بازار آتی سکه  83 میلیارد تومانی شد

عکس: آکو سالمی

۲۷ هزار قرارداد در سه ماه ابتدایی سال جاری مورد دادوستد قرار گرفت گروه بورس کالا- سردار خالدی: روند قیمتی و حجمی معاملات قراردادهای آتی سکه و مس بورس کالا طی سه ماه ابتدایی سال جاری در حالی از نوسان شدیدی برخوردار بود که ارزش معاملات بازار آتی بالغ بر ۸۳۰ میلیارد ریال بود.

بر اساس گزارش آماری بورس کالا، معاملات آتی بورس کالا در حالی سه ماه ابتدایی سال جاری را سپری کرد که در فصل بهار ۲۷ هزار و ۴۳۲ قرارداد به ارزش ۸۳۰ میلیارد و ۳۵۱ میلیون و ۹۱۰ هزار ریال دادوستد شد.

قراردادهای انجام شده بازار آتی در این فصل، شامل ۳ نوع قرارداد سکه طلا طرح امام تحویل اردیبهشت، تیر و شهریور ماه و یک نوع قرارداد مفتول مس ۸ میلیمتری اردیبهشت ماه بود که از مجموع کل قراردادهای سکه، ۱۲ هزار و ۵۳۱ قرارداد (۴۷ درصد) به ارزش ۳۸۵ میلیارد و ۲۱۷ میلیون و ۹۴۰ هزار ریال برای سکه تحویل تیر ماه، ۷ هزار و ۹۷۰ قرارداد (۳۰ درصد) به ارزش ۲۵۰ میلیارد و ۵۰۷ میلیون و ۸۴۰ هزار ریال برای سکه تحویل شهریور ماه و ۶ هزار و ۹۲۹ قرارداد (۲۳ درصد) به ارزش ۱۹۳ میلیارد و ۸۱۱ میلیون و ۳۰ هزار ریال برای سکه تحویل اردیبهشت ماه انجام گرفت. قراردادهای سکه طی این سه ماه در حالی در بازار آتی مورد مبادله قرار گرفت که سهم قراردادهای مفتول مس ۸ میلیمتری از این بازار تنها ۲ قرارداد به ارزش ۸۱۵ میلیون و۱۰۰ هزار ریال بود. حجم و ارزش معاملات آتی در فروردین ماه سال جاری ۴ هزار و ۴۱ قرارداد به ارزش ۱۱۱ میلیارد و ۹۸۹ میلیون و ۳۳۰ هزار ریال بوده که این روند در اردیبهشت ماه با رشد ۶۳/۵۴ درصدی ارزش و افزایش ۷۸/۵۱ درصدی حجم مبادلات به ۸ هزار و ۳۸۲ قرارداد به ارزش ۲۴۶ میلیارد و ۸۶۲ میلیون و ۲۰۰ هزار ریال رسید.

معاملات قراردادهای آتی سکه و مس در خرداد ماه هم با سیر حرکتی رو به رشدی پیگیری شد و بر اساس آن طی این ماه نسبت به اردیبهشت ماه ارزش و حجم معاملات به ترتیب ۶۴/۴۷ و ۱۵/۴۴ درصد افزایش داشت.

بر اساس آمار واحد قراردادهای آتی، در اخذ موقعیت‌های خرید در بازار آتی طی دوره سه ماه بهار ۱۳۸۹ از مجموع ۲۷ هزار و ۴۳۲ قرارداد به ترتیب ۲۴ هزار و ۷۴۴ و ۲ هزار و ۶۸۸ قرارداد سهم اشخاص حقیقی و حقوقی بود، این در حالی بود که سهم اشخاص حقیقی و حقوقی در اخذ موقعیت‌های فروش در همان مدت از مجموع ۲۷ هزار و ۴۳۲ قرارداد، ۲۴ هزار و ۱۴۰ قرارداد برای حقیقی‌ها و ۳ هزار و ۲۹۲ قرارداد برای حقوقی‌ها بود. همچنین از کل فعالان در اخذ موقعیت‌های خرید در بازار طی فصل بهار در مجموع از ۷۰۸ قرارداد، ۶۸۰ قرارداد سهم اشخاص حقیقی و ۲۸ قرارداد سهم اشخاص حقوقی بود، این در حالی است که سهم اشخاص حقیقی و حقوقی از کل فعالان در اخذ موقعیت‌های فروش طی این مدت از مجموع ۷۲۹ قرارداد، به ترتیب ۶۹۹ قرارداد و ۳۰ قرارداد بود. معاملات قراردادهای آتی مفتول مس اردیبهشت ماه، در دو روز ۱۴ و ۱۵ فروردین ماه هر کدام یک قرارداد، بدون تغییر قیمت مورد معامله قرار گرفتند، این در حالی است که تحلیل قیمتی و حجمی قراردادهای سکه نشان از نوسانات شدید این بازار طی مدت مورد بررسی دارد.