فرارسیدن ماه رمضان و تعطیلات تابستانی آرام است. احتمالا به زودی مذاکرات تعیین قیمت ورق گرم صادراتی به خاور میانه پس از ماه رمضان و از ماه سپتامبر تا اکتبر آغاز خواهد شد. با توجه به شرایط کنونی بازار و رشد قیمت مواد اولیه، بسیاری از کارخانه‌ها در جهان در وضعیت بحرانی قرار گرفته اند. این در حالی است که کارخانه‌ها در روسیه به دلیل کاهش ارزش پول این کشور موفق به صادرات محصولات خود در قیمت‌های پایین شده بودند.

در حال حاضر با افزایش ارزش پول روسیه، کارخانه‌ها در این کشور نیز قیمت پیشنهادی ورق گرم صادراتی خود را ۳۰ تا ۵۰ دلار هر تن بالا برده و به ۶۳۰ تا ۶۵۰ دلار هر تن سی اند اف رسانده‌اند. در این میان کارخانه‌ها در اروپا نیز خواستار صادرات این محصول در قیمت ۶۳۰ دلار هر تن هستند که ۳۰ دلار هر تن در مقایسه با گذشته افزایش یافته است. تقاضای خرید ورق در خاور میانه طی دو ماه گذشته کاهش یافته بود؛ به همین دلیل احتمالا هم‌اکنون سطح موجودی آنها پایین است. به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که تقاضای خرید ورق گرم در این منطقه پس از ماه رمضان افزایش یابد.